Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 132 TS+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst18.900 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

veel waar en rijbeleving voor zen geld

  • 3.000 km

Na op Gran Canaria 10 dagen met een Fiat 124 te hebben gereden blijft het nog enkele weken naknagen.
Behouden we de Mazda 6 (2014, Diesel, automaat) of kijken we toch eens rond voor de vervanging (nu we nog wel wat voor de 6 terugkrijgen).

En zo duikt plots bij onze trouwe Mazda dealer, nog een stockmodel 2018 van de MX-5 op,
Een Full-option Jet Black 1500cc met Takumi leder pack, Bose audio, navigatie, lane depature en smart city brake, dodehoekwaarschuwing, autom. Airco, …
En hoewel nieuw (recht uit de toonzaal) met een korting van 5000€ op de nieuwprijs om dat er inmiddels een model 2019 uit is (waarmee de verschillen met een vergrootglas te zoeken zijn)

Na wat onderhandelen, de dealer was niet zo blij om op dit moment een zware diesel over te nemen, tot een goede deal gekomen voor de inruil.
Rij ook al 23 jaar Mazda en dit is de 9de Mazda op rij, allen van dezelfde Mazda garage

Enkele dagen later de MX-5 opgehaald en op pad.
Hoe zal het zijn in het dagelijks verkeer (dit is onze enige auto) en zonder de vakantie-euforie en uitbundige zon die ons in Gran Canaria te beurt viel.

Drie weken verder en de teller staat al op 3000km…. Alle ander vervoer (fiets, moto, ..) blijft aan de kant want wat is dit top!
Met dank aan’t goede weer al elk moment open gereden, zelf met lagere temperaturen ‘s morgens van 12° is dat geen probleem. (stoelverwarming op standje1)


+ Verassend comfortabel, je verwacht dat het springerig zal zijn maar dat is het totaal niet
+ opvallend weinig wind in het interieur met dak open, het is onze eerste cabrio je je verwacht er de eerste keer bijna uit te vliegen maar helemaal niet het geval. Tot 90km/u zit je bijna perfect uit de wind, daarboven wordt het wat minder aangenaam en vooral te lawaaierig
+ Stuurt super strak met dank aan de ontbrekende aandrijfkrachten in het stuur door de achterwielaandrijving (was in de Mazda 6 wel anders…)
+ Je voelt aan alles dat dit al de vierde generatie is en alles doordacht en doorontwikkeld is (zo is bv de ééngreepsbediening van het dak gewoon geniaal)
+ heel rustig en normaal te rijden in het dagelijks verkeer, de atmosferische motor pakt mooi gelijkmatig op en pas als je boven 4000 toeren komt wordt het allemaal wat zenuwachtiger en schiet je zo tot in de begrenzer op 7500 toeren.
Dus rustig als het moet en fun als het mag.
(een groot verschil met de Fiat 124 met 1400 turbo die we op vakantie reden, deze was echt alles of niks, onder 2500 toeren niks en dan plots turbo-kracht en wegschieten met regelmatig uitbreken van de achterwielen tot gevolg)
+ grip, wat is dit goed gebalanceerd (mede door de egaal optrekkende motor zonder turbo), tot nu toe nog niet het gevoel gehad de wagen niet onder controle te hebben.
+ verbruik zit in de eerste 3000km op 5.8l/100km
+ 130pk en 1500cc blijkt genoeg (voorlopig?) en het scheelt een hoop in wegentaks en verzekering
+++ veel waar en rijbeleving voor zen geld

- Weten we natuurlijk vooraf, maar ontbrekende bergruimte in het interieur is echt een punt. Er is best wel ruimte tussen de stoel en de deur om een vak in de deur te maken maar het is er niet…. Het enige vakje dat er is, tussen de stoelen is moeilijk bereikbaar.
- Uitlaatgeluid, blijkbaar een trend om auto’s standaard een diepe brom te geven, maar is mij toch wel vrij luid, zelfs bij constante snelheden. Zeker bij koude start (draait dan op verhoogd toerental van +-2000 toeren) veel kabaal. (ik vertrek rond 06:00u en de buren hebben al geklaagd dat ze hier wakker van worden…). Als ik dit echt wou had ik wel een sportuitlaat gekozen.
- Leder neemt geen vocht op. Nu weet ik weer waarom vorige auto’s geen leder hadden, je plakt echt aan de zetel en stapt op deze zomerdagen met een natte rug uit. Maar mooi is dit Takumi leder pakket in bruin leder met contracterende stiksels wel..

Op naar vele mooie km’s. Zoals het nu aanvoelt zou dit wel eens een blijver kunnen zijn

Verkocht

  • 18.900 km

Helaas heeft ruimtegebrek de doorslag gegeven. Door verbouwingen moest er plots vanalles vervoerd worden. En vermits de MX5 onze enige auto was...
Ingeruild voor een Ford Transit Custom (bagagerumte van 150l naar 6800l)

Bijna 20.000km hebben we gereden met de MX5, zo goed als altijd open.
Compleet zorgeloos, 0 garagebezoeken.
Gemiddeld verbruik over de hele periode 5,8l/100km

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 639
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens