Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Mazda MX-5 (2019)

autoreview

9
Mazda MX-5 (2019)
Oranje
  • Oranje6
  • Gebruikersreview
18 maart 2020 om 16:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MX-5 RF voor dagelijks gebruik

  • 18.000 km
  • 18 maart 2020

In 1987 was mijn eerste auto een Mazda 929L. Vier jaar later werd dat een Mazda 323. Vanaf 1993 heb ik diverse merken gereden waaronder Renaults, Volkswagens, Nissans, Peugeots en Mercedessen om in 2018 weer in een Mazda 6 te belanden. Die Mazda 6 heeft mij eerlijk gezegd behoorlijk verbaasd. Wat een super fijne en overtuigende wagen was dat. Ruim, comfortabel, luxe en betrouwbaar. In één klap was ik weer helemaal terug bij dit merk. Ik had er nog jaren mee door kunnen rijden, waren het niet dat ik op een dag een scherp geprijsde MX-5 RF tegen het lijf liep. Na wat passen en meten om een goede zitpositie te krijgen (192 cm lang, 90kg zwaar) en een proefrit was ik overtuigd. Hoe leuk is het om hiermee iedere dag onderweg te mogen zijn.
Soms moet je de in leven dingen anders doen en je buiten begaande paden wagen. Je leeft toch maar eens en inruilen kan altijd toch nog. Kortom, genoeg redenen om de aanschaf te doen :-).
Dus sinds juni 2019 rij ik dagelijks in deze MX-5 RF. Na bijna 10 maanden en ruim 18.000 km verder leek mij het een goed moment voor een eerste review.

Het gaat hier om een Soul Red Mazda MX-5 RF GT-M 2.0 met AppleCarPlay, Recaro Pack, Bilstein dempers en de strutbar. Alles er op en er aan (alleen geen automaat).
Het is echt een fantastisch autootje om mee onder weg te zijn. Het gaat niet altijd heel hard maar de beleving is super. Als je autorijden en sturen leuk vindt, dan is dit een feest.
Op sommige momenten heb je natuurlijk best spijt van zo'n autootje en dan vooral wanneer je dagelijks moet aansluiten in de file of tijdens noodweer. Je zit laag en je ziet alleen maar blik om je heen. Als je lang niks zit te doen gaat de beperkte binnenruimte je ook tegenstaan.
Als bestuurder kan ik redelijk goed zitten. Ik ben 192 lang en het past net. Het zal heel persoonsafhankelijk zijn of je in dit autootje kan zitten of niet. Dat geldt ook voor de verstellingsmogelijkheden van het stuur.
De passagiersplek is veel minder. Er is daar minder ruimte voor je benen en er zit een rare bobbel in de vloer waardoor je in een rare hoek met je benen beland. Voor langere ritten onprettig.
Aflegplekken voor spullen zijn er nauwelijks. Ik heb een plekje voor mijn mobiel en flesje water gevonden en daar laat ik het bij. In de praktijk gebruik ik vaak de rechterstoel als opbergplek.
Ondanks de bilstein dempers is het comfort best goed. Op de snelweg dribbelt de auto wel wat heen, maar dat hoort er een beetje bij. Binnen de bebouwde kom gaat de auto soepel over verkeersdrempels en dat vind ik wel zo fijn. Verder zit er best wat beweging in de koets maar dat komt de rijbeleving weer ten goede.
Met gesloten kap is er op de snelweg redelijk wat herrie. De auto is zeker niet zo stil als een normale auto. Met een geopende kap neemt de herrie natuurlijk toe. Ik vind het brommen/klappen linksachter je hoofd soms best irritant. Snelheid minderen helpt.

Wat nog meer:
Tot op heden heb ik nog geen storingen gehad. Ik verwacht ze eigenlijk ook niet.
Van de zomer lag het gemiddeld verbruik op 6,9 l per 100km en dat is deze winter iets gestegen naar 7.0 l per 100km. Dit zijn dezelfde waardes als voor de Mazda 6 die ik eerst reed. Met dien verstande dat ik nu wel wat meer van het autootje verlang.
AppleCarPlay werkt goed, De navigatie van Mazda zelf vind ik niet fijn en klopt vaak niet, maar AppleCarPlay en GoogleMaps lossen dit op. Absoluut een aanrader. De bediening is ook makkelijk. Dat kan via knoppen op het stuur, via de centrale knop naast de handrem of via het scherm (touchscreen). Het is maar wat je zelf prettig vindt.
De bediening van de instrumenten zijn goed. Alleen het knopje voor het verstellen van de dashboard verlichting was even zoeken. Dat knopje zit op een vreemde plek vlak naast de toerenteller. Ik vond het bij toeval omdat ik dacht dat ik de dagteller ermee kon resetten. Het is zo'n ouderwetse knop. Het voldoet, maar ik begrijp de oplossing niet zo goed.

Verder is het autootje net als een relatie. Je partner heeft punten waardoor je enorm verliefd kan wezen, maar je partner heeft ook punten die je af en toe irriteren. Zolang de liefde de overhand heeft is de relatie een lang leven beschoren. :-)

Nieuw rubber en toen begonnen de problemen

  • 40.000 km
  • 9 januari 2022

Nu 2,5 jaar na de aanschaf is het weer eens tijd voor een update. Nog altijd is dit leuke autootje in mijn bezit en met veel plezier maak ik mijn kilometertjes. Door Corona zijn het er jammer genoeg minder dan ik had gehoopt, maar 40.000 is nog altijd een respectabel aantal voor een MX-5.

Tot nu toe nog geen storingen gehad. De auto volgt netjes het normale onderhoudsschema van de mazda dealer. Ondertussen wel de achterbanden deze zomer laten vervangen. Iets meer dan 30.000 kilometer mee gedaan wat best netjes is voor een achterwielaandrijver. Er zat nog wel iets profiel op maar met de natte herfst voor de deur leek wisselen me veiliger. Dus splinternieuwer Bridgestone Potenza's er onder. Dat kwam er ook af en ik wilde geen risico nemen.

En toen begonnen de problemen. De balans was uit de auto weg en het leek wel of ik met een lekke band onderweg was. Ik dacht eerst dat ik het me inbeeldde maar ook mijn zoon gaf aan dat de auto heel anders reed dan voorheen. De spanning rondom was prima in orde.
Na 4 weken toch maar eens terug gegaan naar de garage. Volgens de monteur was het euvel te wijten aan de bandenspanning i.c.m. met de Europese versie van de potenza banden op de achteras en de Japanse potenza banden op de vooras. De Europese band is van zachter rubber en dat gaf het andere weggedrag. 0,4 bar erbij en het probleem was weg. Raar maar waar. Kennelijk is de MX-5 uiterst gevoelig voor nieuw schoeisel.
Ik ben benieuwd of eigenaren ook zoiets hebben ervaren.

De MX-5 heeft helaas veel last van steenslag. Ik houd volgens mij redelijk voldoende afstand van mijn voorliggers, maar zoveel steenslag als ik met deze MX-5 op pik heb ik nog niet eerder gehad. Gelukkig is mijn ruit nog onbeschadigd en is het vooral de motorklep.

Verbruik is 7,1 L per 100 km over afgelopen 40.000 km.

Nu met de koude dagen van de afgelopen maand merk ik dat de auto van binnen erg vochtig begint te worden en snel beslaat. Niet tijdens het rijden maar wel 's ochtends en 's avonds bij het vertrek. Vorig jaar stond ik iedere dag lekker in een verwarmde garage en dat maakte denk ik het verschil.

Ik kijk uit naar de zomer zodat het dakje er weer af kan !

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda MX-5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MX-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

INFO
ANWB
ANWB
Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 TS (2D/6H)
€ 524
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 559
 
Mazda MX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda MX-5 1.6i

    Mazda MX-5 1.6i

    • 2000
    • 212.000 km

    € 5.750

    Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

    Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

    • 2017
    • 62.745 km

    € 25.950

    Mazda MX-5 ND RF 2.0 SkyActiv-G 160PK GT-M Automaat Bose Leder PDC

    Mazda MX-5 ND RF 2.0 SkyActiv-G 160PK GT-M Automaat Bose Leder PDC

    • 2018
    • 39.892 km

    € 30.950

Meer Mazda MX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: nieuwe Mazda MX-5

    66
    • 16 december 2021

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MX-5 specificaties
  • Mazda MX-5 occasions
  • Mazda MX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda MX-5 tests
  • Mazda MX-5 gebruikersreviews
  • Mazda MX-5 index
PREMIUM
Mazda MX-5 RF - Toyota GT86

Mazda MX-5 RF - Toyota GT86

Met de zomer in de bol wil een mens weleens genieten. Dat kan met de GT86 van Toyota uitstekend....

Lees meer
 

Mazda MX-5 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    12
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 (2019)

    Mazda MX-5 (2019)

    9
    • 18 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    7
    • 7 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)

    Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)

    16
    • 13 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    6
    • 30 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2016)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2016)

    4
    • 8 juni 2021
meer reviews
Toyota GT86 vs Mazda MX-5 RF - Dubbeltest

Toyota GT86 vs Mazda MX-5 RF - Dubbeltest

25

Toyota verraste enige jaren geleden vriend en vijand met de GT86, een puur op rijplezier gerichte...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    30
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw modeljaar

    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw...

    27
    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    7
    • 7 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    12
    • 30 november 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    8
    • 4 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden