Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2016)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 160 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf19.447 km
KM-stand laatst67.438 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Change of plans

  • 19.447 km

Een hartstikke mooi plan had ik: na de MX-5 uit 2006 (generatie NC) die ik had zou ik upgraden naar een iets volwassener roadster met wat meer power en nog steeds veel achterwielaangedreven rijplezier: een BMW Z4 bij voorkeur. Zoals dat gaat struin je op een gegeven moment de welbekende occassionsites af naar het perfecte exemplaar ook al beleef je nog veel plezier aan je huidige auto. Dat de toekomst wellicht heel anders zou uitpakken bleek toen Mazda de vierde generatie van de MX-5 presenteerde.

De vierde generatie MX-5, ook wel bekend als de ND, bleek een schot in de roos. Een nieuw en strak design met duidelijke MX-5 kenmerken en een scherpere look is het eerste dat opvalt. Mazda heeft het gelukkig niet alleen bij looks gelaten en is gestart met een heel duidelijk idee over wat de vierde generatie van de MX-5 moest zijn en dat vervolgens gecombineerd met een ontwikkeling waarin dat idee continu centraal stond. De roadster moest klein en lichtgewicht zijn, zodat ie speels zou zijn zoals de voorgaande generaties; het liefst zelfs zo licht en speels als de eerste generatie. Allemaal om één ding: rijplezier. Of jinba ittai zoals Mazda het noemt: paard en ruiter in pure harmonie.

De eerste reviews waren laaiend. Frank Jacobs noemde het 'de leukste auto van 2015' en Motortrend's Jonny Liebermann beschreef de MX-5 als 'the very definition of driving fun'. Je begrijpt: ik was de plannen om een Z4 te kopen vergeten en wilde een MX-5 ND. Niet direct, want zo lang had ik mijn NC nog niet en er was natuurlijk ook niet direct aanbod van jong gebruikte exemplaren.

Proefrijden
Om mezelf niet gek te maken, heb ik nog even gewacht met het maken van proefritjes en toen er wat aanbod was van jong gebruikte exemplaren in 2017 maar eens gaan kijken bij wat dealers in de buurt. Wat die reviews beschreven klopte als een bus: wat een lol! Wat een heerlijk scheurijzer!

Het verschil met mijn NC vond ik veel groter dan verwacht. Op de eerste plaats de power. Natuurlijk ook geholpen door het verschil tussen mijn NC die van de 1.8 instapmotor (126pk) was voorzien en de ND die ik met de topmotorisering (160pk) reed. De combinatie van minder gewicht, 34pk meer en vooral door kortere versnellingsbakverhoudingen voelt de ND veel krachtiger. Onbedoeld zette mijn eerste bocht de snelweg op zich om in een kleine drift.
Dat had ik niet verwacht! Het leerde me wel meteen dat de ESP van de ND een stuk meer toe laat dan de NC deed. De ND is over het geheel wat speelser met snelle reacties op het stuur en best wel wat overhellen in de bochten.

Het juiste exemplaar
Hoewel de auto beviel waren de eerst bekeken exemplaren het nog niet helemaal. Een mooi rood exemplaar bij een Honda dealer had vreemd veel steenslag voor zo'n jonge auto en een wit exemplaar bij Mazda Nooteboom miste de Recaro stoelen en had niet elke beurt op tijd gehad. Vreemd, want de auto was van de importeur geweest volgens de verkoper.

De ideale configuratie (een Soul Red exemplaar met de 2.0 160pk motor, in de uitgebreide GT-M uitvoering met de optionele Recaro stoelen) kwam niet vaak voorbij en daarom maar besloten over de grens te kijken. Vervolgens het aanbod in Duitsland in de gaten gehouden totdat er een interessante voorbij kwam: eentje met nog geen 20.000km op de teller, ingeruild door de eerste eigenaar bij de Mazda dealer op een CX-3 omdat de oude man rugklachten had. Mooi verhaal, fraaie auto en al snel hadden we per email een deal. De aflevering liet nog even op zich wachten want er was nog een lakschade aan de voorbumper ontdekt die ze gingen herstellen.

De Aflevering
De auto was precies zoals verwacht en misschien zelfs nog wat beter: niets van gebruikssporen te herkennen: dit leek wel een nieuwe auto! De vriendelijke mensen van de Mazda dealer in Duitsland hadden de export platen er al op gezet en ik kon zo op weg.

De auto was geadverteerd met matten met het dealerlogo erop en op mijn verzoek heeft de dealer er originele Mazda matten bij gedaan. Bij thuiskomst bleken de originele Mazda matten, die in de kofferbak lagen, helaas niet van het juiste type. Gelukkig was een mailtje naar de dealer voldoende: ik zou een nieuwe set opgestuurd krijgen.

Een paar dagen later met een eendagskenteken langs de RDW en daarna begint het lange wachten. Een auto in de garage die er om vraagt om een stukje te rijden maar in plaats daarvan wachten op het kenteken. Inmiddels ook de juiste set matten ontvangen zodat de auto klaar was voor gebruik.

Android Auto

  • 29.112 km

Driekwart jaar en een kleine 10.000km verder, was het tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Naast het gebruikelijke onderhoud heb ik de dealer gevraagd om de 'Apple Carplay / Android Auto' upgrade te laten uitvoeren. Dat klinkt alsof dat met slechts een software update zou kunnen, maar blijkbaar is er ook wat andere hardware nodig waaronder een nieuw setje USB poorten die sneller laden dan de oude USB poorten. Het originele navigatiesysteem vond ik niet slecht, maar Android Auto is met modernere apps en betere Google Maps navigatie wel een flink stuk beter. De investering van 350 euro meer dan waard.

De mooiste stuurmanswegen

  • 35.000 km

Met de zomervakanties voorbij, het meeste vakantieverkeer weer weg en mooi na-zomer weer was September het ideale moment om met de MX-5 koers te zetten richting de mooiste 'driving roads' die we vinden konden. Door de Duitse Eiffel, de Oostenrijjkse Timmelsjoch pass over Italië in en terug via de Routes des Cretes in Frankrijk. Op mooie bergwegen komt de MX-5 pas echt tot z'n recht: rijplezier gegarandeerd!

Zijwaarts!

  • 40.042 km

Weer 10.000km verder tijd voor een nieuw setje achterbanden. De originele Bridgestone Potenza S001 banden zaten nog niet aan hun minimum, maar ik vond het toch wel fijn ze te vervangen. Zeker bij nat weer ging je met de originele Bridgestone banden wel erg makkelijk zijwaarts de bocht door.

De Bridgestones kwamen overigens nog wel goed van pas bij een driftcursus van Autoblog. Na oefenrondjes met oude BMWs die waren voorzien van compleet gladde achterbanden, heb ik ook de MX-5 rond het circuit mogen sturen. Na wat 360's en enige oefening ging dat bijzonder leuk! Mooi dat de MX-5 gewoon een limited slip differentieel heeft.

Vlot na de driftcursus de Mazda dealer (Mulder Mazda) een set Michelin Pilot Sport 4 banden laten monteren op de achteras en dat rijdt zeker in de regen een heel stuk beter. Hoewel geen goedkope banden, waren deze banden bij de dealer nauwelijks duurder dan bij de goedkopere aanbieders in de Autoweek banden vergelijker. Super dat de dealer zulke nette prijzen hanteert! Dat is bij BMW helaas wel anders.

Eibach en Bilstein

  • 42.473 km

De gebruikelijke jaarlijkse onderhoudsbeurt komt weer zonder verrassingen. Dit keer bij een nieuwe vestiging van Mulder Mazda in Barendrecht.

Gelijktijdig met het onderhoud heb ik ook de veren laten vervangen door een set van Eibach. Op het Miata.net forum zijn veel positieve ervaringen te vinden van MX-5 rijders die een Eibach verenset hebben gecombineerd met de standaard Bilstein schokdempers. De positieve reacties op zo'n upgrade hebben we overtuigd van het doen van deze upgrade.

Bij de dealer kon ik in de werkplaats meekijken bij de montage. Leuk om ook eens zelf onder de auto te kijken! Een week na de montage heb ik de auto laten uitlijnen bij Reedijk in Strijen.

Het verschil met de Eibach veren is duidelijk zodra je wat snellere bochten neemt: de auto blijft een stuk vlakker en krijgt hierdoor een iets serieuzer weggedrag. Hoewel Mazda bij de introductie van de ND aangaf dat het overhellen een bewuste keuze was voor de karakteristiek van de auto, hebben ze op latere versies de vering iets strakker gemaakt. Ik heb het idee dat de Eibach veren hetzelfde effect hebben: het strakkere bochtengedrag bevalt me goed, de auto is niet merkbaar minder comfortabel geworden en als je niet beter weet denk je dat dit de af-fabriek rijhoogte is. Alsof de auto zo bedoeld was.

Niet lang na de montage van de Eibach veren viel me op dat de koplampen veel minder ver vooruit leken te schijnen. Het bleek dat de hoogtesensor voor de dynamische hoogteverstelling van de koplampen in de war was door de verlaging en de koplampen naar beneden afstelde. De dealer heeft, zonder verder iets te rekenen, de sensor gereset en toen dat nog niet voldoende bleek de koplampen nog eens manueel afgesteld zodat het nu weer allemaal klopt.

Tijd voor reflectie

  • 47.458 km

Met de auto twee jaar in bezit is dit een mooi moment om de balans op te maken.

Ik kan voorop stellen dat ik erg veel plezier heb van de MX-5. Ik vraag me wel eens af of ik met een Z4 of F-type net zoveel lol zou hebben op de openbare weg. Het is op de grens van grip dat dingen interessant worden en die ligt bij de MX-5 niet zo ver weg.

Met de MX-5 als enige auto mis je soms wat praktisch gebruiksgemak en voor saaie lange snelwegritten zijn comfortabeler auto's denkbaar. Dat ongemak is echter maar klein leed vergeleken met de lol die je de rest van het jaar hebt. Als ik een praktische auto nodig heb komt er eerder een auto bij dan dat de MX-5 weg gaat.

Buiten de voor de hand liggende nadelen zoals praktische aspecten en comfort zijn er heus wat punten waarop de MX-5 wat minder goed scoort.

Soul Red
De lichtval op de Soul Red lak vind ik nog steeds erg mooi, maar het is helaas wel een lak die kwetsbaar lijkt voor steenslag. Ik ben geen bumperklever, maar de hoeveelheid steenslag beschadigingen zou anders doen denken.

Slim met kleine onhandigheidjes
De auto is voorzien van allerlei fijne gadgets (zoals dodehoek waarschuwing, rijstrook sensoren en LED verlichting met grootlicht assistent) maar iets simpels als de ramen automatisch omhoog doen na het openen of sluiten van de kap doet de auto niet. Ook heeft alleen het raam aan de bestuurderszijde een 'auto' functie voor naar beneden, waarom niet op beide ramen voor omlaag én omhoog? Daarnaast mis ik een knopje om de achterklep van binnenuit te ontgrendelen: als je iemand ophaalt is het wel handig als diegene z'n tas achterin kan leggen. De passagiersplek is immers vrij krap. M'n NC had zo'n knopje en de Amerikaanse ND heeft het ook: ik vind het vreemd dat de Europese ND het mist.

Defecten
Gelukkig kan ik maar één defect melden: het verstelknopje van het rechter ventilatierooster bij de passagier werkt niet meer goed: het zit los en zet de ventilatie niet dicht als je er aan draait. Geen groot probleem dus ik heb nog niet geïnformeerd wat vervanging kost.

Verlichting
De dagrijverlichting schakelt de verlichting aan de achterkant niet in en daarom rij ik altijd met de volledige verlichting aan. Het was handig geweest als ik de instellingen van de dagrijverlichting had kunnen aanpassen. De LED verlichting aan de voorkant vind ik overigens erg goed: mooi helder en goed zicht.

Verbruik
Over het verbruik ben ik niet ontevreden. Bij 130+ km/h op de snelweg is het verbruik relatief hoog, bijna alsof de auto je straft voor het niet nemen van de binnenwegen. Met sportief rijden over binnenwegen en bergpassen valt het verbruik wel weer mee. De boordcomputer geeft aan dat ik gemiddeld 7l/100km verbruik met een mix van beperkt stadsverkeer, sportief over binnenweg en snelweg stukken.

Onderhoud
Als je kijkt naar verbruik en onderhoudskosten is de MX-5 welhaast een verstandige auto. De kosten voor onderhoud zijn beperkt doordat er bescheiden formaat banden onder zit vallen de kosten daarvoor ook mee. De gunstige prijzen van de dealer en goede service dragen hier ook aan bij overigens.

Al met al wegen de paar kleinigheden niet op tegen het plezier dat deze auto biedt en de algehele betrouwbaarheid. Op naar de volgende bochtige weg!

Jinba Ittai

  • 61.572 km

In het jaar waarin menigeen minder kilometers maakte vanwege Corona, deed ik er wat kilometers betreft een schepje bovenop dit jaar. Er waren wat meer ritten naar familie, een flinke roadtrip door Europa in de zomer en hier en daar wat ritjes om het thuis blijven te ontvluchten.
Het rijden in de MX-5 blijft onwijs leuk. Wanneer het kan verruil ik de snelweg voor een route binnendoor: elk extra bochtje geeft extra plezier. Plezier was er dan ook volop tijdens een roadtrip door Europa afgelopen zomer over prachtige bergpassen in Zwitserland, Italië en Oostenrijk. Door de bergen scheuren met een auto die zo leuk stuurt en een prachtig landschap om op uit te kijken - dat is plezier en dan vergeet je even helemaal dat bijvoorbeeld de Corona crisis nog niet voorbij is. Jinba Ittai!
Nederland biedt wat minder inspirerende wegen, maar met het dak open een paar leuke bochten is toch een mooie manier om even weg te zijn.

Zo reed ik in een jaar dus net geen 20.000km en was daarmee precies binnen de jaarlijkse onderhoudsinterval weer welkom bij de Mazda dealer. Dit keer voor slechts een onderhoudsbeurt - zonder upgrades zoals ik de voorgaande jaren steeds deed. Twee kleine puntjes: de achterremmen werden gesmeerd omdat die een beetje bleven hangen vooral na gebruik van de handrem en het batterijtje van de afstandsbediening werd preventief vervangen.

Zoals veel autoliefhebbers wel zullen doen open ik nog met regelmaat mijn favoriete occassionsite om eens te fantaseren over een volgende auto. Als ik een praktischere auto nodig zou hebben en toch iets leuks wil, zou ik de MX-5 misschien inruilen op een Alfa Romeo Giulia? De dag erna stapte ik in de MX-5, gooide het dak open en de eerste beste bocht vloog ik met een klein driftje doorheen. Nee, ik denk dat ik de MX-5 nog wel een tijdje blijft - het blijft te leuk.

Hou 'm mooi

  • 65.141 km

Er is een baby op komst, dus de MX-5... krijgt gezelschap van een gezinsbak. Je had verwacht dat er 'wordt vervangen door een praktische auto' zou staan zeker? De MX-5 is te leuk en bovendien heeft ie Isofix, dus als tweede auto is ie niet eens zo onpraktisch. De MX-5 hou ik dus mooi naast een gezinsbak.

De gezinsbak is een (16 jaar oude) Lexus GS 300 President en dat is een fijne tegenpool voor de MX-5. Als je na een comfortabele rit in de Lexus weer in de MX-5 stapt waardeer je het leuke sturen in de MX-5 nog meer.

Maar naast de MX-5 mooi HOUDEN, is de vraag hoe je 'm MOOI kunt houden. De lak blijft erg gevoelig en daarom is de MX-5 recentelijk onder handen genomen door de detailers van Diventa Bella. Die hebben wat krasjes op de kofferklep weggepolijst en de steenslag op de motorkap minder zichtbaar gemaakt. De steenslag putjes zijn aangestipt met een lakstift en vervolgens gepolijst. De bijzondere Soul Red lak maakte het een lastige klus en als je héél goed van dichtbij kijkt zie je de plekjes, maar het is veel beter dan de witte laklaag die je eerst zag. Een domper is dat na twee weken weer nieuwe steenslag plekjes te zien zijn en vliegjes op de voorkant van de auto een permanente afdruk achter laten. De te kwetsbare lak is vervelend vooral omdat ik verder zuinig op de auto ben maar gelukkig is het geen onoverkomelijkheid en is het rijplezier van onveranderd hoog niveau.

Onpraktisch? Ha! Echt niet!

  • 67.438 km

Reed ik vorig jaar nog bijna 20.000km met de MX-5, dit jaar legde ik met de roadster aanzienlijk minder kilometers af: nog geen 6.000km om precies te zijn. De reden laat zich raden: met een zwangere partner stap je sneller in die comfortabele gezinsbak en ook met een pasgeboren baby verkies je de Lexus boven de MX-5. Even ging ik weer twijfelen: als ik zó weinig rijd met de MX-5, zou ik ‘m beter wegdoen en een auto kopen die comfort en sportiviteit combineert? De twijfel is echter weer verdwenen want de kleine is een paar maanden oud en heeft z’n eerste kilometers afgelegd in de MX-5. Diep in de kinderstoel zit ie zelfs prima uit de wind met het dak open. Bovendien blijkt de kinderwagen (met de wielen eraf en goed vouwen) ook nog eens precies in de kofferbak te passen! De MX-5 onpraktisch? Ha! Echt niet! De MX-5 wordt inmiddels wekelijks ingezet voor een ritje naar oma.

De jaarlijkse beurt leverde wederom geen bijzonderheden op. Een opmerking dat de banden langzaamaan richting vervanging gaan heb ik ter kennisgeving aangenomen en hou ik in de gaten. Het bochtentempo ligt iets lager dan voorheen en vakantie kilometers zullen met de gezinsauto afgelegd worden dus het totaal aantal kilometers zal toch beperkt blijven. Gelukkig is elke kilometer nog steeds simpelweg genieten. Zelfs als je niet maximaal scheurt zijn de bochten leuker dan in elke andere auto.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 639
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens