Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 S (2018)

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 S (2018)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 131 S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf42.500 km
KM-stand laatst45.500 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 42.500 km

Natuurlijk levert het eerste weekend met 200 open km’s geen uitgebreide review op maar mijn eerste indrukken wil ik graag delen. De eerste uitdaging met een MX-5 is het instappen. Daar moet ik nog een elegante techniek in vinden. Maar als ik eenmaal zit, dan past het met mijn 1,78 m perfect. Het dakje laat zich soepel en eenvoudig handmatig opvouwen. Met een druk op de knop komt de motor met een uitdagende grom tot leven. Het eerste wat bij het rijden opvalt is de super lage zit. Wat ook opvalt is dat de MX-5 vrijwel niet overhelt. Bochten en binnenwegen, daar hoort deze auto thuis. Met 950 kg weegt de MX-5 slechts 115 kg meer dan mijn iQ en 420 kg minder dan mijn vorige Roadster (SLK). Dat is echt bijzonder licht en dat voel je heel goed: heerlijk. En dat lage gewicht is ook nog mooi neutraal verdeeld. De bescheiden 131pk sterke motor klinkt lekker sportief en voelt ook voldoende levendig aan. Deze ingrediënten gaan me nog heel wat plezier opleveren.
November levert meestal niet het beste cabrioweer op maar je kan dan wel goed voelen hoe de (koude) wind tot de cabine doordringt. Dat heeft Mazda zeker beter voor elkaar dan in onze SLK het geval was. Hopelijk komen er deze winter nog een paar mooie zonnige dagen. Wordt in ieder geval vervolgd.

3000 "open" kilometers

  • 45.500 km

Hoewel een gepland weekje weg letterlijk in het water viel hebben we sinds de aanschaf in november 2020 toch 3000 "open" kilometers gemaakt. De MX-5 is zeker niet mijn daily drive. Als het geen Cabrioweer is dan blijft ie binnen. Dit is mijn 4de cabrio en ik rij nagenoeg altijd open. In alle MX-5 reviews lees je over het geweldige rijgedrag van alle verschillende versies, over dat de ND terug gaat naar de basis en dat het geen auto is voor mensen > 1,80 m. Mijn ervaring is niet anders. Ik ben heel enthousiast over het karakter en het gevoel dat hij geeft. Hij rijdt vooral heel erg gemakkelijk en heeft me nog geen enkele keer verrast. Dat lukte de SLK soms wel. Een positieve verrassing is misschien wel het comfort. Verkeersdrempels worden met matige snelheid netjes en met voldoende bodemvrijheid verwerkt. Dat geldt ook voor andere oneffenheden in het wegdek. Na jaren van automaat rijden moest ik in het begin wel even wennen aan de 6-versnellingshandbak. Dat is natuurlijk wel zoals de MX-5 hoort te zijn. Ook dat draagt bij aan het speelse karakter. Een ander item waar juist ik aan moest wennen is de stoffen kap. Inderdaad mijn 4de cabrio maar pas mijn eerste stoffen kapje. Dat wennen zit 'm vooral in het parkeren met een stoffen kapje ipv lekker degelijk afgesloten met het klapdak. Het gaat steeds beter. En zoals gezegd, thuis staat ie binnen.
Met de kap zelf is niets mis. Het openen en sluiten gaat heerlijk snel. Ook heel handig, ik open 'm meestal vóór het instappen zodat ik daar meer ruimte voor heb. Ook heel prettig is dat de bagageruimte niet door het dak wordt beïnvloed. De bagageruimte (130 liter) zelf is voor mij afdoende. Niet heel groot maar goed toegankelijk en voldoende ruim voor twee weekendtassen en nog wat kleine spullen.
Wat me aan de MX-5 ook erg goed bevalt zijn de kosten. De vaste lasten (all-risk + belasting) zijn 60 euro per maand en het verbruik zit rond de 1 op 18. Ik heb de meest pure uitvoering met eenvoudige radio, handmatige airco en stoffen bekleding. Ik heb zelf nog parkeersensoren laten plaatsen. Voor mij is deze versie prima. Als ik iets mis is het de volume bediening aan het stuur. Dat heeft mijn andere pure auto juist wel. De linker wang van de bestuurdersstoel - waar je bij elke roadster overheen glijdt bij het instappen - vertoont enig begin van slijtage. Dat moet ik in de gaten houden. Als iemand hier een tip voor heeft dan hoor ik het graag.
Grappig genoeg doet het positieve gevoel - een MX-5 te bezitten - me meer dan ik dacht. Hopelijk heb ik er nog een hele tijd plezier van.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens