Mazda MX-5

Flipje1977

Gebruiker
m1oybxabafr8_600.jpg

m1oybxbbk0r9_600.jpg

m1oybxabgvr5_600.jpg

m1oybxabevr6_600.jpg

m1oybxbbi3ra_600.jpg

Terwijl het model dit jaar z'n 25e verjaardag viert, onthult Mazda vandaag de vierde generatie van de MX-5. Bij de bestverkochte roadster ter wereld is veel hetzelfde gebleven maar de Japanners voerden tegelijkertijd de nodige veranderingen door.

Het leek Mazda een goed idee om de nieuwe MX-5 wereldwijd op hetzelfde moment te onthullen. Dat kwam er op neer dat wij Europeanen de roadster vannacht pas om 03:00 in Barcelona voor het eerst te zien kregen, terwijl ze in de VS en in Japan de auto op een aanmerkelijk minder onhandig tijdstip voorgeschoteld kregen. Een aardig idee maar niet bevorderlijk voor je nachtrust, zullen we maar zeggen.

Hoe dan ook, de nieuwe Mazda MX-5 doet veel dingen hetzelfde als z'n voorgangers - lichte, wendbare autootjes die niet overliepen van de pk's die je desondanks bergen rijplezier bezorgden - maar toch is deze vierde generatie weer een duidelijke stap voorwaarts. Dat begint met het uiterlijk, dat in de pas loopt met de nieuwe 2, 3 en 6 dankzij Mazda's Kodo-designtaal die zich kenmerkt door een mooie mix van scherpe en afgeronde vormen. We herkennen er hier en daar zelfs vleugjes Jaguar F-Type in.

Helaas verschaft Mazda nog weinig specificaties van de nieuwe MX-5. Wel weten we dat de roadster 3,92 meter lang is en dat breedte en hoogte respactievelijk 1,73 en 1,24 meter bedragen. De wielbasis meet 2,32 meter. Verder heeft-ie een stoffen kapje, is-ie 100 kilogram lichter dan het huidige model en er wordt uiteraard gebruik gemaakt van SkyActiv-technologie. Onder de kap komen we SkyActiv-G benzinemotoren tegen, die zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

De wielophanging bestaat uit dubbele draagarmen aan de voorkant en multilink achter. De nieuwe Mazda MX-5, generatie ND, beleeft z'n publieksdebuut tijdens de autobeurs van Parijs, die begin oktober de poorten opent. We verwachten de roadster in de zomer van 2015 bij de Nederlandse dealers aan te treffen.

Poekoek

Gebruiker
Super! Terug naar het concept van de NA, zonder dat het slappe aftreksels zijn zoals de NB en NC.

Ami

Gebruiker
Heel mooi. Ben benieuwd naar de Fiat versie. Zal ie weer Barchetta gaan heten..?

Rutger DC

Actieve Gebruiker
01.jpg

02.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/20140904_665161.html

Heerlijke roadster!

Guest
Ik ben benieuwd wat dit ding gaat kosten, de huidige kost hier 25K nieuw. Heel veel duurder zal het denk ik niet worden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
mx5-lead-image-1-1.jpg

mx5-live-reveal-2-65.jpg

mx5-live-reveal-2-61.jpg

mx5-live-reveal-2-66.jpg

mx5-live-reveal-2-69.jpg

mx5-live-reveal-2-32.jpg

mx5-live-reveal-2-83.jpg

mx5-live-reveal-2-23.jpg

mx5-live-reveal-2-73.jpg

mx5-live-reveal-2-76.jpg

mx5-live-reveal-2-18.jpg

mx5-live-reveal-2-56.jpg

mx5-live-reveal-2-51.jpg

Meer foto's: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mazda-mx-5-revealed

Heerlijk, die kleine wielen, de ongecompliceerde lijnen, het minimalistische interieur... De MX-5 is puurder en oogt compacter dan zijn voorganger.

Yellow Cab

Gebruiker
Leuk autootje, maar qua design vind ik 'm een beetje tegenvallen. Ik vind dit echt een mindere uitwerking van het Kodo-design.

SirDragonfire

Gebruiker
Optimale mix van een traditionele vorm gebaseerd op zijn voorgangers en nieuw design gebaseerd op een moderne filosofie. Zo kan het dus ook @VW/Audi/Porsche.

@ Yellow Cab
Dat dacht ik ook toen ik voor het eerst de foto's zag, vooral over de lichtunits had ik mijn twijfels. Echter door het unieke karakter van de wagen heb ik dat snel genoeg door de vingers gezien. Ik denk dat je hem snel genoeg zal leren waarderen. Ik vermoed ook dat hij in het echt mooier is, mazdas hebben bijna allemaal de vreemde eigenschap dat ze niet bijster fotogeniek zijn.

Guest
Ik heb impressies voorbij zien komen die ik geslaagder vond. Leuke auto hoor maar ik vind de kont niet zo heel mooi (opgelegde achterklep) en de bumpers die onderaan naar binnen lopen zorgen weer voor een iel karakter. Ik hoop dat er eens een keer een Mazda komt die dik en stoer oogt en niet na 2 jaar al ielig oogt. Ik had na al die Kodo concepts toch iets meer verwacht

GT 1973

Gebruiker
Het lijkt alsof de liefhebbers van de originele MX-5 bang zijn voor een beetje vormgeving. Maar waarom zou vormgeving het weggedrag veranderen? Het origineel was afgekeken van een Lotus Elan. Nu heeft de MX-5 zijn eigen vormgeving. Dus; mooi rijden en het ziet er ook nog eens mooi uit.

Guest
Zeeburg zei:
Ik heb impressies voorbij zien komen die ik geslaagder vond. Leuke auto hoor maar ik vind de kont niet zo heel mooi (opgelegde achterklep) en de bumpers die onderaan naar binnen lopen zorgen weer voor een iel karakter. Ik hoop dat er eens een keer een Mazda komt die dik en stoer oogt en niet na 2 jaar al ielig oogt. Ik had na al die Kodo concepts toch iets meer verwacht

Zeker de Mazda 6 nog niet gezien? Dikste en tóch rankste D segmenter van het moment. En hoe 'dik en stoer' wil je een roadster van 900 kg hebben. Wil je iets 'dikkers' en moois en vooral duurders, is er de Jaguar F-type. (y)

Guest
---GT--- zei:
Het lijkt alsof de liefhebbers van de originele MX-5 bang zijn voor een beetje vormgeving.

Mijn eerste autos waren mx5, en ik ben nog steeds groot liefhebber. Vandaag daarom even bij de dealer geweest, maar hij accepteer nog geen orders. Hij gaat uit van een verkoopprijs vanaf 28.995 hier, voor dat geld heb ik reeds een order toegezegd. Puur uit jeugdsentiment :T
wel automaat uiteraard (y)

Wheel Critic

Gebruiker
Gullwing zei:
Hij gaat uit van een verkoopprijs vanaf 28.995 hier, voor dat geld heb ik reeds een order toegezegd.
Voor dat bedrag wil ik ook wel een handtekening zetten :)
Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de prijs wordt.
De huidige begint vanaf 32690 en dat is zonder automaat. Met zou dat toch wel op 35k komen.
De nieuwe zal wel een stuk beter milieulabel scoren maar daardoor en prijs van 6000 lager...
En het is nog maar de vraag of er een automaat komt. Dat was nu ook niet het geval tenzij je ging importeren uit de US.
Ik reken op minmaal 32500 handgeschakeld

Guest
Ik hou er wel van, onlangs onze eerste mazda gekocht en afwerking en details staan op even hoog niveau als een Duitse auto. Mazda geraakt eindelijk van dat ouwbollig design vanaf. Mechanisch liep het al perfect, nu ze eindelijk eens iets aan de vormgeving doen kan je maar enkel van een schot in de roos spreken. Een betaalbare roadster voor de middenklasse.

Guest
Ik hou er wel van, onlangs onze eerste mazda gekocht en afwerking en details staan op even hoog niveau als een Duitse auto. Mazda geraakt eindelijk van dat ouwbollig design vanaf. Mechanisch liep het al perfect, nu ze eindelijk eens iets aan de vormgeving doen kan je maar enkel van een schot in de roos spreken. Een betaalbare mooie roadster voor de middenklasse.

brg

Gebruiker
I like it (y)
Ik heb zo een voorgevoel dat mijn MX-5 NA dan misschien toch niet zal vervangen worden door een 20 tot 25 jaar oude SL R129,
maar dat er op termijn wel eens een MX-5 ND de oprit zou kunnen sieren...
Nagelnieuw, zelf samengesteld, en meteen goed voor de volgende 25 jaar rijplezier!!!

Guest
Q50 zei:
Zeeburg zei:

Zeker de Mazda 6 nog niet gezien? Dikste en tóch rankste D segmenter van het moment. En hoe 'dik en stoer' wil je een roadster van 900 kg hebben. Wil je iets 'dikkers' en moois en vooral duurders, is er de Jaguar F-type. (y)

Ik vind zowel de nieuwe Mazda2 als de 3 en de 6 op foto's stoer en modern ogen maar in het echt (Mazda2 alleen nog op andere foto's) juist wat iel, ook de Mazda6 sedan. De kont kon zoveel mooier/dikker

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Mondial de l'Automobile Paris:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37240-mazda-mx-5-straalt-op-de-autosalon-van-parijs
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1145/mazda
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Mazda_MX-5_ND

mazda-salone-parigi-2014_5.jpg

parijs-2014-mazda-mx-5-268441-800.jpg

parijs-2014-mazda-mx-5-268442-800.jpg

parijs-2014-mazda-mx-5-268448-800.jpg

parijs-2014-mazda-mx-5-268445-800.jpg

mazda-salone-parigi-2014_9.jpg

mazda-salone-parigi-2014_10.jpg

mazda-salone-parigi-2014_16.jpg

Geweldig leuk wagentje! Leuk interieur ook, inclusief de deuren met plastic in carrosseriekleur.

Guest
Ik kan maar niet wennen aan die achterzijde met die lompe achterklep en rare achterlampen. Verder oogt het allemaal wat moderner en chiquer maar heb ik mooiere impressies zien voorbij komen. Ze hadden net wat meer kunnen doen met het Kodo-design vind ik

Guest
Nieuwe officiele foto's: https://www.netcarshow.com/mazda/2016-mx-5/ Wit staan hem wel goed vind ik

Mazda-MX-5_2016_photo_23.jpg

Mazda-MX-5_2016_photo_56.jpg

Mazda-MX-5_2016_photo_7b.jpg

Mazda-MX-5_2016_photo_5f.jpg

AutoExe heeft een opmeukpakket onthuld

03.jpg

04.jpg

Meer pics: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/20150626_709007.html

AlfaFrankY

Gebruiker
Volgens mij moet je de nieuwe MX-5 echt in levende lijve zien en kleuren kunnen vergelijken. Velgmaat kan denk ik ook nog wel uit maken. Op de eerste reeks foto's en in de introfolder gebruikt Mazda alleen dat diepe rood om de auto te tonen. Ziet er fraai uit! Dit wit weet ik zo net nog niet... Wellicht dat zwart, helblauw of matrood de auto het beste zullen staan, met 17 of 18 inch. Ben nog niet helemaal overtuigd van het model, nu ik meer foto's zie.

Broertje Fiat 124 Spyder laat niet lang meer op zich wachten. Kan zo maar dat ik daar als Italo-liefhebber als een blok voor val ;-) Blijft een onwijs interessant en leuk marktsegment, dat van de kleine spiders en coupeetjes... :)

Guest
[size=x-large]2016 Mazda MX-5 Miata Review[/size]

Somewhere in California, the owner of a 2014+ Honda Civic Si has almost certainly been bragging to his car buddies about how he recently blew by the 2016 Mazda MX-5 in the winding canyon roads that zig-zag through the Angeles National Forest just outside of Los Angeles.

Heck, he might even have some edited dash-cam footage to back up his claims. But my day with the all-new ND Miata taught me two things about the fourth-gen roadster: this car is still a recognizable icon among enthusiasts, and almost nothing can touch it in tight switchbacks.

See, the souped-up Civic caught up to me in a construction zone and spent the next couple of miles trying to get around me. The problem (for him) was that each time we entered successive twists and turns, the Miata was able to put some distance on the Civic, although the gap would quickly close with a long enough of a straightaway.

For years, there have been cries for Mazda to bring more power to the Miata, but unlike cars such as the Scion FR-S, the Miata doesn’t need more power. In fact, my new friend in the Civic was only able to get by after a long straight had him riding my bumper. Not wanting to be part of any such shenanigans, I decided it best to pull off and let him pass.

“You have serious problems if you’re not smiling after driving the Miata on twisty roads… even at just three-tenths.”

In that instant, I realized why the Miata is so loved. It is far from the fastest sports car out there, but you have serious problems if you’re not smiling after driving the Miata on twisty roads… even at just three-tenths.

My recent seat time in the 2016 Mazda MX-5 Miata came as the first examples – the limited-production Launch Edition – started rolling into dealerships, and these cars were getting lots of looks wherever we went. It’s easy to see why.

After years of being labeled a “chick car” due to its small size, soft lines, and friendly face, the ND Miata gets a healthy dose of aggression. We often hear about designs being evolutionary versus revolutionary, and the Miata is the latter bringing a new attitude to the MX-5 Miata name.

Following the popularity of the bug-eyed NA, Mazda designed the two subsequent roadsters with styling that played it safe and didn’t push the limits too much, but the entire design – whether it’s exterior, interior or even chassis – has been redesigned to make the new Miata better than its predecessors in every way imaginable.

Even though the MX-5 can no longer be considered cute, it is definitely polarizing. Mazda’s current Kodo design language doesn’t exactly look its best on this small package (especially when compared to the CX-3), but the comparisons I kept running through my head in regards to the ND made it clear that Mazda succeeded in making this car look incredible.

The front end design looks like something that Maserati might use while the rear end has a hint of a Jaguar (Mazda positioned the taillights as inboard as the law will allow, which helps make the car’s hips look even wider). The best look to me, though, was from behind the wheel where the tall fenders and low seating position made the view out the windshield somewhat reminiscent to driving a C3 Corvette.(

An interesting aspect of the ND is that just like the NA, its design was influenced by its headlights. Just like the NA’s, so too was the ND. Instead of the NA’s bug-eyed pop-up headlights, though, all 2016 MX-5s feature LED headlamps which come in a tighter internal packaging allowing the designers to shorten the nose by about 1.8 inches (45 mm) giving this car an incredibly short front overhang. In total, the ND is about three inches shorter than its predecessor.

Being a roadster, the important part of the new Miata is the top, of course. Like the rest of the car, the cloth top has been redesigned to improve functionality and comfort. Dropping the top is easier than ever before as it takes the pull of a main release, a quick toss back and a light push to get the locking mechanism to engage.

Raising the top is almost as easy and is accomplished by pulling the release between the seats causing the spring loaded top to raise about six inches and then the driver can raise the top and latch it to the windshield frame.

“The whole process of raising the top can be performed in about five seconds”

.

The inner workings of the top were redone for comfort too as a support bar commonly mounted above the driver’s head was removed and replaced by an aluminum plate at the leading edge of the soft top. The addition of this plate did give the Miata a distinct increase in headroom, although it also proved to be far from perfect as I still found myself hitting my head on a few occasions.

Looking at the design of the roof, this plate could potentially help reduce theft since it is right above where a burglar would cut to gain access to the interior door lock and/or latch, but just to be clear Mazda has made no such claims,

With the top up, the 2016 has a similar roof profile as the preceding designs, but the only color it comes in is black – unlike the NC, which offered a tan Spicy Mocha top on the Grand Touring. And before you ask, Mazda currently has no plans to offer the 2016 Miata power retractable hardtop, although judging by the popularity of the NC Miata PRHT, it seems like a good possibility.

Magnifying the Miata’s new design language, the exterior colors and lines are carried over into the cabin with sculpted door panels that make it look like the big fenders cut right through the instrument panel. And that’s just a starting point. The entire cabin has been completely reworked to bring more style and comfort to the Miata’s two occupants.

The seats have been moved lower in the car and closer together (we’re talking millimeters here and there), and while the extra space will be appreciated by taller drivers, the close proximity of the driver and passenger is irritatingly noticeable. Before putting more than 30 miles on the Miata, my drive partner and I were already jockeying for elbow space on the center console. Other than that, I found no problem with leg, knee, shoulder or head room (except for the previously mentioned aluminum plate), and I’m 6’1” tall.

Occupant space is plentiful, but if you’re looking to store gear, you best pack wisely. The 4.6 cubic feet (130 liters) is down from the 5.3 cubic feet (150 liters) found on the NC, and it doesn’t get much better from there. To increase passenger space, there is no more instrument panel glove box, but there is still the cubby hole between the seats.

Aside from the overall design, the best change Mazda made was the removal of all cup holders. With interior space limited, the previous cup holder area was turned into a small storage area, and if you really need a place to hold cups, there are three locations for removable holders.

“The car’s aesthetics even carry over into the engine compartment.”

Mazda’s 2.0-liter Skyactiv inline-four has become a go-to engine in the Mazda lineup, but for Miata duty, this engine gets a unique aluminum valve cover. Mazda says this valve cover actually adds weight and cost and was done for pure aesthetics rather than the plastic trim that many modern engine compartments – including that of the NC – are getting. This simple touch makes the ND’s engine bay look more like the original Miata, and I heartily commend Mazda for taking such a step.

As for the engine itself, the advanced Skyactiv-G 2.0L used in the U.S.-spec ND has the same displacement as the outgoing Miata, but the new engine is rated at 155 hp and 148 lb-ft (200 Nm). Horsepower is down (from 167 hp when equipped with the manual) and torque is up (from 140 lb-ft/190 Nm), but Mazda points out that at engine speeds under 5,700 rpm, the ND actually produces more power and torque.

Peak horsepower for the NC Miata came in extremely late at a screaming 7,000 rpm, while the ND’s power band maxes out a more manageable 6,000 rpm. Hands down, the 2016 Mazda MX-5 Miata is the most fun you can have with less than 200 horsepower… on four wheels.

Getting – and keeping – the engine in its peak power band is both fun and easy thanks to the amazingly awesome six-speed manual transmission. Ditching the previous gen's five-speed manual, this six-speed gearbox helps give the ND its direct feeling.

The new Miata also offers an available automatic transmission, but if you’re looking to get the most out of this car, there’s no better way than the close-ratio manual.

https://www.autoevolution.com/reviews/mazda-mx-5-miata-review-2015-1.html

Marcel21674

Gebruiker
Gisteren de mx5 in real live mogen bewonderen. Op foto vond ik hem maar zozo, koplampen leken wat uit verhouding, de achterzijde vond ik in eerste instantie ook niet geheel bij de auto passen. Maar in real life, man.... wat is dat een mooie wagen geworden.
Je moet hem echt in real life zien om hem tot z'n recht te laten komen.

Maar toch ook wel een punt van kritiek, zitten toch wel een paar storende lijnen in.
Zo zit er een vouw in het achterscherm, die ik persoonlijk niet heel mooi vind (je kunt hem goed ziet zitten op de foto van die haven terminal).
ook oogt het voorscherm/wielkast voor, nogal lomp als je hem schuin van achter bekijkt. Dat had toch wel wat subtieler gemogen/gekund..

Guest
Vreemd dat vrijwel geen Europese fabrikant een MX5 achtige aanbiedt.

der Magistrat

Gebruiker
Jesse Van Es zei:
Vreemd dat vrijwel geen Europese fabrikant een MX5 achtige aanbiedt.

Niet zo, de markt voor speelse voertuigen is naar mijn weten behoorlijk ingestort. Denk dan ook aan Ford, VW, Citroën en Peugeot die alle hun (op de Golf VI-cabrio na) cabrio's van de markt hebben gehaald / niet meer vernieuwd.
Nee, de speelsheid vind je tegenwoordig hier:
Leuke speeltjes voor kinderen achterin
Renault-Captur-space-2-small.jpg

of hier
3-2015-jeep-renegade-mud.jpg

De Schaduw

Gebruiker
Gistermiddag ook even wezen kijken en proefzitten. Helaas was het een witte en dat is niet zo mijn smaak, maar wel een ontzettend leuke wagen. Helaas stond 'ie wat ingeparkeerd, dus een beeld van een redelijke afstand was helaas niet mogelijk. Dashboard ziet er ook goed uit en voelt ook goed aan, maar nog geen Audi-niveau zeg maar (sorry).

Paar opmerkingen:
- Het exterieur-kleurige deel van de binnenbekleding lijkt me erg beschadiginggevoelig. Je (ik, tenminste) hebt de neiging om daar je arm op te leggen dus ik ben bang dat dat bij mij dan snel slijtage op gaat leveren.
- Met mijn lengte zit je erg krap. Ik kan in principe net goed zitten, maar ik zit dan echt met mijn hoofd op 1 millimeter van het dak en met de knieeen een halve centimeter van het dashboard. Hoe dat gaat als je gaat rijden zal me benieuwen.
- De opbergruimte in het interieur is echt miniem. Een minibakje in het linker en rechterportier, een open vakje achter de pook (fijne korte slag trouwens!), een klein bakje onder de middenarmsteun en een wat grotere ruimte tussen de rugleuningen.
- De lakzwarte onderdelen (spiegels, voorruitrand, rolbeugels) hoeven voor mij niet maar dat is persoonlijk.
- Kofferbakje is echt een bakje. Bij mijn Z4 lukt het nog met moeite, zuinig inpakken en goed meten, om een vakantiebagage voor twee personen kwijt te raken. Gaat met de MX5 niet lukken.

Toch een proefritje afgesproken voor volgende week zaterdag. :D

Guest
Mazda MX-5 Sport Recaro Limited Edition uit de UK. Ziet er door de velgen en skirts (ben meestal niet zo van zulke skirts maar maakt de auto tenminste wat minder bol) stuk beter uit vind ik

2015-MazdaMX5SportRecaro-10.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-07.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-08.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-01.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-03.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-05.jpg

2015-MazdaMX5SportRecaro-06.jpg

Meer pics: https://www.carscoops.com/2015/11/new-mazda-mx-5-sport-recaro-limited.html

Wouter82

Moderator

Retractable Fastback

532e0f60e1353612c59b3d41b0b282d9.jpg

caf4fff5d24b3b22faef4252ea2d9b09.jpg

870b9063804852b1c43475f9fa2d547e.jpg

48986918160abccd3e760d0a7f86fec0.jpg

46cd2cc199820cda5d9b90aa067da80f.jpg

f512288de620a6e461c34bef4a9382a3.jpg

b74b70e0e60cd42c868ea9ea18154da5.jpg

322c80e84f44ab891b3d024df2c695ed.jpg

afffb998bf488ceb0c67ed9d0a13ca60.jpg

[size=x-large]MAZDA MX-5 MET VAST DAK ONTHULD[/size]

NIEUWE CC HEET RF. In New York heeft Mazda zojuist aan de vooravond van de NYIAS een nieuwe variant op de MX-5 onthuld. RF heet de nieuwboreling die de CC van de NC moet vervangen. Retractable Fastback is de naam van de dichte variant op de Mazda MX-5 vierde generatie. Mazda wil daar mee benadrukken dat deze auto meer, of beter, anders is dan een cabriolet met een opgesteven softtop. Dat hij er aan zat te komen, leek logisch. Van de vorige MX-5 (NC) was tegen het einde van zijn looptijd meer dan de helft een CC. Maar goed nieuws voor de critici en puristen die de CC toch wat geforceerd vonden: de RF is getekend als een dichte coupé, waar vervolgens hoofden over zijn gebroken hoe hij weer open kan. Daarbij gold een drietal kernwaarden. Wellicht de belangrijkste daarvan was dat de auto dicht een echte coupé-lijn moet hebben. Verder moest de open sensatie worden gecombineerd met een gevoel van geborgenheid en veiligheid en stonden een stil interieur en rijcomfort hoog op de agenda.

Onder de raamlijn is er niets veranderd. Uiterlijk tenminste, want de ophanging en stuurbekrachtiging zijn wat comfortabler afgestemd. Breedte en lengte zijn dus identiek aan die van de gewone MX-5, maar het dak is 5 mm hoger. Dat dak is een heel bijzondere constructie. Het bestaat uit vier delen, waarvan er drie achter de stoelen verdwijnen, zodat de kofferruimte van 130 liter onaangetast blijft. De C-stijlen blijven staan, terwijl de glazen achterruit te openen is zodat je het uitlaatgeluid beter kunt horen. Openen en sluiten gaat met een enkele schakelaar en kan rijdend tot 10 km/h. Hoe snel dat openen en sluiten gaat, weten we nog niet, maar Mazda claimt met de RF een van de snelst werkende hardtops te hebben, dus we verwachten er heel veel van.

De RF komt er met zowel de 1.5 als de 2.0 SkyActive motoren met handgeschakelde zesbak. De tweeliter wordt ook gecombineerd met een zestraps automaat, die ook naar ons land komt. Dat gaat nog wel even duren; de MX-5 RF wordt pas in de eerste helft 2017 bij ons verwacht.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36536/mazda-mx-5-met-vast-dak-onthuld

brg

Gebruiker
RF stemt als geheel beter overeen met de spitse neus met dichtgeknepen koplampen dan de softtop (die ik als Fiat klassieker en dus geslaagder vind ogen).

Twix

Actieve Gebruiker
Heel gaaf model. Maar eigenlijk is dit geen cabrio toch, meer een targa?

Desalniettemin vind ik hem heel fraai.

Assenaar

Gebruiker
Maar waarom zo ingewikkeld? Geef het ding een dwarsbalk bovenin, als een echte targa; scheelt weer in de stijfheid en kan als rollbar dienen. Leg voor die balk een licht met de hand uitneembaar dakje dat rechtop achter de stoelen gezet kan worden, en laat de verticale achterruit ook handmatig rechtop verzinken. Geen elektromotoren meer voor invouwen en wegklappen, geen moeilijk stelsel van hefbomen en scharnieren. Het is maar een kleine auto, je kunt overal bij. En demonstratief onder het rijden de kap openklappen is aanstellerij voor op de boulevard.

Bovenaan