Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 8.500 km |
De eerste duizend kilometer
- 1.000 km
Na veel proefritten, proefritten en nog meer proefritten kwam ik telkens terug bij de Mazda MX-5.
Ongeveer een jaar geleden hadden we onze NA verkocht in verband met wijzigingen in de oldtimer-regeling (we wonen in België). Op dat moment had ik als daily een Renault Mégane 1.5 dci. Zuinig? Ja, Sportief? NEE!
Het niet meer hebben van een leuke auto begon steeds meer aan mij te knagen. Af en toe was ik al eens opzoek op de verschillende verkoopwebsites, maar had er nooit echt werk van gemaakt.
De keuze die allereerst gemaakt moest worden: een oldtimer voor naast de Mégane of de Mégane vervangen door een moderne leuke wagen. Oldtimer opties: een oudere MX-5, MB SL (R127), Toyota Celica/MR2, BMW coupé (E36).
Na een met een aantal wagens te hebben proefgereden en het feit dat dieselwagens steeds meer worden geweerd in België toch besloten de Mégane weg te doen.
De shortlist voor een nieuwe(re) wagen bestond uit: Mini Cooper S, Ford Fiesta ST of een Mazda MX-5. Ik had een nadrukkelijke voorkeur voor een handgeschakelde wagen.
Mini Cooper S:
+ Leuke wagen om te zien;
+ Fijn rijgedrag;
- Slechte handbak (qua gevoel)
- Prijzig (ook tweedehands)
Ford Fiesta ST (nieuw model)
+ Rijdt super;
+ Fijn schakelgedrag;
- Betrouwbaarheid 3 cilinder?
- Het is geen cabrio...
Mazda MX-5
+ Geweldig rijgedrag
+ Heerlijke handbak
- Niet erg praktisch
- 1.5 te tam, 2.0 wat loom.
Erg lang ging mijn voorkeur uit naar de Ford Fiesta ST, totdat ik had proefgereden met de vernieuwde 2.0 (met 184pk). Ik was verkocht.
Bij de Mazda Dealer bij ons in de buurt een Mazda MX-5 2.0 184pk Skycruise in de kleur Snowflake White Mica besteld.
05/01/2019 - Levering:
Een onwerkelijke dag, mijn allereerste nieuwe auto ophalen. Na een grondige uitleg van de dealer konden we op weg, met 9km op de teller.
Bevindingen tot en met 1000km:
De wagen rijdt subliem. De wagen rijdt zowel op lagere snelheid als wat hogere zeer fijn, met genoeg comfort (Oké je moet wel even wennen aan het windgeluid op de snelweg).
Tijdens de eerste 1000km de motor nog niet te veel belast: Niet boven de 3500rpm, niet te lang op één snelheid rijden en goed warm rijden (wat altijd moet natuurlijk).
Verbruik op dit moment: 6,5l op 100km.
To be continued...
3 maanden verder
- 8.500 km
Wat ik al eerder had aangegeven: to be continued...
Allereerst heb ik een aantal foto's van mijn eigen MX-5 geüpload. In de afgelopen maanden zijn er redelijk wat kilometers bijgekomen, mede door een ritje naar de Elzas.
De MX-5 bevalt nog steeds goed en is zeker na de eerste 1000km een stuk losser geworden. Het rijden is ook leuker geworden, omdat ik langzaamaan het toerental mocht ophogen. Je merkt bij de nieuwe 2.0 liter dat deze veel vrijer loopt dat de "oude" 2.0. Het is daarbij echt een feest om de motor door te halen in toeren, omdat de vermogenskromme zo is opgebouwd dat de auto blijft versnellen tot zijn toerenbegrenzer.
In april zijn we met de familie een midweek naar de Elzas afgereisd, een goede test om te kijken of het rijcomfort en de ruimte acceptabel is om met de MX-5 ook op zomervakantie te gaan.
+ Comfort: het veercomfort is mede door het standaardonderstel erg vergevingsgezind. Hierdoor helt die wel wat meer in bochten dan dat je zou verwachten, hierdoor voel je wel heel goed de grip van de auto aan.
- Comfort: laat ik het zo zeggen, het is geen Rolls-Royce met betrekking tot het geluidsniveau. Doordat we bagage achter de hoofdsteunen hadden geplaatst, en dit als een soort isolatie diende, viel het wel mee.
Een uitdaging was natuurlijk ook de beperkte beschikbare ruimte. De kofferbak meet 130liter. Daarnaast hebben mijn partner en ik de neiging om veel te veel spullen mee te nemen, omdat er altijd genoeg ruimte voorhanden was (eerst in een Chrysler 300c touring en vervolgens een BMW 530e sedan). Conclusie: zeker met de ruimte achter de hoofdsteunen konden we alles relatief gemakkelijk meebrengen. Plus je neemt niet zoveel kleren mee dat je driekwart niet aandoet tijdens je vakantie ;)
Helaas was het weer deze midweek niet geweldig en hebben we maar weinig met de kap open gereden. Daarnaast was de Route des Cretes ook afgesloten, waar we toch wel graag over hadden gereden. Ach, een excuus om nog eens terug te gaan!
De totale reis was 1650km met een verbruik van 6,3l op 100km (RON98).
Mijn partner, die vooral nogal sceptisch was, heeft er mee ingestemd dat we met de MX-5 ook op zomervakantie gaan. Een roadtrip door voornamelijk Oost-Europa: Polen, Slowakije en Oostenrijk. Hier ga ik jullie natuurlijk ook van op de hoogte houden.
Problemen:
- Het viel mij op dat sommige wielbouten wat roestvorming vertoonde. Alle bouten zijn onder garantie vervangen.
- Aan één kant van het dak ontstaat er een heftig gekraak als er over een ruw wegdek (klinkers e.d.) wordt gereden. Als ik met mijn hand tegen een scharnier van het dak duw, is het gekraak weg. De garage heeft een aantal keer wat aangedraaid, maar het gekraak kwam relatief snel terug. Ik heb over twee weken een afspraak gemaakt, waar de MX-5 2 dagen bij de garage blijft zodat men meerdere keren kan proefrijden. Hierdoor kunnen ze controleren of het gekraak wegblijft. Hierbij wordt bij Garage Cools (BE) gratis een vervang wagen aangeboden: service!
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de auto. Ik denk dat er in deze prijsklasse geen leuker rijdende auto te kopen is. De 2.0liter brengt serieuze snelheid in de auto (6,5sec naar 100km/u) en is voor een sportauto relatief zuinig: 6,5l per 100km gemiddeld.
NOTE: als er tips zijn op de wijze van reviewen hoor ik dat graag! Daarnaast kunnen er natuurlijk altijd zaken gevraagd worden mbt de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.