Praktijkervaring BMW iX3: werpt conservatieve aanpak vruchten af?

'6 minuutjes werk, 48 liter extra onder de motorkap!'

BMW iX3

Ook al lijken de BMW i3 en iX3 qua naam op elkaar, veel sterker kunnen twee modellen niet van elkaar verschillen. Was de i3 een volledig als EV ontwikkelde, compacte auto, de BMW iX3 is juist een uit de kluiten gewassen SUV die zijn basis deelt met de gangbare X3. We bekijken de gebruikersreviews en ontdekken of dat een goede zet was.

Veel fans van elektrisch rijden zien het liefst EV’s die vanaf het eerste begin als volledig elektrische auto worden ontwikkeld. BMW heeft deze aanpak grotendeels losgelaten, want in het huidige gamma is alleen de grote iX zo’n dedicated EV. Het gebruik van een vertrouwd platform heeft voordelen, zoals de Mercedes-Benz EQC eerder in deze rubriek liet zien. Hoewel er op het rijden nog wel wat aan te merken viel, bleek de auto behoorlijk betrouwbaar.

iX3: praktische SUV?

Wie voor een flinke SUV kiest, verwacht doorgaans enig gebruiksgemak, en voor de meeste gebruikers lijkt de iX3 op dat vlak voldoende te bieden. Er zijn maar weinig eigenaren die het onderwerp aanstippen, maar een rijder die dat wel doet, is tevreden. “Qua ruimte vind ik de iX3 meer dan voldoende, ook de kofferruimte, ook al liggen de batterij en motor achterin . Het enige nadeel ten opzichte van de Tesla Model 3 is de al te kleine bergruimte onder in de koffer voor het bewaren van de laadkabels.”

Een andere eigenaar is minder gelukkig, al heeft dat ook met de referentie te maken. “De BMW iX3 is niet bepaald een kleine auto, maar toch valt de binnenruimte me tegen. Voorin zit je als een vorst, maar achterin is het toch echt beduidend minder ruim dan in een Volkswagen Passat. Iets wat ook geldt voor de kofferbak.”

Een ander opvallend fenomeen is dat meerdere eigenaren zelf een aftermarket-‘frunk’ hebben ingebouwd. “Zes minuutjes werk en 48 liter extra onder de motorkap! Handig voor kabels, compressor en troep die je zelden nodig hebt; maar wel graag binnen handbereik hebt”, aldus een van deze eigenaren.

Goede stoelen in de iX3

Over de stoelen van de iX3 zijn de eigenaren te spreken. “De stoelen bevallen nog steeds erg goed. Ze zijn helemaal in te stellen met zowel een verlengbaar deel voor de benen, een goed in hoogte verstelbare lendensteun en zelfs de breedte van de wangen is instelbaar”, aldus de eigenaar van een iX3 High Executive uit 2021. “De sportstoelen zitten erg prettig en zijn iets hard en goed verstelbaar, vrijwel net zo goed als de comfortstoelen uit de 5-serie”, schrijft een andere rijder over zijn High Executive.

Het betekent niet dat elke iX3 even goed zit. “Er zijn weinig verstelmogelijkheden voor de stoelen”, merkt de eigenaar van een als ‘normale’ Executive uitgeruste iX3 op. “Ook al zitten ze goed, ik had graag meer mogelijkheden en zittingverlenging willen hebben. Ook hier zit je gelijk aan het High Executive-pakket vast.”

‘Hij rijdt als een BMW’

Wat wél elke iX3 schijnt te doen, is aangenaam rijden. “De BMW geeft mij een enorm rijplezier. Hoewel de auto qua gewicht niet onderdoet voor de Tesla S en slechts 1 motor heeft, blijft het een vinnige en goed stuurbare kar”, aldus een tevreden bestuurder. “De wegligging is echt prima voor een SUV en bijvoorbeeld stukken beter dan de X5 waarmee ik vroeger reed. Natuurlijk ‘waggelt’ hij soms lichtjes, wat bij een lage wegligging zoals die van de Tesla S nooit het geval was, maar het comfort van de hogere wegligging weegt daar zeker tegenop.”

Een rijder die eerder een Volvo XC60 had, is eveneens behoorlijk over zijn BMW te spreken. “Het comfort is echt geweldig. Mijn XC60 stond niet echt als een ‘harde’ auto bekend, maar de iX3 is met zijn adaptieve dempers echt een stuk comfortabeler, zonder dat het zompig wordt. Ook is de iX3 een stuk stiller dan mijn XC60.” Deze stilte wordt overigens ook door andere rijders als pluspunt genoemd.

Verbruik en actieradius

Als het om actieradius en energieverbruik gaat, zijn de ervaringen van rijders wisselend. “Als je een beetje normaal rijdt (130 km/h kan prima), haal je 380+ kilometer. Wanneer je zeer zuinig rijdt (veel 80 en af en toe 100 op de snelweg), haal je gemakkelijk meer dan 400 km op een accu”, ervaart deze iX3 Executive-rijder. 

Aan welke verbruikswaarden je dan moet denken? De volgende eigenaar geeft inzicht: “Het verbruik in de afgelopen twee wintermaanden bedroeg zo'n 248 Wh/km en dat komt overeen met de verwachting. Het gemiddelde over een jaar ligt rond de 192 Wh/km. Het is natuurlijk een auto met niet de allerbeste Cw-waarde. De aandrijflijn daarentegen is wel hyperefficiënt.”

Een andere rijder is minder tevreden en haalt een ongunstiger verbruik. “Het grootste minpunt tot op heden vind ik toch de laadcapaciteit van de batterij, inclusief actieradius. Ik ben in deze wintermaanden niet boven de 350 km gekomen en het verbruik blijft hangen rond de 24 kWh, wat ik ook doe om dat verbruik te beperken.”

Mocht de batterij onderweg leegraken, dan kan een snellader worden gebruikt. De volgende bestuurder ervaart dat dit niet altijd zo snel gaat als gewenst. “Het was mij al een aantal keren opgevallen dat bij snelladen met een temperatuur onder de tien graden de batterij eerst niet sneller laadt dan circa 25 kW en dan na een minuut of 10-15 pas naar de beloofde 135-155 kW gaat. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van snelladen: je verliest zo 10 minuten.” 

Storingen en irritaties

Net als de eerder aangehaalde Mercedes-Benz EQC lijkt de ‘op zeker’-formule van BMW te werken. De iX3 kent, als we de reviews mogen geloven, geen structurele problemen, al melden twee eigenaren kleinere problemen. Eén rijder meldt dat de kachel gedurende de rit steeds minder warmte geeft en dat de voortrein bij kouder weer een bonkend geluid maakt. Ook een andere rijder meldt bijgeluiden. “Storend element zijn de ‘piepende’ of ‘krakende’ remmen bij het uitvoeren van kortere rembewegingen.”

Hoewel de BMW iX3 niet vanaf de basis is ontworpen als elektrische auto blijkt het volgens de meeste rijders wel een geslaagde EV. Hij is voldoende praktisch, zit goed, rijdt als een BMW en springt efficiënt genoeg met energie om. Ook als het gaat om storingen en kinderziekten stelt de BMW-SUV niet teleur. Daarmee lijkt de conservatieve afslag die het merk heeft genomen zich in de praktijk te bewijzen.

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum