BMW iX3 High Executive (2021) #8
autoreview

Signalement
Uitvoering | iX3 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.800 km |
KM-stand laatst | 12.248 km |
Besluitvormingsproces en eerste ervaringen
- 12.248 km
Mijn vorige auto was een Volvo XC60 D4 Summum met 190 PK. Eigenlijk was ik nog helemaal niet toe aan een andere auto maar nadat ik twee jaar met behoorlijk wat kosten voor onderhoud (2022 € 1.600 en 2021 € 2.300) werd geconfronteerd en de onzekerheid over de restwaarde van de auto en de diesel prijzen, ben ik medio 2022 naar een serieuze opvolger gaan kijken. Eisen aan de nieuwe auto:
1 Het moet een hoogzitter zijn
2 Het moet een electrische auto zijn
3 De golfset moet achterin kunnen
4 De achterpassagiers moeten ruim kunnen zitten
En nog wat andere wensen.
Eigenlijk heeft heel lang de Tesla Model Y bovenaan het verlanglijstje gestaan maar na wat gedoe met sensoren bij Tesla waar men volledig overgaat op Tesla Vision en de geruchten over prijsverlagingen in China, ben ik toch nog verder gaan kijken en kwam ook de IX3 in scope.
Ik heb in het verleden een tweetal BMW's gereden (een 318i E90 en een 530i Touring E61) dus had wel positieve ervaringen met BMW.
Bij Dusseldorp stond een Pre-LCI BMW IX3 High Executive in de kleur Sophisto Grau met Cognac kleurige Lederen bekleding en blackline exterieur te koop. Na een uitgebreide proefrit en uitgebreid vergelijk met de Tesla Model Y de knoop doorgehakt in het voordeel van de BMW. Zaken die voor mij de doorslag gaven waren:
- Het model auto dat in mijn beleving prettiger op het netvlies ligt dan de Tesla
- Een achterruit waar je daadwerkelijk wat doorheen kan zien en waar in tegenstelling tot de Tesla wel een wisser zit gemonteerd.
- Hele fijne goed instelbare stoelen.
- Echte lederen bekleding in plaats van kunstleer
- Volwaardig dashboard met een HUD waardoor veel minder afgeleid bent van de weg.
- BMW I-drive wat nog steeds één van de meest intuïtieve systemen is om met de hand te bedienen. Noem me conservatief maar ik ben gewoon niet van het praten tegen mijn auto.
- Een panoramadak wat in tegenstelling tot Tesla ook open kan.
- Een electrisch screen wat je voor het panoramadak kan schuiven als het zonnetje wat te fel is.
- Goede driverassistance met een heel fijne adaptieve cruisecontrole en adaptieve regeneratie.
De Tesla had ook wat voordelen die uiteindelijk niet de doorslag hebben gegeven:
- Vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving
- Veel hoger trekgewicht
- Op papier in elk geval zuiniger.
- Behoorlijk wat meer opbergruimte dan de BMW
- Hele ruime achterbank.
Inmiddels zitten er ook de eerste 2.400 kilometer erop en kan ik ook wat over de eerste rijervaringen zeggen.
Elektrisch rijden dat rijdt echt geweldig lekker. Soepel, stil, snel wanneer nodig, heel relaxed. In november zat ik op een gemiddeld verbruik van 187Wh/km en in December op 201 Wh/km. Met daarin op de langere ritten uitschieters van 163Wh/km onder toch niet ideale omstandigheden. Koud en veelal nat. Veel file etc. Dat moet dus naar het voorjaar toe een stuk zuiniger kunnen. Actieradius nog niet echt mee bezig geweest omdat ik per dag maar ruim 110 km en gaat de auto elke dag aan de lader tot 80%.
Het comfort is echt geweldig. Mijn XC60 stond niet echt als een "harde" auto bekend maar de IX3 is met zijn adaptieve dempers echt een stuk comfortabeler zonder dat het zompig wordt. Ook is de IX3 een stuk stiller dan mijn XC60.
Wat ook een groot voordeel is van de BMW heb ik gemerkt dat is draadloze Apple Carplay. Ik navigeer meestal met Waze en dat kan ik nu ook en de BMW lekker blijven gebruiken maar dan met behulp van BMW systeem.
Vooralsnog ben ik erg blij met mijn aanschaf. Medio 2023 zal ik weer eens een review plaatsen als we wat betere omstandigheden voor een EV hebben gehad.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW X3 xDrive20i High Executive | Parking Assistant | Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde | Extra getint glas achter |
- 2020
- 32.705 km

BMW X3 High Executive 74 kWh
- 2021
- 13.968 km

BMW X3 xDrive30e High Exe. Elek.Trekhaak Pano.Dak Elek.Stoelen Driv.Ass. Actieve Cruiscontrol Head-Up HiFi Live Cockpit Pro. 19"LM Velgen
- 2021
- 75.157 km