BMW iX3 High Executive (2021) #8

autoreview

BMW iX3 High Executive (2021)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.800 km
KM-stand laatst12.248 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Besluitvormingsproces en eerste ervaringen

  • 12.248 km

Mijn vorige auto was een Volvo XC60 D4 Summum met 190 PK. Eigenlijk was ik nog helemaal niet toe aan een andere auto maar nadat ik twee jaar met behoorlijk wat kosten voor onderhoud (2022 € 1.600 en 2021 € 2.300) werd geconfronteerd en de onzekerheid over de restwaarde van de auto en de diesel prijzen, ben ik medio 2022 naar een serieuze opvolger gaan kijken. Eisen aan de nieuwe auto:
1 Het moet een hoogzitter zijn
2 Het moet een electrische auto zijn
3 De golfset moet achterin kunnen
4 De achterpassagiers moeten ruim kunnen zitten
En nog wat andere wensen.

Eigenlijk heeft heel lang de Tesla Model Y bovenaan het verlanglijstje gestaan maar na wat gedoe met sensoren bij Tesla waar men volledig overgaat op Tesla Vision en de geruchten over prijsverlagingen in China, ben ik toch nog verder gaan kijken en kwam ook de IX3 in scope.
Ik heb in het verleden een tweetal BMW's gereden (een 318i E90 en een 530i Touring E61) dus had wel positieve ervaringen met BMW.

Bij Dusseldorp stond een Pre-LCI BMW IX3 High Executive in de kleur Sophisto Grau met Cognac kleurige Lederen bekleding en blackline exterieur te koop. Na een uitgebreide proefrit en uitgebreid vergelijk met de Tesla Model Y de knoop doorgehakt in het voordeel van de BMW. Zaken die voor mij de doorslag gaven waren:
- Het model auto dat in mijn beleving prettiger op het netvlies ligt dan de Tesla
- Een achterruit waar je daadwerkelijk wat doorheen kan zien en waar in tegenstelling tot de Tesla wel een wisser zit gemonteerd.
- Hele fijne goed instelbare stoelen.
- Echte lederen bekleding in plaats van kunstleer
- Volwaardig dashboard met een HUD waardoor veel minder afgeleid bent van de weg.
- BMW I-drive wat nog steeds één van de meest intuïtieve systemen is om met de hand te bedienen. Noem me conservatief maar ik ben gewoon niet van het praten tegen mijn auto.
- Een panoramadak wat in tegenstelling tot Tesla ook open kan.
- Een electrisch screen wat je voor het panoramadak kan schuiven als het zonnetje wat te fel is.
- Goede driverassistance met een heel fijne adaptieve cruisecontrole en adaptieve regeneratie.

De Tesla had ook wat voordelen die uiteindelijk niet de doorslag hebben gegeven:
- Vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving
- Veel hoger trekgewicht
- Op papier in elk geval zuiniger.
- Behoorlijk wat meer opbergruimte dan de BMW
- Hele ruime achterbank.

Inmiddels zitten er ook de eerste 2.400 kilometer erop en kan ik ook wat over de eerste rijervaringen zeggen.

Elektrisch rijden dat rijdt echt geweldig lekker. Soepel, stil, snel wanneer nodig, heel relaxed. In november zat ik op een gemiddeld verbruik van 187Wh/km en in December op 201 Wh/km. Met daarin op de langere ritten uitschieters van 163Wh/km onder toch niet ideale omstandigheden. Koud en veelal nat. Veel file etc. Dat moet dus naar het voorjaar toe een stuk zuiniger kunnen. Actieradius nog niet echt mee bezig geweest omdat ik per dag maar ruim 110 km en gaat de auto elke dag aan de lader tot 80%.

Het comfort is echt geweldig. Mijn XC60 stond niet echt als een "harde" auto bekend maar de IX3 is met zijn adaptieve dempers echt een stuk comfortabeler zonder dat het zompig wordt. Ook is de IX3 een stuk stiller dan mijn XC60.

Wat ook een groot voordeel is van de BMW heb ik gemerkt dat is draadloze Apple Carplay. Ik navigeer meestal met Waze en dat kan ik nu ook en de BMW lekker blijven gebruiken maar dan met behulp van BMW systeem.

Vooralsnog ben ik erg blij met mijn aanschaf. Medio 2023 zal ik weer eens een review plaatsen als we wat betere omstandigheden voor een EV hebben gehad.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens