Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • iX3

Test: BMW iX3

Tegen de stroom in

15
BMW iX3
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
18 juni 2021 om 11:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 12 2021
AutoWeek 12 2021

Je leest het in AutoWeek 12 2021

Vaak zie je dat merken eerst een bestaand model elektrificeren, eventueel met plug-in hybride-techniek, om vervolgens een volledig elektrische auto te ontwikkelen. BMW gaat tegen de stroom in en komt jaren na de i3 met de iX3, de elektrische versie van een al bestaande SUV.

Het is 2013 als BMW de i3 aan de wereld voorstelt. De eerste volledig elektrische productieauto van de Duitsers is om diverse redenen een bijzondere verschijning. De auto zit van top tot wielnaaf vol met exotische materialen en de vormgeving staat mijlenver bij de conventioneel gemotoriseerde BMW’s vandaan. Het heeft er alle schijn van dat BMW het i-label bijna als een apart merk wil lanceren en dat meteen serieus aanpakt. En dan wordt het stil op het elektrische front. Terwijl andere merken opeens wel tempo beginnen te maken, richt BMW zich opeens op plug-in versies van bestaande modellen. Het volledig elektrische vervolg komt pas nu, in de vorm van de iX3, in alles zo’n beetje het tegenovergestelde van de i3. Geen exotische materialen, geen wilde vormgeving, maar gewoon een X3 voorzien van een accupakket en een elektromotor. BMW heeft in de tussenliggende jaren in elk geval niet stilgezeten. Het merk beweert namelijk dat de lessen die het van de i3 heeft geleerd leiden tot een veel hogere efficiëntie. In de bodem van de elektrische X3 ligt daarom een accupakket van slechts 73,8 kWh netto capaciteit, goed voor een WLTP-actieradius van 459 kilometer voor de BMW iX3.

Stilte en souplesse

De iX3 heeft onder tamelijk winterse testomstandigheden en geschoeid op winterbanden 27,3 kWh nodig om 100 kilometer ver te komen, wat zich vertaalt in een actieradius van 270 kilometer. Het bovenstaande komt deels doordat de iX3 slim omgaat met zijn energiemanagement. Door de pook van de transmissie­hendel een tikje naar links te geven, kun je altijd overschakelen naar maximaal recupereren en de BMW komt netjes tot stilstand zonder gebruik van het rempedaal. Rijden met één pedaal kan dus heel goed. Daarnaast kan de iX3 in de D-stand op drie verschillende standen regenereren en is er een adaptieve stand die de mate van motorrem afstemt op data van de verschillende sensoren, de navigatiedata maar ook bijvoorbeeld de richtingaanwijzer. Zo voorspelt de auto hoeveel er moet worden afgeremd. Het is even wennen en niet iedereen zal zich er prettig bij voelen, maar het werkt wel goed. Bovendien heeft de enkele elektromotor op de achterwielen met 286 pk en 400 Nm genoeg pit. BMW mengt zich kennelijk liever niet in de elektrische pk-race en houdt het bij ‘ruim voldoende’. Ook goed. De stilte en souplesse van de elektrische aandrijflijn zijn voor de dagelijkse kilometers buitengewoon prettig. Het ontbreken van een tweede elektromotor, waarmee de iX3 samen met de basisdiesel de enige X3 is zonder integrale aandrijving, speelt geen rol van betekenis. Zelfs op winterbanden heeft de SUV voldoende tractie om wielspin te beperken tot een enkele uitzondering.

Probleemloos

De iX3 bewijst is als het gaat om weggedrag erg allround, mede vanwege de standaard aanwezige adaptieve schokdempers. Zelfs in de Sport-stand blijft de BMW comfortabel en dat bevalt in de praktijk goed. Op een klaverblad komt de iX3 weliswaar nooit echt tot leven, en overstuur treedt ondanks achterwielaandrijving alleen bij excessieve provocatie op, maar in alle andere gevallen is het een fijne, probleemloze auto.

Ook voor de passagiers achterin trouwens, die veel hoofd- en beenruimte genieten. Helaas heeft BMW de iX3 niet voorzien van een bagagecompartiment in de neus. Waar bij andere versies de verbrandingsmotor en transmissie huizen, zit in de iX3 slechts een groot gapend gat, afgedekt met een plastic plaat. Die keuze is in het licht van compatibiliteit in het productieproces wel te verklaren, maar toch blijft het jammer. Zo’n frunk blijkt in de praktijk namelijk een handige plek voor laad­kabels. Die zwerven dan niet door de achterbak en de auto kan meteen strak tegen een muur of vangrail worden geparkeerd omdat je niet meer achterin hoeft te zijn.

De bagageruimte zelf valt met 510 liter niet tegen en er is onder de bagagevloer een vak waar met wat puzzelen een laadkabel in past zonder dat deze de laadvloer omhoog drukt. Vanaf de bestuurdersstoel valt het verschil met andere versies van de middelgrote SUV moeilijk te zien. De blauwe startknop springt nog het meest in het oog. Dat betekent de toepassing van keurige materialen, een goede afwerking en vooral heel veel bedieningsgemak. Zowel het fysieke gedeelte als het iDrive-systeem werkt buitengewoon prettig.

Compleet

De BMW iX3 zoals wij hem rijden kost € 74.800 maar is dan wel erg compleet uitgerust. Volledig elektrische stoelverstelling, adaptieve cruisecontrol, een dodehoeksensor, uitgebreidere ledverlichting, een head-up display, adaptieve schokdempers en een panoramadak zijn aan boord. Veel keuze is er overigens niet. Er is maar één versie en die valt alleen met een High Executive-pakket en wat aanvullende opties op smaak te brengen. Toch krijg je in verhouding veel waar voor je geld en dat is, zeker in ons land, slim bekeken van BMW.

Oordeel

4 sterren

Gedurende de lange pauze sinds de i3 heeft BMW duidelijk niet stilgezeten. De lessen die de Duitsers hebben geleerd, vertalen zich in een efficiënt pakket, dat de iX3 als elektrische auto ijzersterk maakt. Bovendien kan de iX3 profiteren van de kennis van BMW op het gebied van multimediasystemen en zet het merk hem scherp in de markt.

Signalement

Merk Bmw
Model iX3 High Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 72.048

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk
Maximaal koppel 400 Nm
Accu capaciteit (bruto) 80 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.734 mm / 1.891 mm / 1.668 mm
Wielbasis 2.864 mm
Massa leeg 2.160 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden voor245/45R20Prijzen
Banden achter275/40R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s (fabrieksopgave: 6,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,3s
Stroomverbruik (WLTP) 18,5 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 460 km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW X3
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
BMW BMW X3 Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    BMW X3 xDrive30d High Executive M-Sport automaat | LIVE COCKPIT | SHADOW LINE | PANORAMADAK | TREKHAAK EL. | 20"

    BMW X3 xDrive30d High Executive M-Sport automaat | LIVE COCKPIT | SHADOW LINE | PANORAMADAK | TREKHAAK EL. | 20"

    • 2021
    • 5.986 km

    € 76.900

    BMW X3 High Executive 74 kWh | Standkachel | Lederen bekleding | Panoramadak | Keyless go

    BMW X3 High Executive 74 kWh | Standkachel | Lederen bekleding | Panoramadak | Keyless go

    • 2021
    • 6.425 km

    € 66.945

    BMW X3 xDrive30e High Executive M Sportpakket Aut. - Verwacht: September 2022

    BMW X3 xDrive30e High Executive M Sportpakket Aut. - Verwacht: September 2022

    • 2021
    • 8.933 km

    € 74.495

Meer BMW X3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW X3 / iX3 | Facelift 2021 p.2

    83
    • 21 februari 2022
  • Het BMW X3 & iX3 (G01 & G08) owners topic

    2
    • 15 juni 2021

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW X3 specificaties
  • BMW X3 occasions
  • BMW X3 video's
Advies en informatie
  • BMW X3 tests
  • BMW X3 gebruikersreviews
  • BMW X3 index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW X3 sDrive18d (2016)

    BMW X3 sDrive18d (2016)

    2
    • 11 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2022)

    BMW iX3 High Executive (2022)

    3
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    8
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2022)

    BMW iX3 High Executive (2022)

    13
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    7
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2022)

    BMW iX3 High Executive (2022)

    15
    • 30 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW iX3 High Executive (2021)

    BMW iX3 High Executive (2021)

    24
    • 3 januari 2022
meer reviews
Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Vaak zie je dat merken eerst een bestaand model (eventueel met plug-in hybride-techniek) elektrificeren,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    39
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de BMW iX3 in de praktijk

    Zo ver komt de BMW iX3 in de praktijk

    168
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Manhart MHX3 600 is gepeperde BMW X3 M

    Manhart MHX3 600 is gepeperde BMW X3 M

    1
    • 29 oktober 2021
  • Nieuws
    BMW X3/iX3 (2021) - Facelift Friday

    BMW X3/iX3 (2021) - Facelift Friday

    17
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Elektrische BMW iX3 vernieuwd

    Elektrische BMW iX3 vernieuwd

    58
    • 11 augustus 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X3 en X4 direct als X3 M en X4 M

    Vernieuwde BMW X3 en X4 direct als X3 M...

    3
    • 9 juni 2021
  • Nieuws
    BMW X3 en X4 vernieuwd

    BMW X3 en X4 vernieuwd

    33
    • 9 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht

    25
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht

    76
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    BMW X5 M toont ‘horizontale’ grille

    23
    • 12 augustus 2022
  • BMW M3 - Op de Rollenbank

    BMW M3 - Op de Rollenbank

    35
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went wel'

    BMW: 'Abonnement voor stoelverwarming went...

    260
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    246
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af met twee modellen

    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af...

    39
    • 3 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden