Peugeot 406 Break Gentry HDiF 2.2 16V (2003)
Elegante doordouwer
De 2.2 HDiF (die F staat voor FAP, het roetfilter van Peugeot) is de sterkste diesel voor de 406. Die motor, 136 pk sterk, kennen we van de 607, maar we hadden 'm nog niet in deze koets. We maken lekker veel kilometers, zodat de sterktes en zwaktes van deze automobiel onherroepelijk worden blootgelegd. De Autobahn als scherprechter.
Bij Arnhem passeren we de grens en vlak daarna stoppen we en slikt de cd-ROM-speler van de Peugeot de benodigde schijf met software naar binnen. In de hoop dat 'vrouwe navigatia' ons feilloos naar de eindbestemming zal leiden. Eerst richting Oberhausen en daarna richting Dortmund. De omstandigheden om even lekker voluit te gaan zijn goed. Droog, weinig verkeer, een volle tank en uiteraard een goede schep vermogen onder de rechtervoet. De 406 versnelt moeiteloos naar pakweg 180 km/h en klimt zonder al te veel moeite door naar 210 km/h op de teller en met die wetenschap in het achterhoofd zetten we de cruise op 170 km/h. Lekker tempo. Totdat we een gebied met natte sneeuw binnenrijden. Even temperen, want er zitten zomerbanden onder de auto. Als even later de weersomstandigheden het toelaten, klimt het tempo snel weer op.
Hoe verwerkt de Peugeot het wegdek? Op voortreffelijke wijze, we kunnen niet anders zeggen. Het onderstel en de besturing van de 406 bieden het beste van twee werelden: comfort en sportiviteit. Gemene dwarsrichels en vervaarlijke gaten brengen 'm niet van zijn stuk en het rijden op hoge snelheid vraagt hoegenaamd geen extra aandacht van de bestuurder. Het krachtenspel tussen de diverse ophangingscomponenten dringt niet door tot de inzittenden. Daardoor ademt het interieur een stuk rust uit, dat het verslinden van honderden kilometers snelweg tot een weinig vermoeiende bezigheid maakt. Motorgeluid ontbreekt op constante snelheden en windgeruis is er in beperkte mate rond de voorruitstijlen. Het is echter nooit hinderlijk. De HDi van Peugeot is een heerlijkheid en mag zich tot de top rekenen. Hij levert zijn vermogen op ongekend vloeiende en moeiteloze wijze. Steeds weer ga je sneller dan je denkt. Door dat zijige karakter lijkt 'ie op de sprintjes trager dan hij is.
Welopgevoed
Alleen stationair draaiend weet je dat er een dieselleeuw gromt. Onderweg, ook tijdens accelereren, toont de HDi zich als een zeer welopgevoed heerschap. Alsof alle bewegende delen in de motor gedempt zijn. En zoals het 'n welgemanierde Fransman betaamt, rookt hij niet in gezelschap. Het door Peugeot ontwikkelde 'filtre à particules' (FAP) zorgt ervoor dat roetdeeltjes de atmosfeer niet bereiken. Qua onderstel en motor een topper, de 406. En dan te bedenken dat hij alweer zeven jaar op de markt is! Het is 'm niet aan te zien.
De navigatie-software van de Peugeot blijkt niet berekend op ons reisgedrag: het systeem holt circa tweehonderd meter achter de feiten aan. Daardoor namen we een eind verderop dus feitelijk een afslag te laat! De navigatiejuffrouw hield het digitale hoofd koel en kwam terstond met een alternatief, zodat we via een kleine omweg weer op de juiste koers zaten. Vanaf dat moment anticipeerden we op haar onvolkomenheden.
De volgende ochtend slaat het aggregaat na een nachtje vrieskou gewillig aan. De Peugeot-motor loopt koud bijna net zo mooi als warm. Na het fotograferen is het tijd om de thuisreis te aanvaarden. De rit naar Nederland verloopt vlot. Waar het veilig kan, rijden we erg stevig door. De brandstofmeter loopt langzaam terug, maar de Peugeot heeft nog genoeg in huis. Zijn tank is groot en zijn dorst beperkt. We halen de grens en bij het eerste tankstation is het tijd om af te vullen. Exact drie uur na vertrek uit het ski-oord arriveren we weer in Hoevelaken. Niet slecht. De Peugeot heeft zich tijdens deze trip ontpopt als uiterst aangename reispartner. Qua weggedrag en prestaties toont hij zich voorbeeldig en wat brandstofverbruik betreft trouwens ook. De gemeten waarden zitten ver onder de fabrieksopgave, terwijl we toch ook een tankje onder Nederlandse omstandigheden leegstookten!
Gaan wij nog een keer terug? Nou en of! Zijn zalige motor en sublieme onderstel maken 'm tot een eersteklas reisauto, die zijn passagiers verwent en zijn bestuurder pleziert. Dat is én blijft een ijzersterke troef van de 406, zelfs na al die jaren.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break Gentry Premium 2.2 HDI |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 314 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 12,0 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |