Peugeot 406 Break XT 1.8-16V (2002)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break XT 1.8-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst167.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 146.000 km

Het betreft een metallic rode peugeot 406 1.8L 16 V Break met LPG G3 onderbouw.(ex lease) van april 2002. Aangeschaft in september 2005.

De auto is zeer comfortabel. Hij is voorzien van alle gemakken zoals airco met climate control, elektrische ramen v/a & getint, elktr / verwarmde spiegels, boordcomputer, enz. en ook uitgerust met oa. een afneembare trekhaak, en LM velgen.
Er zat geen cruise control op en die heeft de garage (auto plaza, zwolle) er netjes gratis opgezet. Het is een universele maar het werkt gewoon prima.

Mede door mijn / onze rustige rijstijl is het verbruik op lpg 1 : 11.4, wat in mijn ogen heel gunstig is voor een auto van 1385 kilo.
Op de binnenwegen met 80 km/u (CC)is het verbruik op lpg ong. 1 : 13.5.
Op de snelweg met 110 à 115 km/u (CC) 1 : 10.8.
Met alleen stadsritten ligt het rond de 1 : 8.7.

Na 2 jaar in de 406 te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto mij heel goed bevalt.
De kosten per km. hou ik als ’hobby’ bij in de computer. (€ 0.31 p/km. inclusief afschrijving, wegenbelasting, verzekering, brandstof,(ook benzine)en onderhoud), weet ik maar 1 manier om het nog goedkoper te kunnen doen: met een oldtimer! Ik ben een grote fan van Jaguar.

Het liefst een XJ 4.2 op lpg, en dan belastingvrij. Maar daar wacht ik nog even mee totdat ik weet wat de definitieve plannen van het kabinet zijn v.w.b. het rekening rijden.
De Mercedes Vito (grijskenteken)is door ons ingeruild vanwege de veel hogere kosten door de wegenbelasting. Dat gebeurd me liever geen tweede keer.

Het enige minpuntje dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de achtervering van de peugeot wat slap is - mede door de gastank - waardoor ik overweeg om hulpveren of luchtschokbrekers te monteren. Je schrikt je namelijk een breuk, als de bevestiging van de trekhaak (helemaal onder de auto) met een klap op een drempel komt, bij het afrijden.

PROBLEMEN

  • 146.000 km

Eigenlijk geen, behalve normale slijtage.

In de loop van de garantie (12 maanden) zijn de bougies vervangen, 1 benzine injector, en de achterste remschijven en blokken.

December 2006 heb ik 2 banden vervangen.(€ 210,--)

Februari 2007 de komplete uitlaat.(€ 285,--)

1 maal per jaar olie en filters vervangen vind ik genoeg vanwege de 13500 km die ik per jaar rij.

Gezien de kosten tot nu toe ben ik heel tevreden, en denk dat het goed mogelijk is om de 200.000 km vol te kunnen maken zonder al te grote kosten in de toekomst, al zal er wel oa een gereviseerde gasverdamper vòòr die tijd nodig zijn.

Olieverbruik nihil, (1 liter per 13000 km) en dit blijft tot nu toe constant.

Word vervolgd.

Kleine update: 20-09-2008,
Inmiddels net de APK weer gehad en zonder problemen erdoor. Kon ook niet anders want ik heb in het afgelopen jaar de andere 2 banden vervangen.(michelin energy, met een bandenspanning van 2,6 bar) wel iets minder comfortabel maar wel merkbaar in het verbruik!

De gaspot bleek niet te hoeven worden vervangen maar de druksensor op de gaspot bleek kapot, waardoor de auto spontaan overschakelde van lpg naar benzine tijdens het rijden.

Het verbruik op lpg ligt de laatste tijd zo rond de 1:12,5 maar het is dan ook wel mooi weer geweest. Gemiddeld is het verbruik ongeveer 1:11,7 waar ik heel tevreden mee ben.

Tot 2012 ben ik van plan om nog lekker met de peug door te rijden. Ruimte genoeg, weinig kosten, (steeds minder afschrijving) en hij ziet er nog steeds heel goed uit!

Wordt vervolgd,

update

  • 167.500 km

De afgelopen maanden weer de nodige kilometers gereden. Hierbij viel het verbruik duidelijk wat tegen door de koude weersomstandigheden. Het verbruik lag het laatste halfjaar rond de 1 op 10.1 op LPG. Over de hele periode dat de auto in mijn bezit is ligt het verbruik gemiddeld op 1 op 11,4 op LPG.

In het afgelopen jaar geen extreme kosten gehad. Alleen een reparatie aan de handrem (voering losgelaten) dit is weer prima verholpen door Auto Plaza Zwolle.

De APK keuring is ook weer achter de rug zonder extra kosten.

Als de auto het zo blijft doen wil ik er nog wel mee doorrijden tot 300.000 km. De lak ziet er nog prima uit, geen roestplekje te ontdekken, een olieverbruik van 1 Liter per 11.000 km. is in mijn ogen ook heel redelijk.

En nog steeds een heerlijke comfortabele auto met vele gebruiksmogelijkheden v.w.b. beladen, lange stukken gaan er steeds weer in, bv. onder de afdekplaat door naar voren, rechter achterbank deel plat, en tussen de "pootjes" van de rechter hoofdsteun door tot aan de voorruit.

Tot nu toe is het enige nadeel de slappe achtervering(mede door de LPG tank). Het liefst had ik luchtschokbrekers maar die zijn erg duur. (zaten in een opel astra station die ik had, standaard) Hulpveren is ook een mogelijkheid maar zijn in verhouding ook nogal prijzig. Van die blokjes tussen de veergangen heb ik alleen maar negatieve berichten gehoord als "weinig effect" tot "de veren breken", de prijs is misschien daarom wel zo laag in verhouding tot de eerste 2 mogelijkheden. Ik ben er nog niet uit en hoop eigenlijk een tweedehands setje op de kop te kunnen tikken. Wie weet.....

alles bij elkaar genomen ben ik nog steeds heel blij sinds de aankoop. ik zit op een gemiddelde km prijs van € 0.27 p/km inclusief alles! En daar kan geen trein tegenop!

word vervolgd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.