Peugeot 406 1.8 16V Break (2003) - 530.738 km - Klokje Rond
Zo sterk als een leeuw
122 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zoals elk merk zijn laatste 'echte' heeft, kent ook Peugeot onder merkadepten een model dat beduidend beter was dan alles wat daarna kwam: de 406. En, toegegeven, een 406 rijdt fantastisch en blijkt keer op keer een type met een groot uithoudingsvermogen. Dat bewijst ook de voorheen gasgestookte Break van Dennis Timmermans.
Voor de klassiekerliefhebbers staat Peugeot synoniem voor een grote en comfortabele reislimousine. Je kent ze wel, de 403, 404, 504, 505 en 406. Daarna kwam de 407 en die steekt kwalitatief en rijtechnisch minder goed in elkaar dan zijn voorganger. Stugger geveerd, nukkige elektronica, dat wil je allemaal niet. Dennis Timmermans kent het merk met de leeuw heel goed, want hij werkte jarenlang bij een dealer als monteur. Dat is alweer even geleden, maar hij heeft nog altijd contact met zijn voormalige werkgever. Zo kwam hij deze 406 op het spoor. “Kortgezegd kwam het erop neer dat niemand hem wilde hebben”, vertelt Dennis. “Een grote auto met een kapotte gasinstallatie is niet echt populair, maar hij kwam mij eigenlijk wel goed van pas, gezien de verhuizing die voor de deur stond. Het mooie was dat ik er in eerste instantie niets voor hoefde te betalen. Ik zou ermee gaan rijden en als ik besloot hem te houden, zou hij circa € 900 gaan kosten. Dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.
De gasinstallatie heb ik vrijwel direct verwijderd, want repareren was te duur. Zo gek veel rijden wij ook niet, want met drie kleine kinderen aan boord heb ik geen zin om grote afstanden af te leggen. Wat deze auto mede zo leuk maakt, is het feit dat hij van de eerste eigenaar komt. Natuurlijk mankeerde er wel het één en ander aan. Zo hing de bumper helemaal scheef en waren de banden alle vier matig. Inmiddels zitten er vier nieuwe onder en heb ik het rechter voorwiellager vervangen. Na al die kilometers die ik ermee heb gereden, weet ik dat hij nu te goed is om naar de sloop te brengen. Dat zou zonde zijn, dus blijf ik er lekker in rijden.”
BIJNA 250 AUTO’S
Voor Dennis is het erg bijzonder dat hij al zo lang in dezelfde auto rijdt. Hij heeft namelijk al bijna 250 auto’s gehad! Hoeveel, zeg je? “Ja, echt, volgens mij al een stuk of 250 in de afgelopen achttien jaar. Sommige had ik maar een paar dagen. Er zaten soms ook heel bijzondere auto’s tussen, zoals een Opel Kadett GSI 16V Champion en een Opel Senator 3.0 24V. Ik denk dat ik van Opel alle modellen heb gehad, maar ook een paar keer een Alfa 164, een Toyota MR2 en natuurlijk ook de Golf en Astra kwamen voorbij. Vanzelfsprekend zaten daar exemplaren met hoge tellerstanden bij, zoals een Golf diesel met zeven ton en een Kadett GSI met vier ton.
Maar goed, ze gingen altijd vrij snel weer weg. De ene keer met een beetje winst, soms voor hetzelfde geld en ook wel eens met verlies. De strategie was: kopen, opknappen en dan weer doorschuiven. Vaak ging dat goed. En geloof het of niet: ik heb één keer een splinternieuwe gekocht. Dat was een Ford Focus, die ik gebruikte voor de rijschool die ik toen had. Naast die auto’s kocht ik ook vaak motoren. Al op mijn veertiende kocht ik mijn eerste brommer, in onderdelen. Mijn eerste auto was een Renault 11 Turbo. De laatste jaren is het wat rustiger. Ik heb nu andere prioriteiten, zoals mijn gezin.”
Net als de Saab 9000 die we onlangs voor deze rubriek te gast hadden, is ook de Peugeot 406 een vaste gast van de show. Maar liefst acht keer hadden we deze Fransoos op visite, waarvan vier keer als coupé. Zoals gezegd heeft de 406 van Dennis altijd op lpg gelopen en daar kunnen deze motoren van Peugeot goed tegen. Voordeel van het rijden op gas is dat de verbranding veel schoner is en er daardoor minder vervuiling in de cilinders optreedt. Kijk, daar zullen we Joep hebben, terug van zijn testrit. Hij lijkt enthousiast. “Zo, dat rijdt lekker! Ik zou er zo mee doorrijden naar mijn vakantiebestemming, echt een fijne auto. En wat heerlijk dat die automatische klimaatregeling het gewoon nog doet. Uiteraard zijn er ook wel minpunten, maar voor een auto van vijftien jaar oud met bijna vijfenhalve ton op de klok is dat heel normaal.”
SCHOKDEMPERS
De lijst met mankementen bestaat uit zaken die hooguit irritant zijn en verder alleen maar uit kleine lekkages, die normaal zijn voor een oud beestje als deze Peugeot. Hoewel de achterschokdempers lek zijn, merk je daar tijdens het rijden niets van, al zul je het verschil zeker merken nadat er nieuwe onder zijn gezet. Het is echter niet zo dat de Peugeot over de weg heen dweilt. “Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook honderd procent meevalt”, zegt een blije Dennis. “Het is leuk om op deze manier met een vakgenoot je eigen auto eens heel goed te bekijken. Zo te zien is er geen acute actie nodig, behalve die handrem dan. Hoe lang ik nog doorrijd, durf ik niet te zeggen. Eerlijk gezegd ben ik een beetje gehecht geraakt aan deze auto. Dat neemt niet weg dat ik best een 406 V6 zou willen hebben, maar ik denk ook na over een MPV, zoals de Opel Zafira OPC. Een beetje sportiever dan dit mag wel. In elk geval is dit de goedkoopste auto die ik ooit had en dat is ook wel eens lekker.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Tijdens de proefrit voelde die auto meteen als een fijne reisgenoot. Ondanks de redelijke lijst zijn er maar weinig zaken echt kapot aan de 406. Bovendien zijn er nog geen risico’s met betrekking tot de verkeersveiligheid en daarom krijgt deze fijne wagen van mij één duim omhoog!”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (122) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.