Peugeot 307 CC 2.0 16V (2004)
'n Heerlijk compromis
Heerlijk open rijden bij mooi weer, comfortabel dicht bij kou en regen. De 307 CC biedt het beste van twee werelden. Hij is zwaarder dan een gewone 307 en daardoor minder rap. En de ruimte achterin is nogal beperkt.
We bezingen de voordelen van een auto met een verdwijndak regelmatig en blijven dat – ook als de mussen niet van het dak vallen – gewoon doen. Open rijden is leuk, maar een stalen dak weet je in de winter best te waarderen. Als het beste van twee werelden – in dit geval open en dicht – wordt verenigd, heb je vaak te maken met een compromis. Dat is ook het geval bij de Franse coupé-cabrio.
Het begint al bij het exterieur: de auto heeft aan de achterkant een wat vreemde daklijn. Dat moet wel, om het dak te kunnen laten verdwijnen in het achterdek. Deze versie gaat door het leven als vierzitter, maar op de achterbank is voor volwassenen beslist onvoldoende beenruimte. Wat de hoofdruimte betreft, is het achterin eveneens behelpen. Als je daar al kunt zitten, stoot je met je hoofd tegen de achterruit. In de praktijk gebruik je de achterstoelen voor het opbergen van jas of tas.
Normale bagageruimte
Met de ruimte voor bagage is het een stuk beter gesteld. Je kunt met deze coupécabrio op vakantie gaan en toch je normale bagage meenemen. Onder het scheidingsnet, dat altijd geïnstalleerd moet zijn voordat de kap zich elektrisch laat opvouwen, is in de 307 CC plaats voor een grote koffer, een handbagagetrolley en een rugzakje. Is het scheidingsnet opgerold en rijd je met dichte kap, dan passen in de 307 twee grote koffers, een trolley en een klein tasje. Om de achterklep te sluiten, moet je vrij hoog grijpen. Iets waarbij kortere mensen waarschijnlijk op hun tenen moeten staan.
Windgeruis
De coupé-cabrio is zwaarder dan de andere versies van de 307. De dakconstructie weegt nogal wat en bovendien torst de carrosserie extra verstevigingen met zich mee om de cabrio veilig en kraakvrij te maken. Dat merk je tijdens het rijden. De 2,0-litermotor lijkt niet bepaald rap. Met minder dan de beschikbare 138 pk zou je het niet willen doen. De Peugeot-krachtbron is trouwens niet luidruchtig; wel ontstaat er met de kap dicht wat windgeruis langs de lange voorruitstijlen en over de achterste zijkanten. Het klinkt indringender dan de
geluidsmeter aangeeft, want de pure decibellen zijn heel acceptabel.
Bij het schakelen stribbelt de Peugeot 307 soms van één naar twee wat tegen, maar de besturing is prettig. Wat de rijkwaliteiten betreft kunnen we kort zijn: de 307 voelt stevig aan. Hoewel hij niet echt vlak blijft in bochten, is het gewoon lekker rijden en ook als je haast hebt, hoef je niet in elke bocht van het gas af.
Met het dak open en de zijruitjes naar beneden zit je voorin bijna onder de ver naar achteren doorlopende voorruit goed uit de wind. Het is er wel rumoerig, maar dat hoort nu eenmaal bij een cabrio. Maar met alleen de zijruiten omhoog is het al een stuk stiller. Wel oppassen met het instappen, want de voorruitstijl zit soms behoorlijk in de weg. Daarvan heb je met een dichte kap geen last, die vormt immers ook een optische barrière. De Peugeot 307 CC 2.0 (€ 31.000) is uitgerust met automatisch omhoog springende rolbeugels achter de achterstoelen,
airco en ESP/traction control. De auto wordt geleverd met buitenspiegels die automatisch inklappen wanneer je de auto vergrendelt.
- +Opvallend uiterlijk
- +Goede wegligging
- +Vlot karakter
- -Geen beenruimte achterin
- -Bediening stoelleuning onhandig
- -Overzicht bij achteruitrijden
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 CC 2.0 16V |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.349 mm / 1.759 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.432 kg |
Laadvermogen | 398 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 13,9 s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km (fabrieksopgave: 8,2 l/100km) |
CO2-uitstoot | 194 g/km |