Peugeot 307 CC 2.0 16V (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 CC 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
J’aime le Peus
- 187.000 km
Soms doe je dingen waarvan je je later afvraagt waarom je die hebt gedaan. Je gaat op je gevoel af en meestal zijn dat impulsieve acties waar je later spijt van krijgt. Welnu er zijn ook uitzonderingen. Ja ik kocht impulsief van een particulier de 307cc en ja ik ben op mijn gevoel afgegaan zonder naar mijn verstand te luisteren. Maar nee, ik heb tot op de dag van vandaag, en bijna 10.000km verder, nog geen spijt van mijn aankoop gehad. Als ex-Volvorijder ben ik niet zo van de Franse auto’s, maar een compacte cabrio heeft Volvo niet. Daarom maar uitgeweken naar Peugeot. En eerlijk is eerlijk, ik vond en vind de 307cc nog steeds een mooie verschijning op de Nederlandse wegen. Wel in open toestand, maar dat geldt voor de meeste cabrioos.
Afijn, ik was best huiverig voor de hoge kilometerstand, maar tot op de dag van vandaag heeft de auto me nergens laten staan. Betrouwbaar is ie dus gebleken ondanks zn leeftijd en kilometrage.
Bij een cabrio wil je open rijden. Dat is best al snel mogelijk door de schuinliggende voorruit, het windscherm en de stoelwarming. En tsja dat is een verademing. Weinig last van geluiden of rijwind. De voorruit spiegelt wel enigszins door de schuine hoek, maar dat went snel.
Wat erg prettig is met deze Peugeot is het comfort. Ben een Volvo C30 gewend, die was stug geveerd, en dan is dit een verademing. Het is natuurlijk ook maar wat je zoekt in een auto. Van hobbels heeft de Peus, qua comfort, weinig last en het zoeft als een deerne over de weg. Uiteraard blijft het een cabrio met een fysieke dakconstructie en moeten de oneffenheden in de weg met beleid worden genomen. De auto is namelijk niet echt kraakvrij. Bij verkeersdrempels en woonerven, e.d. komen er de nodige kraakgeluiden in de dakconstructie vrij. Zet de geluidsinstallatie wat harder en het probleem is opgelost.
Zijn er ook minpunten aan deze voiture? Dan toch maar even terug naar de Franse roots. Een aantal knoppen voelt wat gammel aan, met name de ruitbediening op de middenconsole en de stoelbediening. De stoelverwarming hapert weleens, maar ach het komt altijd wel weer goed. De airco functioneert overigens fantastisch. Snel koud indien nodig maar ook de heater heeft power. Fijn in de winter.
Ik heb trouwens voor dit model gekozen omdat het een vierzitter is. Dat betekent wel 2 volwassenen voorin en maximaal 2 klein uitgevallen kinderen achterin. Veel been- en hoofdruimte is daar namelijk niet. Wel is deze rijk uitgerust met leer, cruisecontrol, airco, stoelverwarming, boordcomputer, etc.
Oh ja hoe presteert mn grote vriend? De 136pk van de 2.0 is ruimschoots voldoende. Dit is geen auto om te racen, maar rustig op zn oude dag mee te toeren. Dat neemt niet weg dat even snel een inhaalmanoeuvre met gas erop, geen enkel probleem is. De auto heeft kracht genoeg. Met het dak dicht kan ie best mee op de linkerbaan van de snelweg. Olieverbuik is ongeveer een litertje per 7.000km.
Binnenkort komt er een beurt aan. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk nieuw lagertje voor, er is een rammeltje achter en de wielen moeten worden uitgelijnd. Boven de 130 trilt ie iets. Verder verwacht ik geen ellende, ook niet bij de APK.
Ik had deze auto gekocht als tijdelijk vervoersmiddel, maar heb inmiddels besloten er minimaal nog een jaar aan vast te plakken. Ook al wordt ie 14 jaar oud, inmiddels j’aime le 307cc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.