Peugeot 307 Break XS 1.6-16V (2004)
Trendbre(a)ker
Bij de geboorte van het eerste kind wordt vaak meteen aan de aanschaf van een midi-MPV gedacht. Maar wat velen over het hoofd zien, is dat een 'ouderwetse' combi qua laadruimte zeker niet onderdoet voor een compacte ruimtewagen. Een hoge zit is vaak het enige wat je niet krijgt, hoewel juist iedereen een MPV wil om ook lekker hoog te zitten. De Peugeot 307 Break – voor duizend euro meer heb je overigens een 307 SW die zelfs als zevenzitter te bestellen is – gaat nadrukkelijk de concurrentie aan met het MPV-geweld.
De achterkant van de 307 Break is een toonbeeld van functionaliteit. Door de kleine achterlichten lijkt de auto breder en de kont groter. De Peugeot heeft een laadruim van 503 liter, maar de wielkasten beperken de ruimte. Meer dan vier koffers van 90 liter krijgen we er niet in, maar er blijft nog een beetje ruimte aan de zijkanten over. Wanneer de rugleuning achterin plat gaat, kun je de Peugeot volstorten met 1.675 liter bagage. Bij het omklappen van de (gedeelde) rugleuning moeten de hoofdsteunen eruit. Maar in de praktijk zal het maar weinig voorkomen dat je de auto tot de nok toe vollaadt. Om spullen aan het oog te onttrekken, is er een afdekscherm. Dat laat zich gemakkelijk verwijderen en als een landkaart opvouwen, zodat het ook weinig ruimte inneemt als je het thuislaat.
Je zit behoorlijk ruim op de achterbank in de 307 Break. En achter het stuur krijg je in elke 307 een beetje dat MPV-idee, doordat de voorruit ver van je af staat, net als het dashboard. Wil je hoog zitten, dan kan dat voor in de 307; en lekker diep behoort óók tot de mogelijkheden. Het stuur van de Peugeot draagt bij aan de prettige zitpositie. Het is zeer uitgebreid te verstellen, zowel in hoogte als in lengte, waardoor je in combinatie met de vele verstelmogelijkheden van de stoel altijd een geslaagde zitpositie vindt.
Flink poken
Dat het in de Peugeot prettig sturen is, verrast trouwe AutoWeek-lezers niet. De 307 Break vinden we echter niet zo hard geveerd als de 307's hatchback die we eerder reden. Als Break is de Fransoos niet te hard; je voelt perfect gedoseerd wat de auto doet. In bochten blijft de stationwagen lang neutraal. Je moet met de 110 pk sterke 1.6 flink poken om de vaart erin te houden. De topsnelheid ligt op 182 km/h en de sprint van 0 naar 100 legt hij af in 11,5 seconden. Bij inhaalacties vanaf 80 km/h moet je echt terugschakelen naar vier of drie. Als je dat niet doet, is de kans groot dat je in de problemen komt. De schakelwegen zijn aangenaam kort, maar de motor van de 307 heeft een hekel aan kou. De eerste kilometer na een koude start houdt hij in onder de 2.000 tpm.
Op één liter benzine komt de Peugeot 10,3 kilometer ver. Dat verbruik is niet helemaal representatief, want in de testperiode daalde het kwik 's nachts tot onder nul en bij zulke lage temperaturen lusten alle motoren een forse slok extra.
Oneindige mogelijkheden
De 307 Break 1.6 16V met XS-trim kost 20.050 euro. Voor voldoende en controleerbare stopkracht zorgt het ABS. Airbags voor en in de zijkant van de voorstoelen zijn ook aanwezig, evenals zijairbags voor de achterpassagiers. Voor cruise control moet de Peugeot-koper 160 euro bijbetalen. Een handbediende airco is standaard, een automatische airco zoals in de testauto kost 220 euro extra. Naar goed Peugeot-gebruik kun je de auto aankleden met de nodige Packs. Kortom, bijna oneindige mogelijkheden dus.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 Break XS 1.6 16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.419 mm / 1.757 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.708 mm |
Massa leeg | 1.244 kg |
Laadvermogen | 606 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 695 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 9,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,6 s / 18,5 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |