Peugeot 307 Break XT 1.6 16V (2005)

autoreview

Peugeot 307 Break XT 1.6 16V (2005)

Signalement

Uitvoering307 Break XT 1.6 16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf78.157 km
KM-stand laatst110.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ik heb deze auto gekocht (geïmporteerd) via een handelaar vanuit Duitsland met maar 79000 km op de teller. Ik was op zoek naar een ruime (en luxe) station wagen met een automaat. Deze Peug met Pack Premium versie, heeft (bijna) alle luxe die ik van zo'n auto verwacht zoals 7 stoelen, panorama dak, klap spiegels, licht en regen sensors enz enz. Helaas geen cruise control, maar dit heb ik er zelf ingezet (stuur bedienings-pookje van de sloop a €25,-, en even "inlezen bij de dealer a €23,75). Het is nog net een fase 1 serie auto, dus nog net van het "oude" type.
Ik heb er inmiddels ruim 3000 km mee gereden, het verbruik op dit moment is gecombineerd 8,3 liter op de 100 km (niet slecht, de Chevrolet die bijna 100 kilo lichter was met de zelfde motor, kwam niet onder de 10 l/100km. En dat voor een automaat. En juist die automaat is het niet helemaal. Hij schakelt niet altijd even lekker (soms stotend). Ik heb op aanraden van mensen van het 307 Forum, de automaat laten "flushen" (de automaat olie laten verversen door middel van een pomp die alles doorspoeld), die koste mij €320,-. Het resultaat is beter, maar nog steeds niet altijd even vloeiend. Best jammer, wand de auto bevalt verder erg goed. Volgens de APK keurings bewijs moet er nog een fusee kogel vervangen worden, dus dit met ook nog maar eens gebeuren. Eerst maar eens afwachten hoer de automaat zich verder houd......
Op 83000 kilometer ben ik toch maar langs de Peugeot dealer Nefkens in Utrecht geweest, omdat de storing van de automaat bij koude motor weer regelmatig terug kwam.
Na uitlezen van de foutcode, bleek dat 2 hydrologische klepjes die zorgen voor het op tijd schakelen vervangen moesten worden.
En ook deze reparatie gaat voor €340,- de boeken in. Wel kan ik melden, dat hij nu als een zonnetje schakelt, en dat ik geen last meer heb van storingen. Beetje jammer, dat ik niet direct naar Nefkens gegaan ben, scheelde me weer €320,-. Al doende leert men.
Het verbruik is nu na 6ooo kilometer er mee gereden te hebben gezakt naar 8.1 liter op de 100 km. Bij gecombineerd stad/snelweg gebruik. Ik ben dus nog steeds in mijn nopjes met deze Peug.

helaas krijgt de Peus een andere eigenaar

  • 110.500 km

Na meer dan 2,5 jaar met plezier met de 307 SW gereden te hebben, is er weer een tijd gekomen om afscheid te nemen, van deze toch wel erg fijne reiswagen.
Als particulier heb ik in minder dan 3 jaar toch nog 30000 km ermee gereden.
Heb ik spijt van deze auto gehad??? Nee, absoluut niet. Al moet ik zeggen dat ik in het begin wat probleempjes had met de hydrolische schakel klepjes van de automaat. Verleden jaar uit voorzorg de distributie ketting + waterpomp vervangen, omdat hij 10 jaar werd en 100000 km op de klok had staan.
Ook zijn de remblokken en schijven rondom vervangen. + een grote beur en apk.Verder geen noemenswaardige kosten in die tijd gehad.
Aangezien hij in januari 11 jaar zou worden, en de banden al aardig dun begonnen te worden, toch maar eens naar een iets kleinere auto op zoek gegaan die minder moest wegen (minder wegenbelasting) maar nog wel veel ruimte bood. Ook moest het weer een automaat zijn, liefst nog zuiniger, en nog steeds met veel luxe.
Tja dan kom je al snel uit bij een auto met een DSG automaat van de VAG groep.
Het is een Skoda Fabia combi 1.2 tsi geworden met o.a. een leren interieur. Ik zal hier een nieuwe review voor aanmaken. Ook het gemiddelde brandstof verbruik van de Fabia vergeleken met de 307 SW was doorslaggevend. Nu ben ik geen hard rijder, en rij op de autosnelweg meestal niet veel harder dan 100 km p/u (tja, als trucker ben ik gewend om niet hard meer te rijden)haalde de 307 gremiddeld 1 op 12, tegen de Fabia 1 op 17.5. Toch cijfers die mee tellen waar??
Ondanks zijn leeftijd is de 307 SW toch wel een van mijn fijnste auto's geweest die ik in jaren gehad heb. Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik de Peugeot 307 SW 1.6 een zeer fijne auto vond, en dat ik met gemengde gevoelens afscheid ervan neem. De vele luxe die hij had zoals Panorama dak, en automatische verlichting en ruitenwissers waren een heerlijke bijkomstigheid.
De zeer goede inruil prijs was toch wel doorslaggevend om hem toch maar te verkopen.
Tot zo ver, mijn review van de 307 SW.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.