Peugeot 306 XTdt 1.9 (1996) - Test

Levenslustige stayer

Peugeot 306 XTdt 1.9

Wie veel langs de weg zit en toch graag autorijdt, moet eens naar de laatste turbodiesels kijken. Ze zijn zuinig, maar ook nog snel, stil en comfortabel. De Peugeot 306 XTdt is een overtuigend voorbeeld.

De 306 turbodiesel komt allesbehalve dieselig over. Want niet alleen trekt de door een turbocompressor-met-tussenkoeler "aangeblazen" zelfontbrander als de gesmeerde bliksem, ook akoestisch laat hij zich eerder vergelijken met zijn naar benzine dorstende broeders dan met de klassiek ratelende dieselstampers van weleer.
Dat laatste gaat overigens alleen op als je v¢¢r het starten van de XTdt de deuren en ramen hebt gesloten, want buiten hoor je hem duidelijk kloppend wakker worden en ook stationair is hij de eerste minuten niet muisstil. De rust in het interieur is dan ook minstens voor een deel te danken aan de zorgvuldige geluidsisolatie van de machinekamer en de zachte ophanging van het motorblok, maar ook de "loopcultuur" van de opvallend licht gebouwde Franse diesel is heel beschaafd. Dat blijkt wel uit de gemeten waarden voor het geluidsniveau in de cabine: met 67 dB bij 100 km/h en 71 dB bij 120 laat hij vrijwel dezelfde cijfers noteren als de 1.6 benzineversie.
En om de testauto n¢g eens een pluim op de hoed te steken: met zijn echte topsnelheid van 183 km/h en de snelwegsprint in de vierde versnelling van 80 naar 120 in 10,6 seconden verslaat de 1,9 turbodiesel de benzine-1600 met gemak. Het enige waarin de diesel zich wezenlijk onderscheidt, is het schakelgedrag, omdat dit motortype boven de 5000 toeren nu eenmaal zijn fut verliest. Dat wordt weliswaar goed gecompenseerd met b‚rgen trekkracht onderin het toerengebied, maar het is even wennen en dus wat eerder opschakelen. Maar omdat de overbrengingen van de vijfbak met zorg zijn aangepast aan dat motorkarakter, kan je volop gebruik maken van de constante trekkracht die de turbodiesel over het hele toerengebied tentoonspreidt. Extra spijtig is daarom dat de bak nogal traag schakelt: iets te vlug van "2" naar "3" en je wordt ruw bestraft met krakende tandenpoetsgeluiden.

Economisch
Uiteraard is het bij de aanschaf van zo"n turbodiesel vooral van groot belang dat hij een beetje zuinig met z"n brandstof omspringt en ziet: ook in dit opzicht stelt de 306 XTdt niet teleur. Volgens de EG-methode zou de diesel in een ideale situatie gemiddeld 1:16,7 kunnen verbruiken, maar we weten allemaal dat dit in de praktijk onhaalbaar is. Zo bekeken, viel het testverbruik van 1:14,1 na flink wat driftige kilometers lang niet tegen; zeker niet als we daar de 1:11,4 van de overeenkomstige 1600-benzine tegenover zetten.
Afgezien van z"n prima motorprestaties is de 306 turbodiesel ook in andere opzichten een prettige reisgenoot. Met zijn bescheiden stuurbekrachtiging laat hij zich in het stadsgewoel makkelijk manoeuvreren, terwijl het stuurwiel op de snelweg lekker stevig in de hand blijft liggen. Daarnaast is het bochtgedrag boven alle twijfel verheven: een vleugje onderstuur maakt het grensgebied zonder risico toegankelijk en eventuele uitstapjes zijn makkelijk met het gaspedaal te corrigeren. Tenslotte is het op lange ritten in deze vrij compacte auto best uit te houden: ondanks de redelijk stugge demping verloochent deze Peugeot zijn Franse afkomst niet en het zitcomfort in de stevige stoeltjes is navenant.
Deze waardering heeft overigens alleen betrekking op het voorste deel van het woongedeelte, dat gelukkig is voorzien van gemakken als elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en een prettig regelbare ventilatie. Achterin de driedeurs is het nogal behelpen, hetgeen begint bij de nogal wat gymnastiek vereisende instap. Ook de zit is niet echt ruimhartig; zeker bij een auto die het vooral van zijn kwaliteiten op de lange afstand moet hebben, is dat een grotere handicap dan bij een stadsautootje.
Wie zelden met meer dan twee personen reist of nog kleine kinderen heeft, zal dat echter nauwelijks als een probleem ervaren. En in de gevallen waarin vaak volwassen passagiers achterin moeten worden meegevoerd, heeft Peugeot voor f 1000 twee extra portieren in de aanbieding. Dat lost tenminste een deel van het probleem op, al blijft er nog wel wat aan te merken op de wat ondermodale bagageruimte. Ook daar heeft Peugeot echter iets op gevonden, want er staat immers ook nog een ruim twee decimeter langere 306 sedan op het programma.

  • +Laag geluidsniveau
  • +Goede prestaties
  • +Perfect rijgedrag
  • -Moeilijke instap naar achteren
  • -Tegenvallende bagageruimte

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 XTdt 1.9
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.360

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.905 cc
Maximaal vermogen 68 kW / 92 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.692 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.082 kg
Laadvermogen 548 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,1 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km