Opel Vectra 2.0 DTi-16V CDX (1998)

Dieselen op niveau

Opel Vectra 2.0 DTi-16V CDX
U mag tussen 55 en 60 mille besteden aan een zakenauto? Dan komt bijvoorbeeld de Opel Vectra in beeld: heel beschaafd en vanaf zo'n f 55.000 kun je hem als luxe CDX krijgen. Is dat wat, zo'n luxe diesel?

Opel kan de Vectra CDX voor dik 56 mille leveren met een direct ingespoten diesel, maar interessanter is de vrij nieuwe direct ingespoten turbodiesel die zo'n f 58.500 kost.
Het nieuws is dus Opels nieuwe 2,0-liter direct ingespoten turbodieselmotor met zestien kleppen en twee balansassen. Waarom direct? Een diesel met directe inspuiting is een stuk zuiniger. Echter omdat dit type motor wel erg nadrukkelijk 'vrachtwagengeluiden' maakte monteerden automobielfabrikanten jarenlang toch maar liever de beschaafdere indirect ingespoten diesel in hun personenwagens. Tot men de direct ingespoten motoren betere manieren bij wist te brengen. Opel lukte dat onder meer door de nieuwe krachtbron uit te rusten met dubbele balansassen, die trillingen en dus ook geluid dempen en bovendien voor een soepeler loop zorgen. De Opel-motor heeft werkelijk zo'n beetje alles wat je bij een volgens de jongste stand van de techniek gebouwde diesel maar kunt verwachten.

Moderne motor
We zetten het op een rij: indirecte inspuiting, zestien kleppen, een turbocompressor, een tussenkoeler en dubbele balansassen. De Opel ontwikkelt een vermogen van 74 kW/100 pk en een koppel van 205 newtonmeter, dat al vanaf slechts 1600 toeren per minuut paraat is, en die newtonmeters blijven aanwezig tot 2750 tpm.
Dit vermogen komt in de prestaties niet eenduidig tot uiting. Met een topsnelheid van 195 is hij lekker snel, maar Opel zegt dat de Vectra in 13 seconden van 0 naar 100 moet trekken; dat vinden wij niet zo snel, gezien het behoorlijke vermogen. Bij onze eigen metingen was hij echter met 12,2 seconden aanzienlijk sneller. Bij de inhaaloefening (80-120) in de vierde en vijfde versnelling liet hij 10,8 en 15,0 seconden voor zich afdrukken. De geluidsmetingen maakten duidelijk dat Opel er goed in geslaagd is de direct ingespoten motor manieren bij te brengen. Bij 100 kilometer constant ging
de decibelmeter naar 67. Bij 120 liep het geluidsniveau met 2,5 decibel op naar
69,5 dB(A).
Strak en zeker ligt de Vectra op de weg en in de bocht. Z'n rij-eigenschappen zijn dik in orde. Hard geveerd is hij niet, maar de Opel voelt toch tamelijk stevig aan. Met het comfort zit het meestal wel goed. Alleen op inferieur wegdek moeten de inzittenden af en toe tegen een stootje kunnen. Het stuurkarakter van de Duitser is Europees, wat wil zeggen dat de bekrachtiging de chauffeur zeker niet teveel werk uit handen neemt. Met het schakelen is niets mis: de bak werkt probleemloos.
Opel gaf de Vectra een dashboard en instrumentenpaneel met simpele, vloeiende lijnen. Een bijzonder onderdeel ervan is het info-display rechts naast de klokkenwinkel, waarop tijd, datum en buitentemperatuur worden weergegeven. Is er een speciale Opel-radio gemonteerd, dan doet het schermpje ook dienst als display voor de geluidsinstallatie. De middenconsole is nogal breed uitgevallen. Het interieur van een dure CDX, is in principe gelijk aan dat van een basis-Vectra, maar we zien wel luxe-accenten, zoals houtafwerking op de middenconsole; een stuurwiel met lederen rand en een versnellingspook en een handrem die met leer afgewerkt zijn. Op de stevige, maar niet speciaal sportief bedoelde stoelen vinden we velours bekleding. Als het om uitrusting gaat, blijft er niet zoveel te wensen over. Electronisch geregelde airconditioning, cruise control, een boordcomputer, een radio/CD speler met bediening op het stuur, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en achter, ja, zelfs telefoonvoorbereiding! Allemaal bij de prijs inbegrepen. Ruimte is er ook genoeg, zowel voor- als achterin. De kofferruimte van de Vectra sedan stelt evenmin teleur. Hij is groot en regelmatig van vorm en kan daardoor flink wat koffers aan. Bovendien maakt een achterbank met een in delen omklapbare leuning en zitting uitbreiding van de bagageruimte mogelijk.
De Opel Vectra Sedan CDX 2.0 DTi heeft veel luxe te bieden. Hij klinkt beschaafd en rijdt zuinig; per honderd kilometer slechts 6,5 liter (1:15,4). Al met al een klasse-diesel!

Signalement

Merk Opel
Model Vectra 2.0 DTi-16V CDX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.705

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.477 mm / 1.707 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.287 kg
Laadvermogen 533 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 700 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 13,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,0 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km