Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)
Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

UitvoeringVectra 2.5i-V6 Diamond
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999

Hij rijdt gewoon zo lekker:)

De zoektocht
In de zomer van 2020 besloten we om onze Insignia weg te doen. Ergonomisch gezien een bijzonder fijne auto, maar in 3,5 jaar 17x (!) bij de garage.. op een gegeven moment is dat wel genoeg. In plaats van de Insignia kwam er een kleine auto voor mijn vrouw, dat werd een Ibiza. Voor mezelf ging ik op zoektocht naar een auto met de volgende wensen:
- Goedkoop, max. 3.000,- om zo lage afschrijvingskosten te hebben
- Bouwjaar 1990-2000: genoeg comfort in dagelijkse verkeer, maar liefst zo min mogelijk kwetsbare electronica
- D-segment of groter, ik moet ermee naar de Hornbach kunnen
- Trekhaak en het allerliefste een automaat
- Een 6-cylinder zou heel fijn zijn vanwege de fijne loop ervan
Zo kwam ik uit bij een Alfa 156 station, maar die zag er heel slecht uit. Diezelfde middag ook gaan kijken bij deze Vectra, die te koop stond voor ongeveer de helft van mijn budget. Hield ik de rest nog over om hem helemaal in orde te maken. Kilometerstand was voor mij niet superbelangrijk, aangezien ik zelf toch niet zoveel rijd met deze auto. Zuinigheid was dus ook niet persé heel belangrijk:)

Na aanschaf
Direct na aanschaf heb ik alles aan de auto laten doen wat moest gebeuren. De einddemper was lek, dus die is vervangen. 4 nieuwe banden. Nieuwe remblokken en -schijven rondom. Spruitstukpakkingen vervangen en ook gelijk maar de distributieriem gedaan. En verder nog alles wat bij een grote beurt komt, en klaar was Kees. Onze garagehouder complimenteerde me nog met de anonieme, maar keurige verschijning van de Vectra die in zijn ogen weer klaar was om nog een aantal mooie jaren mee te sturen. Lichte gebruikssporen aan de buitenkant ja, maar je kon zien dat de vorige twee (!) eigenaren er 21 jaar lang heel zuinig mee omgegaan waren.
Voor het mooie heb ik de originele 5-spaaks Vectra velgen vervangen voor een set originele Saab Aero velgen. Staat 'm goed, al zeg ik het zelf.

Hij rijdt gewoon zo lekker…
Inmiddels rijd ik ruim een jaar rond in de Vectra, en zitten er zo’n 10.000km bij. Dat is iets meer dan ik vooraf geschat had, maar dat is omdat de Vectra simpelweg zó lekker is om mee te rijden:) Waar ik ook naartoe moet, ik kies gewoon veel liever voor de ouderwetse V6 met automaat dan voor de moderne Ibiza. Mijn vrouw hoort dat dan zuchtend aan:)
Het interieur is smetteloos, en voorzien van – voor die tijd – veel comfortabele opties. Velours bekleding bijvoorbeeld, waar ik dan weer netjes een stoelhoes overheen heb gelegd. Want ik heb wel gemerkt dat dit een auto is die de moeite waard is om zuinig op te zijn. Verder een perfect werkende automatische airco, elektrische ramen, de automaat natuurlijk, en alles werkt ook gewoon. Het dashboard van echt jaren ’90 wortelnotenplastic leidt steevast tot leuke reacties bij passagiers. Die vervolgens opmerken dat het er eigenlijk wel bijzonder smetteloos uitziet en luxe is voor een Opel van 21 jaar oud.
De automaat schakelt voor jaren ’90 begrippen keurig soepel zonder problemen. De Vectra haalt het meeste van de tijd keurig netjes 1 op 10, prima waarde voor een V6 uit de jaren ’90. Rijd ik een week alleen maar korte stukjes en spreek ik het volle vermogen af en toe aan (ook dat is leuk, eerlijk is eerlijk) dan wordt dat wel eens 1 op 8,5. Niet zeuren, zo’n V6 is fijn rijden.. anders moet je maar een Karl kopen:) Tanken doe ik alleen E5 trouwens.
In 0 naar 100 gaat in 8,5 seconden. Ik ben niet iemand die stoplichtsprintjes aangaat, maar anno nu blijf je nog steeds het merendeel van het grijze Nederlandse wagenpark prima voor.

Onderhoud
Na een jaar rijden was de Vectra toe aan de APK, die hij keurig netjes doorkwam. Enige puntje was een lekkend leidinkje bij de EGR-klep, dat is vervangen. Vlak hierna wilde de Vectra tot twee keer toe niet starten met warme motor, dat bleek na uitlezen een versleten nokkenaspositiesensor te zijn. Deze is vervangen en alles marcheert weer als vanouds.

De toekomst
Het blijft genieten in deze auto, en zo lang hij betrouwbaar blijft, mag ie ook lekker blijven. Aan de buitenkant ziet de leek een 13 in dozijn Vectra die niemand opvalt. Zelf weet ik dat het mijn fijne metgezel is. In 21 jaar slechts 2 eerdere eigenaren en krap 170 duizend kilometers. Een fijne V6 met een soepele automaat en een smetteloos interieur met alle opties die je écht nodig hebt. En zeker zo leuk: praktisch zonder afschrijving.