Opel Vectra 1.8i-16V GL (1997)
Tweede generatie
Succes komt niet zomaar aangewaaid. Dat ondervindt menige autofabrikant met zijn modellen in de populaire klassen. Zo is het segment van de middenklassers net zo fel bevochten als dat van de compacte klasse. In Nederland bestaat een kwart van de totale markt uit middenklassers, waarvan net iets meer dan de helft zakelijk wordt gebruikt.
Van de Opel Vectra zijn er sinds zijn lancering in 1988 zo"n 2,5 miljoen gebouwd. In Nederland bereikte de verkoop in totaal 100.000 stuks en hij stond dan ook jaren achtereen op de eerste plaats tot de Ford Mondeo eind "93 die eer voor zich opeiste. Inmiddels heeft de Vectra die eerste positie in zijn segment terug kunnen winnen, zij het dat het verschil met de Mondeo wel erg klein is.
De Opel Vectra is op het eerste gezicht nog steeds een Vectra. De toch niet onaanzienlijke veranderingen zijn op wel heel subtiele wijze in het nieuwe ontwerp verwerkt en dat is ronduit knap.
De 1,8-liter Opel-motor is van de bestaande Ecotec-generatie met 4 kleppen per cilinder, die nu met een variabel inlaatspruitstuk is uitgerust. Hij heeft een maximum vermogen van 115 pk, terwijl het maximum koppel 170 Nm bedraagt.
De soepele Vectra-motor begeleidt zijn prestaties met een keurig achtergrondgeluid en op kruissnelheid is hij bijzonder stil.
Opvallend is dat het door Opel opgegeven gemiddelde benzineverbruik een stuk zuiniger is dan wij met onze spiksplinternieuwe 1.8 Vectra bereikten. Nu hebben motoren en transmissies altijd wat kilometers nodig om "los" te komen, hetgeen van gunstige invloed is op het verbruik, maar dan nog is het fabriekscijfer van 1:14,1 is wel erg optimistisch. Wij zijn weliswaar altijd onzuiniger dan de ideale waarden van de "EG-mix", maar 1:9,9 is zelfs voor onze normale, pittig gereden testroute behoorlijk dorstig.
De wegligging van de oude Vectra behoorde al tot de beste in de klasse. Tijdens de introductie van zijn opvolger konden we op het terrein van een Duits verkeersinstituut de verschillen tussen oud en nieuw aan den lijve ondervinden. Juist onder de extreme omstandigheden van een slalom en tijdens remmen op een half droog/half nat wegdek kwamen die al snel aan het licht. De tweede Vectra is nog beter. Vooral met het insturen in korte bochten is hij directer en tijdens de remmanoeuvre is hij minder vinnig. Multilink achterwielophanging levert aan de verbeterde wegligging een belangrijke bijdrage, terwijl een veranderde geometrie van de voorwielophanging voor een grotere stabiliteit zorgt.
Bij de Vectra heeft de chauffeur een zeker gevoel. Door de ietwat strakke vering geeft hij je direct wat meer vertrouwen om hard de bocht door te gaan.
Puike techniek
De overige techniek is puik in orde. De vijfbak werkt gladjes, de koppeling is met gemak te bedienen en de vier schijfremmen, met standaard ABS, werken zoals het hoort. Ten slotte is de bekrachtigde besturing niet te licht en geeft een prima gevoel. Het nieuwe Vectra-dashboard is overzichtelijk, degelijk en nog net niet saai. Verder is de zit achter het stuur goed op maat instelbaar, al zullen sommige mensen de hoogteverstelling bij het stuur missen. Verder zijn de zetels comfortabel en bieden ze behoorlijke zijdelingse steun.
De Vectra GL in deze test heeft het Young-uitrustingsniveau. Dat betekent dat hij extra is voorzien van lichtmetalen velgen met bredere (195/65 R15) banden; standaard staat hij op 175/70 R14. Ook mistlampen voor, lendesteunverstelling en opbergtassen aan de voorstoelen zitten in het Young-pakket van zo"n 3000 gulden.
Maar ook in "normale" GL-trim van een dikke 42.000 gulden heeft de Vectra al een goede uitrusting. ABS noemden we al en is het belangrijkst, verder is de Vectra voorzien van een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en drie hoofdsteunen achter, waarvan de middelste inschuifbaar is. Verder vinden we een airbag voor de bestuurder, elektrische raambediening, centrale portiervergrendeling, armsteun met skiluik in de (asymmetrisch neerklapbare) achterbankleuning. En uiteraard startblokkering. Met dat alles is de Vectra een middenklasser die goed in de smaak valt.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Vectra 1.8i-16V GL |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.626 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.477 mm / 1.707 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.212 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 660 kg |
Banden | 185/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 17,0 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |