Opel Corsa 1.2-16V Easytronic Elegance (2001)
Het nieuwe schakelen
In hoeverre is de Easytronic eigenlijk een speeltje? Het verschilt fundamenteel van een 'gewone' automatische transmissie, doordat de basis niet wordt gevormd door een automatische versnellingsbak maar door een handgeschakelde vijfbak. Daarbij zorgen drie, uiteraard elektronisch aangestuurde, elektromotoren voor het schakelen en aansturen van de hydraulische koppeling.
Uiteraard is de Easytronic voorzien van een kick-down-regeling, waarbij automatisch wordt teruggeschakeld als de bestuurder - in klaarblijkelijke haast - het gaspedaal snel tot op de bodem intrapt. Ongewoner is dat het systeem onder ongewone omstandigheden (zoals tijdens het op- en afrijden van hellingen en het trekken van een aanhangwagen) in staat is om een alternatief schakelpatroon te kiezen.
Overal beveiligd
Wie op de sportieve toer wil, kan op elk gewenst moment - dus ook tijdens het rijden - de helft van de volautomaat uitschakelen door de versnellingspook een tikje naar links te geven. Daardoor wordt van A (voor Automatic) naar
M (voor Manual) geschakeld. Op het display wordt op dat ogenblik dan zichtbaar in welke versnelling de transmissie staat. Vanaf dat moment kan de bestuurder zelf het moment van schakelen kiezen door sequentieel de pook naar voren (voor opschakelen) of naar achteren (voor terugschakelen) te tikken. Bij overtoeren tijdens een wat al te uitbundige acceleratie wordt er overigens vanzelf opgeschakeld, terwijl tijdens afremmen - als de sportieve chauffeur het zelf eens mocht vergeten - automatisch wordt teruggeschakeld.
Wat is het voordeel van Easytronic boven een conventionele automatische transmissie? De gewichtswinst van 21 kilogram (door de aanwezigheid van een handbak in plaats van een automaat) leidt tot een navenante afname in het brandstofverbruik, maar de werkelijke winst zit hem in de elektronische aansturing van de drie elektromotoren. Daardoor worden zeer snelle schakeltijden (van 0,3 seconde) mogelijk, waar je als gewone sterveling natuurlijk niet tegenop kan.
Opel wil 'schaltfreudige' fans, die om wat voor reden dan ook zijn veroordeeld om in een automaat te moeten rijden, paaien met een sequentieel schakelsysteem. In de persmap wordt daarom over 'leuk' en 'sportief' gesproken, maar dié pretentie wordt wat ons betreft niet waargemaakt. Je weet immers dat je in een automaat rijdt en dat al dat zogenaamd sportieve schakelwerk nagenoeg niets oplevert. Zodra het nieuwtje eraf is, zal de bestuurder dan ook waarschijnlijk het pookje lekker in A laten staan en volautomatisch van hot naar her kachelen.
Op zich werkt de Easytronic prima. Voor opschakelen tik je het pookje naar voren en voor terugschakelen tik je 'm terug, zonder daarvoor je rechtervoet van het gas te hoeven halen. En het mooiste is: als je de auto afremt tot stilstand, hoef je niet terug te schakelen tot 1; doet 'ie allemaal zelf! Maar... zo'n systeem is eigenlijk alleen interessant als de motor onmiddellijk op je commando's reageert.
We starten, tik de pook naar 1 en trek op. Wacht eens, horen we dat goed? Is het verbeelding of horen we daar een zalig roffeltje? Even stoppen en nog maar eens proberen. Ja hoor, we hebben ons niet vergist: we rijden in een Corsa 1.2 en krijgen het geluid van een - pak 'm beet - Audi TT cadeau! Het brengt telkens een grote grijns op ons gezicht. Ook het gebruik van de Easytronic valt niet tegen. De motor pakt de signalen van het schakelen vrij vlot op en houdt tijdens het wisselen van verzet ook niet vreselijk in - zoals dat bij een Smart wel gebeurt. Bovendien trekt de auto lekker vlot op in alle versnellingen. Zeker ook in de vijfde. Je kunt 'm nog aardig gebruiken om te versnellen. Wat natuurlijk een fijne bijkomstigheid is bij inhaalmanoeuvres.
Dat Easytronic is natuurlijk heel leuk en trendy, maar is het nu werkelijk nodig? Rijden we de tweede helft van een lange rit op de automaat. En ook nu worden we niet teleurgesteld. De overbrengingstijd van de versnellingen komt aardig overeen met eigen voorkeuren en dat maakt het rijden plezierig. Want er is niets zo vervelend als een automaat die voor je gevoel te vroeg overgaat in een andere versnelling! Is die Easytronic dan wel nodig, kun je je afvragen? Ach, het is natuurlijk altijd leuk als je een beetje sporty wilt rijden; wat zeker binnen de mogelijkheden van deze auto ligt.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.2-16V Easytronic Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.925 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 110 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.817 mm / 1.646 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.491 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |