Opel Corsa 1.7 Di-16V Comfort (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.7 Di-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 160.699 km |
- 160.699 km
Deze auto hebben wij nu exact een jaar in bezit. Vorig jaar begon het jaar 'goed' met onze Daewoo Nexia die het voor gezien hield. Aangezien mijn vriendin en ik de auto zouden delen en er allebei veel mee zouden rijden (schatting was 25.000 tot 30.000 km per jaar), was de keuze voor een diesel al snel gemaakt.
Snelle levertijd was ook belangrijk en een nieuwe auto was dus sowieso geen optie. Op dat moment was het vooral belangrijk dat we snel een auto tot onze beschikking zouden hebben en eentje die op basis van merk en model degelijk en dus betrouwbaar te noemen was. Na een rondje autoboulevard in Utrecht hadden we binnen ons budget (max. € 5.000) en eisen (max. 150.000 km, 5-deurs, min. uit 2000 afhankelijk van de modelserie en dus degelijk) niet heel modellen op het lijstje staan. Ik herinner me nog de vele Renault Scenics die we voorbij hebben zien komen, maar ik word niet warm van een Franse auto en hoewel een lekker ruime gezinsauto is, heeft dat natuurlijk ook zo zijn uitwerking op de MRB en een diesel vinden met minder dan 150.000 km op de teller was op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Je hebt op een autoboulevard weliswaar veel keuze, maar om nu te zeggen dat je ze voor het uitzoeken hebt, dat is een ander verhaal.
Uiteindelijk bleven drie auto's over, een Audi A3 1.9 TDI 110pk Ambiente 3-deurs in het zwart voor net geen € 4.500, maar wel al 3 ton op de klokken en toch een 99-er. Het gevaar met zo'n auto is in mijn ogen dat je snel aan hoge onderhoudskosten zit. Het was wel verleidelijk met lichtmetalen velgen, getinde ramen, lederen bekleding, airco en nog meer.
Tweede optie was een Fiat Punto 1.9 JTD 5-deurs uit 2003 met net geen 2 ton op de klokken. Prijs was aantrekkelijk met € 3.995, maar het was net het oudere model, het 2004 model sprak mij meer aan. Opties waren zeer basic, dus geen airco of andere snufjes.
Bij dezelfde dealer waar de A3 te koop stond, vonden we een 5-deurs Opel Corsa 1.7 DI Comfort uit 2002 met net 135.000 km op de teller. Voor € 4.750. Ideaal voor ons en we konden er dan ook geen nadelen aan ontdekken. Na wat vragen stellen bleek de auto net een grote beurt gehad te hebben, waarbij banden rondom, remmen rondom, distributieriem en nog wat kleinere dingen vervangen waren. En... compleet dealer onderhouden. Hoewel ik nog naar de A3 neigde, zei mijn verstand mij dat de Opel een betere keuze zou zijn voor de langere termijn en dat blijkt nu te kloppen.
We hebben er inmiddels zo'n 25.000 km mee afgelegd, in het winterse weer mee naar het buitenland geweest en slechts eenmaal een defect gehad. Op weg naar de supermarkt begaf de stuurbekrachtiging het ineens, iets wat na 5 minuten stilstaan weer verdwenen was. Probleem was alleen dat het zonder waarschuwing verdween en hoewel het waarschuwingslichtje brandde op het moment dat hij het begaf, ga je daar niet continu op letten, best gevaarlijk dus als je een bocht makkelijk denkt te kunnen nemen, maar in werkelijk flinke kracht moet zetten om tegenliggers te ontwijken.
Conclusie van de dealer: defecte stuurbekrachtigingsmotor, een elektrisch probleem. Totale schade circa € 300 (incl. kosten huurauto voor die dag), maar daar was de kous dan ook echt mee af. Dat was circa bij 147.000 km en bij 150.000 km nog een kleine beurt laten uitvoeren, waar ook niks uit naar voren is gekomen.
Enige minpunten die ik me zou kunnen bedenken is dat de voorveren/schokdempers tijdens vrieskoude dagen ietwat kraken als je over drempels heen gaat. Daar waren we bij aanschaf al achtergekomen en direct na laten kijken bij een onafhankelijke garage, die er totaal geen probleem aan kon ontdekken. Auto voelt ook niet raar aan, dus ik vind het wel best.
Daarnaast laat het horizontale rubber bij het raam van de bestuurder soms een beetje los aan de kant van de deurgreep, maar dat is ook niet noemenswaardig in mijn ogen.
Verder rijden we er nog steeds dagelijks in en alleen het hoge motorgeluid bij snelheid hoger dan 90 km is irritant. Onder de 2500 toeren is het echter geen enkel probleem, maar het is duidelijk dat deze auto een 6e versnelling mist. Andere overbrengen zijn volgens mij niet mogelijk, want zoveel pit zit er nu al niet in, alleen zijn 2 is nog redelijk pittig te noemen, maar zelfs van 60 tot 80/90 acceleren in zijn 4 is een trage gewaarwordingen op de invoegstroken van de snelweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.