Opel Astra Cabrio

4-seizoenen cabriolet

Opel Astra
AutoWeek 2001 week 52
AutoWeek 2001 week 52

Je leest het in AutoWeek 2001 week 52

Ze werken zich een slag in de rondte bij Bertone in Italië om aan de vraag te voldoen. In Duitsland was de Astra cabrio een regelrechte zomerhit. Daarom moesten wij wachten tot Kerstmis. Geen probleem, want Opel heeft een wintervaste cabriolet gemaakt.

Lapland eind november. Het is volop winter. De Lappen zijn reeds in de ban van de komende kerstdagen. Het vriest. De wegen zijn bedekt met een laag sneeuw en spiegelglad. Een zwaar wolkendek verhindert dat het daglicht echt doorbreekt boven de poolcirkel.

Bepaald geen weer om fijn een stukje te gaan rijden in je cabrio. Toch gaan wij dat wel doen. Want PR-baas Braakhekke van Opel Nederland heeft het in zijn hoofd gehaald de nieuwe Astra Cabrio te introduceren in Rovaniemi, in het koude noorden van Finland. Niet zonder reden natuurlijk, want Opel wil met de nieuwe Astra bewijzen dat het cabrio-seizoen vanaf heden het hele jaar duurt.
Wij beginnen deze rij-impresssie met gesloten kap. Lekker de kachel aan. Dat bevalt uitstekend. Het uit drie lagen opgebouwde vouwdak houdt de warmte goed binnen, terwijl de kou niet doordringt. Extra rijgeluiden hebben we ook geen last van. Kan misschien komen bij 120 km/h en harder, maar in Finland mag je nergens sneller dan 80 of 100. Dat laat je bovendien wel uit je hoofd op de sneeuw. Bij dergelijke snelheden loopt de remweg op tot ñ 250 meter. De ABS (standaard) helpt heel goed, maar ook dat is niet zaligmakend in deze omstandigheden. Dus houden we ons in met de rechtervoet en letten we scherp op of voor ons een rendier opdoemt. Hetgeen een aantal keren gebeurt. Over wegligging kunnen we dus helemaal niets vertellen. Stuurkwaliteiten ook niet. De Astra reageert prima op elke manoeuvre. Maar het is onmogelijk de grenzen op te zoeken op de gladde wegen. Acceleratie? We hebben het geprobeerd in een 2.2 met automaat en een 1.8 met handbak. Zodra je gas geeft willen de wielen gaan spinnen, maar dat wordt onmiddellijk onderdrukt door de TC Plus, de elektronische tractiecontrole die standaard geleverd wordt bij bovengenoemde uitvoeringen. Ook ESP (Electronisch Stabiliteits Programma) en een boordcomputer horen tot de standaarduitrusting. De 2.2-liter heeft als extra bovendien een cruise control. ABS zit op alle drie modellen.

Uitstekende achterruit
Na de koffiestop laten we de kap er op, want het sneeuwt zachtjes. Kunnen we eerst nog even de ontwaseming van de voorruit en achterruitverwarming testen. Ook dat is in orde. Dus vinden wij: Met deze cabrio kun je zomer en winter gewoon doorrijden.
Dan wordt het tijd om de kap ondanks de winterkou open te doen. Stoppen, handrem aantrekken, met een knop alle vier ramen laten zakken en dan met een andere in een halve minuut de kap elektrisch op laten bergen in de kofferbak. Gaat helemaal goed. Opel biedt als extra de mogelijkheid om de bediening van de kap op afstand te doen met de contactsleutel. Leuk natuurlijk als je op een terrasje zit.
Met open kap gaan we verder. Dat is een koud klusje bij -5. Het wordt comfortabeler als we de ramen omhoog doen. Dank zij de hoge kont komt er weinig rijwind in de cockpit. Diezelfde hoge achterkant maakt het wel een beetje moeilijk (zeker met gesloten kap) om achteruit in te parkeren. Het zicht wordt enigszins beperkt. Gelukkig heeft Opel een elektronische parkeerhulp als optie beschikbaar.
Nu de kap open is valt ons ook de ver naar achter getrokken en lage raamstijl op. Bij het in- en uitstappen moet je er goed op letten je gezicht niet te stoten. En bij een ongeluk... De airbags zullen ongetwijfeld hun werk doen. Toch moet je er niet aan denken dat je met je hoofd tegen die rand knalt. Meegeven zal 'ie zeker niet, want samen met de verstevigde A-stijlen vormt hij een veilige rolbeugel. Net als de hoofdsteunen achter. Gelukkig komt het weinig voor dat een cabrio met zijn pootjes omhoog komt te liggen. In slechts 4% van alle auto-ongevallen.

Pittige 16-kleppers
Vanaf Kerstmis is de Astra Cabrio ook in ons land leverbaar. Met een 1.6-, een 1.8- of een 2.2-liter krachtbron. Alledrie pittige Ecotec-motoren voorzien van 16-kleppen-techniek. Met daarbij een prettig schakelende vijfversnellingsbak. Op de 2.2 kan gekozen worden voor een soepele automaat, waarover wij zeer te spreken zijn.
Ook qua uitrustingsniveaus is er keuze. Stoffen of leren bekleding. Stoelverwarming. Navigatiesysteem. Of een Bertone-pakket. Dat bestaat uit een op afstand bedienbare kap, lichtmetalen 16 inch velgen, een radio/cd-speler en een ingebouwde windvanger die opgezet kan worden om bij open kap de rijwind nog meer buiten te houden.

Conclusie
De Opel Astra Cabrio is dank zij het design van Bertone een bijzonder mooie auto geworden. Over de rijkwaliteiten willen het nog een keer hebben als we op een droge weg de grenzen op kunnen zoeken, maar ook op de gladde wegen in Finland kregen we al een goed gevoel. We maken een aantekening bij de kwalificatie vierpersoonsauto. Dat is te hoog gegrepen. Als er twee volwassenen voorin zitten, is er achterin nog slechts plaats voor een stel kleine kinderen en echt niet meer. Neemt niet weg dat er voldoende animo zal zijn voor deze mooie cabrio. Wij verwachten dat Opel Nederland in 2002 tekort zal hebben aan de 700 exemplaren die naar ons land komen.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum