Opel Astra Cabrio 2.2-16V (2002)
Sterrenkijker
De naam Opel Astra wordt ge-associeerd met een populaire, zelfs burgerlijke gezinsauto en niet met een spectaculair leuke auto. Zelfs de Cabrio kon in het verleden slechts weinigen bekoren. Maar wie de huidige Astra Cabrio onder ogen krijgt, raakt meteen enthousiast over zijn uiterlijk. Opel heeft samen met Bertone de Cabriolet ontwikkeld. Door de lange wielbasis en de iets lagere daklijn dan de 'normale' Astra's komt de Cabrio gestrekt en elegant over. De Astra wekt daarmee zelfs de indruk de Golf Cabrio te zijn ontgroeid en naar de BMW 3-serie te lonken. Door zijn details doet het (in ons geval elektrohydraulisch bediende) cabrioletdak denken aan een klasse hoger: aan de Saab 9-3. Neem de ontgrendeling met één handgreep; de knop op de middenconsole, waarmee je alle vier de ruiten tegelijk open of dicht kunt doen, of de regeling van de climate control. Gesloten is het een temperatuurgeregelde verwarming/airco, maar met open kap verandert de automatische klimaatregeling in een handmatig bediend systeem.
In de praktijk overtuigt de Cabrio eveneens. De degelijke kap zorgt ook bij hoge snel-heden voor weinig windgeruis. Hoewel we wel de indruk hebben dat bij krachtige tegenwind het geluidsniveau sterker oploopt dan normaal. Toch mag de Astra Cabrio als behoorlijk stil worden aangemerkt. Bij volledig open rijden zit je goed uit de wind doordat de schuine voorruit de wind over je heen leidt. Doe de zijruiten omhoog en de lange raampartij houdt ook zijwind en de meeste wervelingen uit de buurt van de inzittenden. Een windvanger is extra en niet echt nodig, maar dan rijdt de Astra Cabrio nog prettiger dan een coupé met een groot schuifdak.
Verder is het voor de inzittenden ook goed toeven. De standaard sportstoelen zijn niet te hard, geven goede steun en hebben zelfs een verlengbare zitting. Het kwaliteitsgevoel is ook goed, maar in detail zijn er wat tegenvallers. Het asbakje is weliswaar voorzien van een fraai Bertone-embleem, maar het klepje voelt aan alsof het elk moment kan afnokken. De kleine zonnekleppen zijn van hard plastic en ontberen een spiegeltje. Meest storend is echter het materiaal van de handgrepen om de portieren te sluiten: je voelt de naden van de onderdelen.
Ruim
Vierzits? Hij is één van de ruimste in zijn soort en dan moet het met enig inschikken wel lukken. De kofferbak is met 330 liter voldoende groot voor een vakantie van vier personen.
Op een belangrijk kwaliteitspunt scoort de Astra Cabrio uitstekend: de stijfheid van de carrosserie. Natuurlijk haalt hij niet het niveau van de Coupé, maar in vergelijking met andere cabrio's is het uitstekend. Bijkomend voordeel is dat de Astra hierdoor een strak weg-gedrag krijgt. De vering is nog redelijk soepel, maar de dempers zijn stevig. Bij elkaar een mooie – voor een Cabrio zelfs sportieve - balans. Mocht het te snel gaan dan grijpt ESP automatisch in, maar dat zal hoogst zelden voorkomen. De 16-inch lichtmetalen velgen met 205/60 banden passen perfect bij dit onderstel. Ze geven een prettig stuurgevoel en zijn niet stuiterig. De besturing zelf geeft voldoende weerstand, maar gaat voor sommigen iets aan de
lichte kant.
Nog een positieve ervaring brengt de 2,2-liter zestienklepper. De grootste viercilinder Ecotec-motor past prima bij het karakter van de Astra Cabrio. Niet sportief, maar beschaafd blijft het geluid op de achtergrond en twee balansassen zorgen voor een trillingsarme loop. Vanaf stationair toerental pakt de motor zonder stotteren op en trekt door. De motor is dus meer op trekkracht bij lage toeren getrimd dan op topvermogen bij hoge toeren. Geeft helemaal niets: heerlijk voor relaxed cruisen en voor opschieten zonder schakelen. Op de autosnelweg draait hij tussen 100 en 120 km/h zo'n 3.000 tpm in z'n vijf en dan is er erg veel enthousiaste trekkracht. Je hebt echt het gevoel goed gemotoriseerd onderweg te zijn en dat bewijzen de tijden voor de tussensprints. Voor een echte sprint naar de 100 is de Astra Cabrio niet ontworpen. Met zijn standaard traction control en ESP wordt het moeilijk de fabrieksopgave van 9,5 s te halen: wij komen op 10,2 s. Ook is 1:10,4 gemiddeld voor het testverbruik zelfs goed. De versnellingsbak schakelt prima, alleen blijft het wennen dat de koppeling zo hoog aangrijpt.
De zeer fraaie Astra Cabrio is een auto die voor Opel ongekende klasse uitstraalt en daarmee ook een goede imago-opsteker is voor de rest van de Opel- en Astra-familie.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra Cabrio 2.2i-16V |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.198 cc |
Maximaal vermogen | 108 kW / 147 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 203 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.267 mm / 1.709 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.606 mm |
Massa leeg | 1.293 kg |
Laadvermogen | 472 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 675 kg |
Banden | 205/50VR16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 197 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Astra Cabrio
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Test: Firefly First Edition - Premium tegen budgettarief
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.