Nissan Primera 1.9 dCi Acenta (2004)
Dezelfde gebleven
Aan de buitenkant van de auto veranderde helemaal niets, dus zo'n nieuwe Primera herkennen op straat is absoluut onmogelijk. Geen nieuwe bumpers, gewijzigde verlichtingsunits of andere portiergrepen; niets van dat alles. Ook in de techniek noteren we geen wijzigingen; het motorenprogramma is ook al gelijk gebleven, met drie benzinemotoren en twee diesels. Nissan beperkte zich met de wijzigingen tot de binnenkant van de auto. Want het dashboard van de Primera werd wel veranderd.
Fine Vision
Had de Primera tot op de dag van vandaag drie grote klokken in het centrale instrumentarium, nu zijn het twee grote en twee kleine 'Fine Vision'-tellers. Dat zijn klokken met symbolen en naalden die met uitgeschakeld contact niet zichtbaar zijn. Specifieke voordelen biedt het niet, maar het oogt wel iets moderner. Wat bleef, is de N-FORM-bediening van het audiosysteem, de klimaatregeling en het navigatiesysteem (standaard op de Acenta). We hebben gemakkelijker bedienbare systemen gezien, maar er valt best mee te leven, al zijn sommige handelingen naar onze mening wat omslachtiger dan strikt noodzakelijk is. Het kost bijvoorbeeld vrij veel aandacht om de ventilator harder of zachter laten blazen, aandacht die je dan dus niet aan het verkeer kunt schenken.
Achteruitrijden
Nissan was een van de eerste merken die met een achteruitrijcamera kwam. Bij de vernieuwde Primera heb je voortaan ook nog eens de beschikking over een kleurenscherm. Dat heeft het belangrijke voordeel dat je de gevaren beter kunt onder-scheiden. Het is nog niet zoals bij Toyota en Lexus dat er allerlei lijntjes in het beeld verschijnen die de koers van de auto aangeven. Het Nissan-systeem is meer bedoeld als vervanging voor een parkeersensor. Wij rijden de nieuwe Primera met de 1,9-liter dCi-motor, afkomstig van partner Renault. Met z'n 120 pk en 270 Nm is 'ie lekker bij de spreekwoordelijke pinken. Bij heel lage toerentallen doet hij niet zoveel, maar dat merk je eigenlijk alleen bij het wegrijden.
Onprettige stoelen
Het is teleurstellend dat Nissan wél de bekleding van de stoelen heeft vernieuwd, maar dat er aan de stoelen zélf niets is gedaan. Wij hebben ze als hard en vormloos ervaren en dus als onprettig. Omdat er niets werd gewijzigd aan de techniek van de auto, bleven ook de rij-eigenschappen bij het oude. We hebben de Primera altijd een comfortabele auto gevonden, maar sportieve rijders zullen bij een ander merk aan hun trekken moeten komen. Voor sportiviteit is hij te soepel geveerd. Tot slot is de Primera Acenta behoorlijk compleet. De automatische klimaatregeling, het fijne dvd-navigatiesysteem met de bediening aan het stuur dragen daar allemaal hun steentje aan bij. Sterker nog, de enige optie is metallic lak. Dus telt de Nissan Primera met z'n prijskaartje van 30 mille nog echt mee in deze klasse.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Primera 1.9 dCi Acenta |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.245 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.870 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.760 mm / 1.482 mm |
Wielbasis | 2.680 mm |
Massa leeg | 1.414 kg |
Laadvermogen | 526 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 725 kg |
Banden | 205/60HR16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 11,5 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 151 g/km |