Nissan Micra 1.3 Super S (1995)
De S van Schone Schijn?
In het Micra-programma vinden we twee sportief georiënteerde uitvoeringen: de S met 1,0-liter motor en de Super S met de 75 pk sterke 1,3-liter motor. Deze sportvarianten zijn technisch gelijk aan de 'gewone' modellen. De Super S moet het dus van zijn speciale details hebben om een sportieve sfeer op te roepen. Hiertoe worden de bumpers en flanklijsten geheel in kleur uitgevoerd, krijgt hij zelfs een speciale voorbumper met ingebouwde mistlampen, komen er mini-spatlapjes achter de bredere 175/60-banden en wordt de achterklep verfraaid met een spoiler. In het interieur moet het sportkarakter blijken uit een andere bekledingsstof op stoelen en panelen, toerenteller, stuurbekrachtiging, 4 luidsprekers, niet op sportstoelen lijkende sportstoelen en een in hoogte verstelbaar, niet sportief ogend sportstuur. Lichtmetalen wielen kunnen er voor de circa f 30.600 die de Super S moet kosten niet meer van af.
Daarmee is de Micra niet super-concurrerend geprijsd. Goed, de Super S heeft standaard stuurbekrachtiging, maar er zijn concurrenten die voor hetzelfde geld ook lichtmetalen velgen, elektrische ramen, centrale vergrendeling, kaartleeslampjes, ‚chte sportstoelen en een écht sportstuur leveren.
De sportieve aspiraties die de buitenzijde van de Micra oproept, verdwijnen als sneeuw voor de zon als je eenmaal ingestapt bent. Zittend in de Micra verraadt niets namelijk dat dit een sportversie is. We moesten uit de folder halen dat we op sportstoelen zaten, een sportstuur in de hand hadden en 'de ambiance van sportieve bekleding genoten'; zien konden we het niet. Maar het interieur mag dan een hoop sportiviteit missen, met de kwaliteit zit het wel snor. De zit is bijvoorbeeld prima. De vlak ogende zitting en rugleuning geven voldoende zijdelingse steun. Voorin is voldoende ruimte voor armen, benen en hoofd. In combinatie met het verstelbare stuur is daardoor een comfortabele stuurpositie te vinden, ook al is het stuur niet recht voor de bestuurder geplaatst. On-Japans is de traploze verstelling van de rugleuning en het walk-in-systeem op beide voorstoelen.
Deze sportvariant is uitsluitend als 3-deurs leverbaar. Dit vereist altijd enige inschikkelijkheid van de achterpassagiers bij het instappen. De ruimte achterin houdt niet over, maar dat kan ook niet in deze klasse. De achterpassagiers drukken hun knie‰n in de rugleuning van de voorstoelen. Flinke volwassenen borstelen stevig het plafond. Het is natuurlijk geen super-comfortabele vierzitter, maar ach, het gaat best.
De achterbank is in ongelijke delen omklapbaar en dat is nodig ook, want de ruimte houdt niet echt over. Het is lastig dat de extra achterspeakers, die bij het Super S-pakket horen, in de hoedenplank zijn opgenomen. Wil je die eruit halen, dan moet je eerst via een stekker de speakers loskoppelen.
Sportief rijgenot?
Technisch gezien is er niets uitgesproken sportiefs aan deze auto. Het vermogen van 75 pk is niet opzienbarend. Met flink gas-erop kun je best met spinnende voorwielen wegrijden, maar topprestaties hoef je natuurlijk niet te verwachten. Vrolijk snerpt het 1300-je zijn sportief klinkende motorkreten. Het motortje hangt lekker aan het gas en wie niet op de snelheidsmeter let, waant zich akoestisch een ware coureur. In de praktijk zijn alle waardes maar middelmatig. Vooral de tussensprint in V duurt hopeloos lang, maar die versnelling is dan ook eigenlijk - omwille van economie - verkeerd voor een auto met een S. Maar daardoor is de Nissan in 'vijf' wel weer relatief stil. En dat ondanks het feit dat je nogal eens wat geluid uit de achterste wielkuipen hoort. Overigens sluiten de portierrubbers niet optimaal af. Bij flinke wind hoor je af en toe een gegier tussen carrosserie en portier door.
De Micra heeft een ietwat stugge vering die het best tot zijn recht komt op de snelweg. Het stuur in de Micra draait wat licht en direct en is daardoor een beetje nerveus. Als het echter op schakelen aankomt dan is de Super S een kei. De pook klikt soepeltjes en precies van versnelling naar versnelling.
Kortom de Nissan Micra S is absoluut niet sportief. Daar kan zelfs de sportuitrusting niets aan veranderen. Het is wél een lekkere auto, die in deze uitvoering echter een beetje duur is.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.3 Super S |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.883 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.275 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 103 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.695 mm / 1.585 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 800 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 310 kg |
Banden | 175/60R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |