Mitsubishi Colt

Born to be alive

Mitsubishi Colt
AutoWeek 15
AutoWeek 15

Je leest het in AutoWeek 15

Mitsubishi's Colt was ooit een bestseller, maar het model - in al z'n gedaanten - is in de loop der decennia door de concurrentie naar de achtergrond gedrukt. De nieuwe Colt moet daar verandering in brengen. Hij is nadrukkelijk afgestemd op de smaak van de Europese automobilist en zou het tij best eens kunnen keren.

Colt is een sterke modelnaam in het gamma van Mitsubishi. Die heeft echter niet kunnen verhinderen dat de Japanner uiteindelijk maar een kleine schare liefhebbers overhield. Maar Mitsubishi wekt de jonge hengst nu opnieuw tot leven; behalve de naam heeft 'ie niets meer van doen met vorige generaties van de Colt.
Bij NedCar in het Limburgse Born wordt 'ie gebroederlijk naast de smart Forfour in elkaar geschroefd. De modellen delen de motor en de versnellingsbak. Het strijdtoneel van Colt is het B-segment, dat bevolkt wordt door compacte hatchbacks als de Peugeot 206 en de VW Polo en bescheiden uitgevallen MPV's, waaronder de Toyota Yaris Verso en de Opel Meriva. De Mitsubishi is noch in de ene categorie onder te brengen, noch in de andere; hij zit er tussenin.
De Colt is een hoge vijfdeurs hatch. Met een hoogte van 1,55 meter steekt de nieuwkomer meer dan gemiddeld in z'n klasse de lucht in. Het naar achteren toe aflopende dak geeft het ontwerp de dynamiek die veel MPV's moeten ontberen. Daarin neigt de Colt naar de hatchbacks die hij wil beconcurreren. Het front is het sterkste punt van de nieuwe Mitsubishi. In de neus is duidelijk het nieuwe familiegezicht te herkennen. Het logo met de drie diamanten springt onmiddellijk in het oog; de lijnen van de pilaar in het midden van de grille volgen de driehoekige proporties van het embleem en komen samen in de middenlijn over de motorkap.
Grote, olijk vormgegeven koplampunits met helder glas en een vlak gemonteerde voorruit van behoorlijke afmetingen (1,06 m), dat in schril contrast staat met de verticale achterkant, geven de Colt een kek voorkomen. Niet aaibaar, niet vreselijk sportief, maar zeker karaktervol.

Transparante kunststof
Dat laatste is zeker ook te zeggen over het design van het interieur. Belangrijke ritinfo is ondergebracht in drie analoge instrumenten, die op bijna Italiaanse wijze worden overkapt. De kunststof bekleding van het dashboard kent een structuur met kleine vierkantjes en dat geeft het geheel een eigenzinnige, bijna higttech uitstraling. De middenconsole is eenvoudig en duidelijk van opzet. De gebruikte materialen maken dit deel van het dash toch tot iets bijzonders. De buitenste randen van de ronde knoppen waarmee je de audio-installatie bedient en het klimaat aan boord regelt, zijn van een zachte, transparante kunststof. Ook in het donker zijn de knoppen gemakkelijk te vinden, omdat de randen dan verlicht worden. De algemene feestvreugde over de bedieningselementen wordt helaas iets getemperd doordat ze zich vrij moeizaam laten verdraaien; de randen draaien niet altijd even soepeltjes over het middendeel van de knoppen. De steunbalk die het dashboard met de middenconsole verbindt, is gemaakt van hetzelfde transparante materiaal als dat van de bedieningselementen.
De wielbasis meet 2.50 meter en de totale lengte van de Colt bedraagt 3.87 meter; niet exeptioneel, eerder gemiddeld in het segment van de compacte jongens. Maar Mitsubishi rept van een totale beenruimte (voorin plus achterin) die ruim 1,70 meter bedraagt, en daar kunnen directe concurrenten als 206, Jazz en Yaris een punt aan zuigen. Er is niet alleen hoofdruimte genoeg, ook de onderste ledematen krijgen alle bewegingsvrijheid. De bagageruimte is met 220 liter kleiner dan die van z'n tegenstrevers. De achterbank kan echter in ongelijke delen (60-40) worden verschoven, waardoor de kofferruimte vergroot kan worden. Van de bovenmodale beenruimte achterin blijft dan natuurlijk niet veel meer over. De achterbankleuning kan niet alleen worden neergeklapt (wederom in ongelijke delen), je kunt de achterbank ook in delen verwijderen. Lange lading kan ook mee, dankzij de neerklapbare leuning van de passagiersstoel.

Jolige roffel
Het motorenpalet van de Colt beslaat in beginsel, als de Mits in juni op de markt verschijnt, drie benzinemotoren met een inhoud van respectievelijk 1,1, 1,3 en 1,5 liter. De 1.100 cc driepitter wekt maximaal 75 pk op en voldoet goed in de Colt. Zo lang de weg vlak is, wordt het traject wat ruiger, dan moet het driecilindertje er behoorlijk aan trekken. Echt herrie schoppen doet het motortje overigens ook dan niet; hij blijft er redelijk op de achtergrond jolig op los roffelen. Het prijsverschil tussen de 1,1 en de instap 1,3-liter-bedraagt exact 500 euro, dus dat veel potentiele Colt-rijders voor de dertienhonderd zullen kiezen, laat zich raden. Die motor weet logischerwijs net wat beter weg met de Colt, die daarmee rustiger te berijden is; je hoeft immers minder te schakelen om 'm de sporen te geven. Het korte pookje laat zich met korte, directe slagen van de ene naar de volgende of vorige versnelling dirigeren. Een automaat is leverbaar op de Colt, met uitzondering van de 1,1 en de begin volgend jaar verschijnende zwakste diesel - er komen er twee met een inhoud van anderhalve liter; een met een vermogen van 68 pk en een die 95 pk opwekt. De laatste staat in de planning voor september.
Mitsubishi heeft de transmissie Allshift gedoopt. De zesbak, die ook manueel te bedienen is, heeft Mitsubishi in samenwerking met Sachs en ZF ontwikkeld. De 1,5-liter is natuurlijk de meest verleidelijke aanbieding in de Colt, maar ten opzichte van de 1,3 moet je dan opeens 3.500 euro bijleggen en da's een forse stap.
Sturen doet de Colt onverwacht aangenaam. De elektronische stuurbekrachtiging laat voldoende gevoel in de besturing; alleen rond de middenstand is daarin enige vaagheid te bespeuren. De Colt laat zich enthousiast door bochten sleuren en je moet 'm wel hard mishandelen wil 'ie gaan schuiven. En met het optionele ESP komt dat er niet eens van.

Mitsubishi geeft de koper van een Colt straks de keuze uit een drietal trims: Inform, Invite en Instyle. De eerste variant staat symbool voor functionaliteit, de tweede voor comfort en de derde versie heeft elegantie hoog in het vaandel. Standaard heeft iedere Colt ABS, EBD, zes airbags, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare portierruiten voor en de genoemde uitneembare achterbank.