Mitsubishi Colt 1.5 Instyle (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt 1.5 Instyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 150.200 km |
Ervaringen bij aanschaf
- 97.710 km
Vandaag de auto aangeschaft voor € 2.600 en benieuwd naar de komende tijd. De auto rijdt lekker en heeft een distributieketting, dus geen zorgen over het vervangen ervan na aanschaf. Dat zou ik wel doen bij een riem, zonder duidelijke aanduiding wanneer die vervangen zou zijn.
Auto rijdt lekker op het eerste gezicht, geen mankementen.
Eerste grote onderhoud
- 103.866 km
Vandaag het eerste reguliere onderhoud gepland. Grote beurt en de wiellager rechts achter wordt vervangen. Kosten € 380 in totaal. Prima dus en de auto rijdt nog altijd heerlijk. Binnenkort de APK, benieuwd hoe dat gaat lopen.
Eerste APK
- 105.346 km
Oké, blijkbaar zijn de wiellagers aan de beurt om te vervangen? Vandaag APK keuring gehad en blijkt het wiellager rechtsvoor vervangen te moeten worden. Totale kosten € 272,60, het wiellager was lastig te verwijderen, dus arbeidsuren staan op 2,5. Hopelijk kan hij nu weer lekker rollen.
In de tussentijd een set winterbanden aangeschaft. Ergens in december 2017. En het verbruik van de auto blijft altijd zo rond de 5,0l/100km. Een mooie 1:20. De auto voelt comfortabel tijdens het rijden, maar ik mis wel de cruise control. De auto heeft 2 elektrische ramen vóór, maar niet achter. Geen storingen en redelijk pittig. De 1.5 trekt naar mijn zin snel genoeg op om even iemand in te halen. Maar in principe rijd ik heel behouden en meestal niet sneller dan 110 op de snelweg. Sneller dan 110 wordt de motor best gehorig. Met 110 draait de naaimachine zo'n 3000 toeren.
Eerste storing motormanagement
- 109.000 km
Er gaat een lampje branden. De auto startte even lastig alsof er te weinig brandstof in het systeem komt. Hij hortelt en stoot wat en gaat daarna in noodloop. De elektrische gaspedaal is nu beperkt en ook het toerental.
Oplossing? Motor uitzetten en de deur sluiten, openen en weer starten. Toch maar eens naar de garage en vragen waar het probleem vandaan komt.
2e APK
- 120.627 km
APK bijna vergeten. Gelukkig was er tijd bij de garage. APK en remklauw pennen voorzijde gangbaar maken. Kosten totaal: € 98,02.
In de tussentijd lijkt de storing weg te zijn. Af en toe komt het naar boven. De garage vermoedt een storing in het gasklephuis. Revisie daarvan kost zo'n €250. Maar er is geen garantie dat het daadwerkelijk het probleem oplost. De melding in het geheugen is P0123, TPS storing. (Throttle Positioning Sensor). Als het probleem zich weer voordoet, meteen naar de garage rijden en laten controleren.
2e grote beurt
- 133.599 km
Grote beurt, kosten zijn € 195. Prima prijsje en niks verder aan de hand. Op die sporadische storing na.
In overleg met de garage nog geen actie ondernomen. De storing is minimaal en ontstaat alleen bij het starten, niet onderweg. Onduidelijk waar het vandaan komt, maar het beïnvloed niet het rijgedrag. De auto rijdt nog altijd heerlijk en in de zomermaanden rijdt de auto ook wel 4,7/100 bij voornamelijk snelweg verkeer. 60km/u in de 5e versnelling geeft een verbruik van 3,3/100 (1:30). Daar heb ik het op gekocht en heerlijk om die cijfers te zien.
Achterin kan je ook lekker rechtop zitten. En de achterbanken kunnen plat, daarna zelfs gekanteld worden en zelfs helemaal eruit genomen worden. Menige verhuizing en fiets achterin om te mountainbiken meegemaakt. Ideale auto.
Wiellager rechts achter
- 137.706 km
Binnenkort op vakantie en toch even langs een garage in de nieuwe woonplaats. Deze is wat duurder, maar wast de auto en zuigt hem uit als service. Blijkt dat (alweer?) de wiellager rechtsachter vervangen moet worden. Links (voor en achter) zijn nog niet aan de beurt geweest, maar rechtsachter nu voor de 2e keer. Totale kosten € 177,50
kleine beurt met APK
Kleine beurt, APK en nieuwe remblokken voorzijde. Totale kosten € 173,02. De auto kost nu aan onderhoud gemiddeld € 300 per jaar. Dat is een hele prima situatie.
Update over de storing:
Accu eens laten vervangen, iemand zegt dat de storing misschien door slechte accuspanning kan zijn. Accu vervangen is eenvoudig en logisch, dus dat binnenkort maar eens doen. Verder, de storing is nog altijd onregelmatig. Hele weken geen storing en soms 2 dagen achter elkaar. Altijd bij het starten. En relatief eenvoudig op te lossen door de auto uit te zetten, deuren te openen en te sluiten. Staat misschien vreemd voor een voorbijganger, maar wel effectief.
Stabilisator stang voorzijde en accu
- 144.193 km
Wat rammelt er toch? Geen wiellager toch? Nee, het is een rubbertje van de stabilisatorstang voorzijde wat eruit is. Rubbertjes en de stang vervangen voor € 89,54 bij de garage. De stang was nog prima, maar ach, miscommunicatie denk ik dan maar. De rubbertjes alleen zouden rond de € 10 zijn geweest.
Ook is er een nieuwe accu in gekomen. De prijs daarvan (zelf vervangen) is € 110. Hopelijk lost dat de storing op!
Een andere auto?
- 147.000 km
Sinds deze week aan het nadenken om de auto te vervangen. Maar waarmee?
De praktische en hoge (niet door iedereen even mooi gevonden) auto is nog prima! Op de storing na. Een recente ervaring was dat het niet direct bij het starten gebeurde, maar enkele meters na het wegrijden. Nadeel: Wat als je een kruising oversteekt en hij dan hapert?
Veiligheid voor alles, dus toch overwegen om een andere auto te halen. Maar auto's in de prijsklasse tot € 6000 zijn na aanschaf niet goedkoper per km en ook komen er andere onzekerheden bij aanschaf. De auto is zo praktisch en handig, kan een andere auto dat evenaren?
De auto's die ik nu in het vizier heb, zijn hybride auto's. Auto's met een paar jaar op de weg, zijn net buiten het budget. Maar wel zuiniger. Dus voorlopig nog even doorsparen.
Motorstoring opgelost?
- 148.660 km
Afgelopen vrijdag is de auto voor analyse naar een garage in de buurt gegaan. Goede ervaringen met de eigenaar opgedaan en hij gaf aan dat hij er best eens naar wilde laten kijken. De auto was van de ochtend tot de middag daar en uiteindelijk is de oplossing gevonden! Het blijkt dat er een software update beschikbaar is voor dit model, die dit specifieke probleem van "gaspedaal sensor" met "gasklephuis high and low voltage" kan aanpakken. Afspraak gemaakt bij de dealer en 10 november was er pas plek. Dus nog even afwachten en dan is de auto weer tip top in orde!
Verder, vanwege de verkoop/inruil plannen, ook weer wat nieuwe foto's gemaakt. De oudere foto's waren toch alweer een jaar of 3 oud. In deze foto's zie je het gemak van de achterbanken. Dat ga ik toch wel écht missen, als we besluiten de auto weg te doen.
Update storing
- 149.289 km
Bij Auto Winters in Weert is de auto uitgelezen en "gerepareerd". Reparaties zijn natuurlijk steeds minder aan de fysieke kant, want deze reparatie was puur een software update.
De auto is nu weer in orde en wilde alle reageerders bedanken voor het meedenken.
Wat betreft het aanschaffen van een andere auto, zetten we het toch door. We hebben ons goed georiënteerd en zijn van plan een Hybride Toyota Auris aan te schaffen.
Verkocht
- 150.200 km
De auto is weg. Toch even wennen dat de trouwe kameraad nu van iemand anders is. Maar ook fijn dat er nog iemand anders voordeel gaat hebben van deze alles kunner.
Sinds een paar weken hebben we een andere auto voor onszelf. Nieuws daarover volgt nog!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.