Mitsubishi Colt 1.3 Inform Cool Pack (2005)

autoreview

Mitsubishi Colt 1.3 Inform Cool Pack (2005)

Signalement

UitvoeringColt 1.3 Inform Cool Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf69.894 km
KM-stand laatst159.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De proefrit

  • 69.894 km

Nadat ik helemaal klaar was met de duizenden euro's onderhoudskosten die mijn Alfa me gekost had in het afgelopen jaar, besloot ik dit keer te gaan voor een Japanse auto. Mijn vader rijdt al jaren in een Lancer uit 2005 en met 260.000 op de teller heeft die auto nog nooit iets gehad.

Over Mitsubishi hoorde ik eigenlijk geen slechte verhalen, net zoals van Toyota, en daarom maar eens gaan zoeken.

Mijn ogen vielen meteen op de Mitsubishi Colt 1.3 CZ5. Een sportief uitziende 5 deurs auto met 95 PK. Een stuk minder luxe en pittig dan mijn voormalig gechipchunde Alfa met 150PK. Maar jah: ik wou juist een auto met wat minder elektronica en zonder Turbo. Wand wat er niet op zit, kan ook niet kapot!

Inmiddels had ik al van m'n oude auto geleerd en besloot ik dit keer een auto dichter bij huis te gaan kopen, bij een auto dealer met Bovag garantie. Uiteindelijk belande ik bij de Toyota dealer in Emmen. Deze hadden er 1 staan met nog geen 70.000 op de teller en met een Nationale Autopas en een half jaar garantie. Prima dus!

Tja de testrit: het is geen Alfa en op het moment dat je dat gewend bent, rijdt geen enkele auto lekker genoeg. We is het zicht in de auto merkbaar beter dan in mijn Alfa, ook ligt de auto prima op de weg. Bij het sturen merk ik wel dat het een stuk zwaarder gaat, en dat het suur minder grip heeft aan mijn handen. Ook gaat het schakelen wat hakkelig, maar de auto is wel redelijk pittig en de koppeling pakt goed op.

Wat

De koop

  • 69.900 km

Na een proefkeuring bij de Mitsubishi dealer in Emmen heb ik uiteindelijk toch besloten de Colt te kopen.

De Mitsubishi dealer vond geen merkwaardigheden, de auto was in goede staat en ik kreeg als opmerking dat de banden en remblokken voor op waren, er een afdek klepje miste en dat de sleutel defect was. Met deze informatie terug gegaan naar de Toyota dealer, die dit zonder discussie voor de koop allemaal netjes heeft vervangen en opgelost. Kijk dat is in elk geval service!

Winterbanden en velgen

  • 70.000 km

Vandaag via Marktplaats goedkope originele lichtmetalen Mitsubishi velgen op de kop getikt met een set Hankook Winterbanden met 7MM profiel.

Deze thuis zelf gemonteerd en voor 275 euro ben ik klaar voor de paar laatste wintermaanden.

Piepende achterbank en loszittend dashboard kastje

  • 74.000 km

Na een 1,5 maand te hebben gereden in de auto mag ik mezelf best een tevreden gebruiker noemen. De auto rijdt tussen de 650 en 700KM op een tank van 45 liter en ik stap elke dag fris op m'n werk uit.

Wel zijn er een paar kleine irritatie puntjes:
Al vanaf het begin van de koop piept de achterbank vreselijk. Dit komt duidelijk door een veer die gesmeerd/afgedekt moet worden. Bij elke linkerweggetje of heuvel is het erg storend.

Ook viel vandaag de klep van het dashboard kastje ineens op de grond. Hieraan was te zien dat de kit was losgelaten en dat de deksel bovendien al een keer eerder gerepareerd was geweest.

Ook begint het zware sturen een beetje te storen, ik ben gewend (hoewel het wellicht niet goed is) op lange afstanden met 1 hand te sturen. Dit is op lange ritten zwaar, constant moet je het stuur ondersteunen en de auto en ook veel correcties nodig op het middelpunt. Naar mijn mening was dit ook al zo bij de zomerbanden/velgen.

De auto hiervoor even langs gebracht bij de Toyota dealer (want ik heb garantie) en die hebben de auto opnieuw uitgelijnd, het dashboard gelijmd en met wat moeite uiteindelijk ook de piep verholpen.

Goede service en het sturen is er iets beter op geworden. Helemaal verhelpen kan niet, het ligt volgens de dealer deels aan de brede banden (195/55 R15) dit is een behoorlijke maat voor zo'n lichte auto.

Toch besloten deze maat gewoon banden aan te houden, het is immers zonde om nieuwe banden weg te gooien en het zorgt er wel voor dat de auto weinig last heeft van wind op de weg.

Voor de rest rijdt de auto nog als een trein. Starten en rijden!

Cruise control, reservewiel en natuurlijk een lekk

  • 90.000 km

Voor we op vakantie gingen heb ik nog een reservewiel geregeld via mijn garage. Ik had een raar voorgevoel en er zit bij de Colt standaard alleen een bandenplak setje. De garage vond een gloed nieuw reservewiel met nieuwe band voor 70 euro. Ook meteen voor 330 euro Cruise Control in laten bouwen van John Gold. Ik ga steeds meer rijden en met een lange rit naar Frankrijk op het oog leek me dat wel fijn. ook meteen alle vloeistoffen laten bijvullen. Voorbereid op vakantie..:)

Tijdens de rit naar Frankrijk was er niks bijzonders aan de hand. De Colt kwam lekker mee met de rest van het verkeer en de 1.3 motor met bagage en 2 inzittende had helemaal geen problemen met snelheid houden met de flinke bergen die we beklommen hebben.

Het reservewiel bleek echter geen overbodige luxe. Vlak voor onze eindbestemming (Zuid Frankrijk) kreeg de Colt een lekke achterband midden op een stijl weggetje zonder vlugstrook. De auto bleef nog verassend stabiel rijden en uiteindelijk kon ik de auto bij een oprit van een huis aan de kant zetten. De band was volledig aan gort gereden.

Dikke pech zo op zaterdag aan het einde van de dag. Gelukkig was het reservewiel snel gemonteerd. Maandag een bandencentrum gevonden die voor 150 euro 2 nieuwe Continental banden heeft gemonteerd (want dat is natuurlijk beter dan 2 banden met ongelijk profiel). De achterbanden hadden ook al niet veel profiel meer dus het was een beetje een geluk bij een ongeluk. Supersnelle service ook van Ripa Pneus, binnen een kwartier konden we verder met onze vakantie.

Grote beurt

  • 85.000 km

Vandaag was de auto toe aan zijn eerste beurt. Ik heb een auto onderhoudsplan abbonement bij de Bosch garage in Stadskanaal waardoor ik elke maand een vast bedrag betaal en de garage zelf bijhoud of een grote of kleine beurt nodig is. Volgens het boekje was een kleine beurt nodig. Na aanleiding van de fabrieksopgave heeft de garage de auto een grote beurt gegeven. Gezien de auto soms slecht start heeft de garage de auto ook uitgelezen en hierbij kwam er uit dat de accu spanning te laag was en tevens het gasklephuis een verkeerde waarde gaf. Beide fouten verwijderd en de accu vervangen voor € 100,00.

Gasklephuis

  • 92.000 km

Helaas begint de auto sinds een week af en toe na het starten slecht te lopen. Het motormanagement lampje gaat branden, de toerenteller gaat heen en weer en de auto komt in de noodloop. Vandaag de auto laten uitlezen en helaas kwam opnieuw de "Onjuiste gasklepwaarde" fout naar boven. Na het reinigen blijkt de chip kapot en die moet vervangen worden. Kosten nieuw gasklephuis via Mitsubishi: tussen de 600 en 700 euro.

Ik schrok enorm maar gelukkig werd ik later teruggebeld dat er een bedrijf was gevonden die het gasklephuis kan reviseren en daar ook 5 jaar garantie op geeft. Ben de auto dan wel een weekje kwijt.

Kosten incl. inbouw, revisie en inbouw: € 320. Die prijs is een stuk beter en heb de reparatie dan ook laten uitvoeren. Sinds deze reparatie is het brandstof verbruik verminderd en draait de motor stationair zelfs beter dan tijdens de aankoop.

Kleine beurt

  • 100.000 km

Kleine beurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Remvloeistof was ook aan vervanging toe, die laten vervangen.

Kosten betaal ik maandelijks met mijn onderhouds abonnement. Kosten remvloeistof + arbeid vervangen: € 56 euro.

Winterbanden en 2 defecte koplampen

  • 101.000 km

Vandaag ging onderweg naar huis op een ongelukkig moment eerst biede dimlichten achter elkaar stuk. Met groot licht naar huis gereden en de volgende dag beide lampjes laten vervangen. Hoort bij mijn onderhouds abonnement en kostte daardoor niks.

Zelf de volgende dag ook de winterbanden gewisseld (heb zelf een krik en momentsleutel). Laat de winter maar komen!

APK

  • 109.089 km

Vandaag de auto voor de APK heen gebracht, hier kwam hij zo doorheen. De ruitenwissers zijn alleen voor de APK vervangen (34 euro) en de aanjaag motor maakte wel een piepend geluid, die hebben ze geplakt, maar dit was geen APK afkeur.

Grote beurt en nieuwe remschijven

  • 115.334 km

De auto is toe aan zijn 115.000KM beurt. Ook hierbij weer niks bijzonders, de remschijven en blokken zijn aan vervanging toe en de winterbanden zijn bijna af (3 mm).

Aangegeven dat de banden toch binnen een paar weken gewisseld worden en dus deze op ga rijden. De remschijven + blokken wel laten vervangen, bij elkaar € 338.

Voor de grote beurt zelf heb ik een onderhoud abonnement en dus geen extra kosten. Wat me wel op viel is dat de auto dit keer gevuld is met half-synthetische 10W40 olie, terwijl dit de vorige 2 keer 5W30 is geweest.

Kleine beurt

  • 129.853 km

Via het onderhoud abonnement een kleine beurt laten uitvoeren. Geen kosten en geen rare dingen ontdekt. De motor is tevens weer gevuld met vol synthetische 5W30 olie.

Heb niet meer gevraagd waarom dit nu weer 5W30 is. In het boekje van de auto staat wel dat beide type olies prima zijn voor de auto, hoewel 5W30 iets beter is. Dus heb er geen aandacht meer aan geschonken.

De auto rijd nog steeds super, al mer ik wel dat ik de bekleding blijf poetsen (met professioneel schoonmaak middel). De bekleding is erg gevoelig voor vocht. Een regen druppel geeft meteen een vlek, dit zie ik als een groot minpunt, want ik heb echt een hekel aan vlekkerige stoelen.

Airco beurt

  • 133.762 km

De Airco koelt niet meer helemaal optimaal en de auto rijkt niet helemaal meer fris. Daarom het interieur filter laten vervangen en een airco servicebeurt laten uitvoeren. De airco kon nog even (1,5 jaar geleden laatste onderhoud), maar gezien de vele kilometers ervoor gekozen toch alvast een beurtje te geven.

Kosten: € 114,83

De auto ruikt weer heerlijk fris en de airco koelt weer prima!

Scheur in multiriem

  • 135.700 km

Vandaag ontdekte ik bij het bijvullen van de olie een scheur in de multiriem. Hij zag er ook al ontzettend versleten uit (droogte scheurtjes).

Eenmaal bij de garage bleek dat hij in de lengte helemaal door midden was en elk moment kon knappen. Ik vind het een beetje jammer dat ze me dit bij de beurt niet gemeld hebben. Al met al stond ik na 30 minuten weer buiten met een nieuwe multiriem. Kosten: € 65,00

Ook gemeld dat de auto een bonkend geluid geeft, echter konden ze niks aan de auto ontdekken.

Nieuwe winterbanden

  • 140.051 km

Zelf 4 nieuwe Nokian WR DR3 (beste wat ik kon krijgen) banden gekocht voor een nette prijs van 56 euro per band. Ook nieuwe Rial Como velgen erbij gekocht, de auto velgen zaten onder de corrosie.

Deze laten monteren en balanceren. Kosten € 65,00.
Helaas werden wel mijn velgen beschadigd bij de montage, -1 voor de garage.

Grote beurt en nieuwe remtrommels

  • 144.809 km

Vandaag moet de auto heen voor een grote beurt en de APK. Bij de grote beurt aangegeven dat er een ledje kapot is van 1 van de bedieningsknoppen en dat ik de auto de laatste dagen van de handrem moet trekken, die zit soms muurvast. Lijkt erop dat de remvoering verrot is.

Al snel werd ik gebeld dat de achter remmen volledig doorgeroest en verrot zijn. De nieuwe komen pas over 2 dagen en de oude zijn niet meer te monteren, lekker dan, dat had ook vast eerder ontdekt kunnen worden.

Al met al kon in na 3 dagen weer rijden. De kosten zijn € 600,00 excl. de grote beurt, die is als onderdeel van het Auto Onderhoud Plan (abonnement) uitgevoerd.

Het ledje kunnen ze wel maken, maar de schatting is 2 uur werk, dat ga ik dus wel zelf doen, dat kan vast sneller.

Ledje vervangen in knop bedieningspaneel

  • 150.000 km

Vandaag het led plaatje achter het bedieningspaneel zelf vervangen, kwartiertje werk en het plaatje van de sloot gehaald: €25,00.

Stabilisatorverbindingen vervangen

  • 153.568 km

Sinds een week geeft de auto steeds meer gebonk, dit al eerder aangegeven maar nu is het ook bij scherpe bochten.

Eenmaal langs de garage te zijn geweest blijkt dat er speling zit op de stabilisatorstang verbindingen. Deze laten vervangen aan de vooras.

De auto stuurt weer heerlijk. Dan pas merk je wat je lang niet hebt gehad: bochtenwerk.

Nieuwe zomerbanden + velgen

  • 156.000 km

Via een forum erin geslaagd om 16 inch originele Colt CZT te bemachtigen. De banden die erop zitten: Toyo Tyres blijken echter levensgevaarlijk op de weg. Na even Googlen kom ik ook uit op een E label voor grip op nat wegdek. Meteen besloten er 4 nieuwe Dunlops (Dunlop Sportmax) onder te laten zetten.

Kosten samen: 375 euro excl. de tweedehands velgen, maar incl. montage en balanceren.

Ook naar 3 verschillende garages geweest om uit te laten zoeken waarom ik nog steeds gebonk hoor tijdens het rijden. Uiteindelijk werd dit gevonden: de lager van de schokdemper rechts voor is versleten. Besloten om dan maar gelijk de hele veerpoten aan de voorzijde te laten vervangen. Hiervoor een afspraak gemaakt bij de dealer, die goedkoper blijkt te zijn.

Veerpoten & stabilisatorlagerurbbers

  • 158.000 km

Vandaag bij de dealer (niet bij mijn eerdere Bosh garage) de veerpoten voor laten vervangen. Helaas bleek hiermee niet het gebonk verholpen. Jammer: 550 euro uitgeven voor niet? Niet helemaal, de auto is wel duidelijk comfortabeler.

Gelukkig heeft de dealer een dag later wel het gebonk gevonden en verrassend snel. Blijkt te komen uit de stabilisatorstang rubber lagers. Die waren nog niet vervangen, nu 175 euro armer, maar het gebonk is helemaal verdwenen!

Verkocht!

  • 159.000 km

Hoewel de auto zeer betrouwbaar was en er net veel onderhoud in gestoken is, heb ik hem vandaag verkocht. De nieuwe eigenaar zal er een top auto aan hebben en de eerst komende jaren weinig onderhoud hoeven te verwachten.

Ik wou wegens de vele kilometers graag een luxere auto en mijn oog is gevallen op een Lexus CT-200H. Een hele andere klasse auto, maar wel weer een japanner.

De Colt was een fijne en betrouwbare auto en ik zal hem zeker iedereen aanraden!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens