Mitsubishi Colt 1.3 Inform Cool Pack (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt 1.3 Inform Cool Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
probleemloze kilometers
- 100.000 km
Beste lezer,
De afgelopen 2,5 jaar ruim 55.000 kilometer met de Colt gereden. Hoog tijd om de ervaringen eens te delen met andere auto-geinteresseerden. Heb de auto gekocht nadat vorige werkgever failliet ging en ik mijn oude auto (Megane Grand Tour) in moest leveren en dus weer 'privé' moest gaan rijden. Dan valt de keuze op een kleinere auto in mijn geval.
Het zijn probleemloze kilometers geworden. De auto is zuinig (1 op 15 à 16 is op langere ritten met snelwegkilometers makkelijk haalbaar). Ook tijdens lange vakantieritten (onder meer naar het meer van Bracciano in de buurt van Rome), is de auto een goede metgezel. Hoe verder je naar het zuiden van Europa afzakt, des te meer valt op dat het een relatief onbekend model is. In Italie kom je er slechts sporadisch een tegen. Omdat mijn gezin uit drie personen bestaat, voldoet ook de bagageruimte. Als je de achterbank in de voorste stand zet, kan alles net mee. Met twee kinderen lukt dat volgens mij al niet meer. Is wel een minpuntje van de auto. Voor dagelijks gebruik voldoet de bagageruimte prima.
Tijdens langere ritten waardeer je de goede zit achter het stuur. Fijn dat je de stoel in hoogte kunt verstellen. Ook de ruimte op de achterbank is prima. De meters zijn erg duidelijk. Dit is een verademing ten opzichte van veel andere auto's (ik rij wel eens in een huurauto van het werk en dan valt op dat vorm vaak belangrijker wordt dan functie). De airco werkt prima (in 2008 nog gecheckt), ook bij 40 graden in Italie. Acceleratie is goed, je komt prima met verkeer mee.
Minpunten heeft de auto ook wel:
- De dode hoek door de voorruitstijlen (heb al eens bijna een fiets op de motorkap gehad).
- Het onderstel is behoorlijk stevig. Dit zorgt voor een goede weglegging maar ook minder comfort. Vind de auto op drempels enzo erg stug. Dan merk je echt het verschil met de vorige auto (Renault Megane Gand Tour).
Andere dingen
Geen pech gehad onderweg, nog niks stuk gegaan. Vorige grote beurt (september 2009) kosste € 240,--, heel netjes. Een keer met een lege accu gestaan, maar dat moet eigen schuld zijn geweest doordat verbruiker aan is blijven staan (volgens mij zou dat niet moeten kunnen met contact uit). Of omdat er stroom heeft weggelekt. Heeft zich verder niet meer voorgedaan. Alleen de voorbanden een jaar geleden vervangen, de achterbanden gaan al 100.000 km mee.
Ik vind de Colt een echte no-nonsense auto voor mensen die imago minder belangrijk vinden dan veel anderen. Het model is origineel, het nieuwe model vind ik er persoonlijk niet mooier op geworden. Toch leuk dat ie in Nederland wordt gebouwd. Nieuwe model heeft minder eigen profiel. Ik ga met vertrouwen de volgende 100.000 kilometer tegemoet.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Toyota Yaris - Mitsubishi Colt - Suzuki Swift

Test: Mitsubishi Colt - Skoda Fabia - Citroën C3 - Smart Forfour - Honda Civic IMA

Mitsubishi Colt 1.3 Invite (2004)

Test: Mitsubishi Colt (2004)

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200
