Mitsubishi Colt 1.3 Invite (2004)
Niet erg uitnodigend
De Colt ziet er in ieder geval vele malen hipper uit dan zijn voorganger. Het front en de achterkant ogen fris en eigenzinnig. In het interieur springt het dashboard er uit. Het is vervaardigd uit zachte kunststof met een blokjesstructuur. Het instrumentarium bestaat uit drie ronde, goed afleesbare klokken. Opvallend zijn de melkwitte draaiknoppen van het ventilatiesysteem. In de middenconsole bevinden zich opbergvakjes, maar die zijn wat te ondiep.
De stoelen en achterbank zien er stevig uit. Vaak is het zitcomfort enigszins beperkt in kleine auto's, maar de Colt vormt daarop een uitzondering. Zowel het zitgedeelte als derugleuning ondersteunt het lichaam goed. Voorin is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De beenruimte voor de achterbank is toereikend, maar niet meer
dan dat. De achterbankleuning van de Colt is neerklapbaar, maar daarmee heb
je nog geen vlakke laadvloer. Nee, dan zul je eerst de complete bank (in ongelijke
delen) moeten verwijderen! Als je op de plaats van bestemming je vrachtje hebt
gelost, zit je zonder achterbank. Om de kofferruimte – die met een inhoud van
slechts 220 liter vrij krap is – te vergroten, is de bank ook te verschuiven. Maar dit gaat ten koste van de beenruimte voor de achterpassagiers.
Niet overtuigend
'Onze' Colt heeft een 1,3-litermotor, de middelste op het palet en waarschijnlijk
ook de populairste in de toekomst. Het machientje komt uit de magazijnen van DaimlerChrysler. Hij verschaft de relatief lichte Colt goede prestaties, maar is
behoorlijk luidruchtig. In stadsverkeer, als er veel opgetrokken wordt, gaat dat
irriteren. Een blik onder de motorkap leert dat de vierpitter helemaal naakt is: op het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel zien we wel schroefgaten voor een afdekplaat, maar die zit er dus niet. Zo 'n stuk kunststof, voorzien van isolatiemateriaal, zou het motorgeluid tóch kunnen beperken. Maar goed, met 95 pk kan de Colt goed uit de voeten. De vijfversnellingsbak laat zich – niet altijd even soepeltjes – met vrij lange slagen bedienen. De Colt heeft tijd nodig om in de vijfde versnelling van 80 km/h naar 120 km/h te versnellen.
Het gemiddelde verbruik is 1 op 13,7. De Colt weet zijn gemis aan technische
verfijning niet goed te maken met zijn rijeigenschappen. Zijn besturing laat je als
chauffeur in het ongewisse en de afstemming van het onderstel is aan de weke
kant. Hij helt behoorlijk, wat voor passagiers snel vervelend wordt. In bochten
moet je vaak corrigeren. Dit is een gevolg van de soepele vering, waardoor de auto uit zijn evenwicht raakt. Bij het optrekken en afremmen is de neus eveneens
beweeglijk. Samen met de niet al te stille motor weet de Colt dus niet te overtuigen als het op rijden aankomt.
Uitrusting
De Colt scoort wat betreft veiligheid met zijn hoofdairbags. Airconditioning en een radio met cd-speler maken deel uit van het Invite-pakket. Dik 16.000 euro is goed betaald voor deze compact. Dat gaat akelig dicht richting Astra en Golf. Zelfs een Mitsubishi Space Star komt in beeld, met een prijs van 16.995 euro! En de beoogde concurrent Peugeot 206 is er in een erg leuke 1.4 Gentry-uitvoering. Om echt een succes te worden, moet de Colt dus metkop en schouders boven zijn opponenten uitsteken. Dat doet hij echter niet.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt 1.3 Invite |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.499 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.870 mm / 1.695 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 945 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,2 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 17,0 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |