Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • MG
  • ZR

MG ZR 105 (2003)

All show but no go!

MG ZR 105 (2003)
  • Autotest
19 mei 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een roemruchte naam is niet genoeg om van een verouderde Rover 200 een nieuwe en attractieve auto te maken. De Brit valt door de mand als je hem de sporen geeft. De motor wil niet en de bak werkt ook tegen. Hij stuurt wel aardig, maar helaas klopt het totaalplaatje niet.

Heldhaftig uitgedost betreedt de MG ZR 105 het strijdtoneel. Zijn krijgs-uitrusting doet imposante prestaties vermoeden, alsof hij je uitnodigt tot een middagje ongegeneerd trappen. Zet 'm tussen wat concurrenten en omstanders pikken steevast de MG er als snelste uit. En het moet gezegd, de ZR 105 oogt ver-leidelijk. Die credits bouwt hij op dankzij forse 17-inch wielen, een agressieve neus en een lel van een achtervleugel. Benieuwd hoe dit – ogenschijnlijke – bommetje rijdt! Dat het concept al een tijdje meegaat, zie je vooral aan het interieur. Hij kwam al in 1995 als Rover 200 op de markt en met een nieuw logo gaat de auto zijn tweede jeugd in. De zitpositie is verre van ideaal. Je zit te hoog en de stoel lijkt gemaakt te zijn voor frêle vrouwtjes. De breedte tussen de lendensteunen is namelijk niet voldoende voor iemand van normaal postuur. Daardoor zit je tégen die bulten aan en dat wordt op den duur knap irritant. Het materiaal waarvan het dashboard is gemaakt, is niet bijzonder fraai en ergonomisch gezien stamt de MG duidelijk uit een ander tijdperk. Het bedienen van de radio is zo ongeveer even gevaarlijk als sms'en tijdens het rijden. Het apparaat zit gewoon veel te laag. Het instrumentarium oogt wat goedkoop, en kijk eens naar dat cluster schakelaars in de middenconsole; echt gedateerd. Nee, van binnen maakt de ZR geen indruk.


Lange versnellingen
Na het starten van de Rover K-motor leggen we de eerste versnelling in, wat niet van harte gaat. De bak schakelt stroef, met lange schakelwegen. Daarbij is de ZR 105 verre van kwiek. De motor komt erg gezapig op toeren en lijkt maar weinig zin te hebben. Meer een zwaktebod dan een krachtbron. Hij wordt in zijn luiheid uitstekend bediend door de versnelingsbak met ellenlange overbrengingsverhoudingen. Om het motortje enigszins op toeren te krijgen, zul je eerst érg ver moeten door-halen. De twee reikt tot 110 op de klok en de drie zelfs over de 150! Die lange twee helpt de MG in ieder geval aan een acceptabele sprint naar 100 km/h. Maar kijk eens wat hij doet op de '80-120' in vijf: maar liefst 25 tellen! Kortom, het gevechtsgewaad van de MG is er slechts om te imponeren. Wat prestaties betreft laat de ZR 105 het af-weten, maar sturen doet ie heel verdienstelijk. De bekrachtigde besturing werkt redelijk zwaar en vertelt iets over de relatie band-wegdek. Hij staat op brede banden, met stugge wangen, die een flinke middenklasser aan het asfalt kunnen laten kleven. De kleine MG beweegt zich messcherp over bochtige weggetjes. Het onderstel is op belangrijke plaatsen voorzien van hardere rubbers en dat heeft z'n effect op het weggedrag en het rijplezier. Hij bijt zich lekker vast en zou meer vermogen goed aankunnen. Doorsparen voor de aanmerkelijk vlottere ZR 160, als het toch een MG moet worden. De remmen van de ZR 105, met trommels op de achterwielen, vragen om een flinke pedaaldruk. Ze grijpen niet gretig aan bij een eerste contact met het pedaal. ABS is wel standaard. Deze MG ZR 105 is voorzien van een actiepakket, waardoor hij als Le Mans door het leven gaat. Deze uitvoering is alleen in de kleuren 'Xpower grey' of 'Le Mans green' leverbaar. Het pakket bestaat uit: 17-inch velgen, leren stuur en pookknop, zijskirts in carrosseriekleur en mistlampjes in de voorbumper. Hij mag weg voor € 17.200.

Signalement

Merk Mg
Model ZR 105
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 123 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.010 mm / 1.688 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.499 mm
Massa leeg 1.020 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50R16Prijzen
Topsnelheid 179 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,6 s / 9,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,5 s / 25,0 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de MG ZR
MG MG ZR
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MG ZR specificaties
  • MG ZR occasions
  • MG ZR video's
Advies en informatie
  • MG ZR tests
  • MG ZR gebruikersreviews
  • MG ZR index
PREMIUM
Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Motor dwars voorin en aandrijving op de voorwielen tegenover motor in het midden en de aandrijving...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG ZR 160 (2003)

    MG ZR 160 (2003)

    4
    • 7 maart 2018
  • Gebruikersreview
    MG ZR 160 (2002)

    MG ZR 160 (2002)

    1
    • 1 november 2012
  • Gebruikersreview
    MG ZR 160 (2003)

    MG ZR 160 (2003)

    2
    • 20 juli 2012
  • Gebruikersreview
    MG ZR 105 Le Mans SE (2004)

    MG ZR 105 Le Mans SE (2004)

    2
    • 27 september 2010
  • Gebruikersreview
    MG ZR 160 (2003)

    MG ZR 160 (2003)

    10
    • 20 juni 2009
  • Gebruikersreview
    MG ZR 105 Le Mans SE (2002)

    MG ZR 105 Le Mans SE (2002)

    • 8 december 2007
  • Gebruikersreview
    MG ZR 115 IDT Le Mans SE (2003)

    MG ZR 115 IDT Le Mans SE (2003)

    1
    • 26 september 2005
meer reviews
MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

Marcel Weening zou je kunnen kennen, omdat hij een jaar of tien geleden als eens in Klokje...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Ford Fiesta ST – MG ZR 160 – Mini Cooper S – Seat Ibiza Cupra 1.8 20VT

    Ford Fiesta ST – MG ZR 160 – Mini Cooper...

    • 22 maart 2005
  • Nieuws
    ZR meest verkocht bij MG Rover

    ZR meest verkocht bij MG Rover

    • 4 december 2004
  • PREMIUM
    Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS - Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport - MG ZR 115 IDT

    Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS - Seat Ibiza...

    • 2 maart 2004
  • Volkswagen Polo 1.4 16V 100 pk Sportline...

    • 3 december 2002
  • Eerste rijtest
    MG Z-serie

    MG Z-serie

    • 10 september 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    MG 4 Electric mogelijk goedkoper dan Volkswagen ID3

    MG 4 Electric mogelijk goedkoper dan Volkswagen...

    262
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    MG Cyberster: nieuwe details elektrische roadster

    MG Cyberster: nieuwe details elektrische...

    23
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    Topversie MG 4 Electric is bloedsnel

    18
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch, eind 2022 in Nederland

    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch,...

    207
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    MG ZS EV - Back to Basics

    MG ZS EV - Back to Basics

    82
    • 25 juni 2022
  • MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

    MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    46
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden