Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance (1999)

Vernieuwde klasse

Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance (1999)
  • Autotest
20 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Recent heeft Mercedes de E-klasse een opfrisbeurt gegeven. Kleine retouches aan het uiterlijk, maar ook (en dat is veel interessanter) een paar beulen van diesels. Natuurlijk waren we er als de kippen bij om er een zelf te proberen.

Met de E-klasse bracht Mercedes vier jaar geleden voor het eerst een model met dubbele, ronde koplampen die los van elkaar stonden. Nu is er een facelift.
Wie nieuw en oud uit elkaar wil houden, heeft het meeste houvast aan de zijknipperlichten die voortaan zijn geïntegreerd in de spiegelhuizen. Aanmerkelijk scherper moet je blik zijn om te zien dat de neus iets lager is en de luchtroosters onderin de voorbumper wat vlotter zijn getekend. Aan de achterkant nemen we afscheid van de 'eitjes' in de delen van het achterlicht die met het kofferdeksel mee omhoog bewegen.
Veel interessanter zijn de nieuwste dieselmotoren voor deze taxi-Benz. Ze behoren vanzelfsprekend tot de CDI-generatie die Mercedes in de E al leverde met vier cilinders. Daaraan wordt nu een vijfpits 270 CDI en een zescilinder 320 CDI toegevoegd. Bescheiden als we zijn, gingen we voor de E270 CDI en daar hebben we helemaal geen spijt van gekregen. Wat een fantastische machine is dat! Hij doet zijn werk in ongekende geruisloosheid; enkel bij fors accelereren klinkt een vijfcilinder gegrom met heel in de verte een paar hardere, dieselachtige klanken erin gemixt. Even de cijfers van de geluidsmeter ter ondersteuning: bij 100 slechts zo'n 61 dB en bij 120 ook niet meer dan 64 stuks. Dat zijn geweldige cijfers en dat geeft meteen al aan waar deze Ster heel goed in is: eindeloos lange stukken asfalt verslinden in serene rust.

Krachtpatser
De E270 CDI is niet alleen prachtig stil, maar ook nog eens van de heel vlotte. Maar liefst 175 paardenkrachten brengt 'ie op de been. En daarmee is deze Mercedes een sensatie, want met automaat zoeft 'ie in slechts 9,6 tellen naar de 100 en de topsnelheid is met 222 km/h wel heel erg illegaal. Door zijn enorme portie, breed over het toerenbereik uitgesmeerde trekkracht wisselt de E270 moeiteloos van snelheid. Dat gemak resulteert in minder 'trappen' en daardoor een heel fraai verbruik; 1:13,5 is voor een auto van zo'n 1500 kg een prachtcijfer. Helemaal perfect vinden we deze diesel nog niet; in een auto van dit kaliber mag je bij stationaire loop geen vibraties meer voelen in de stoel.
Onze test-Benz was voorzien van de Elegance-uitrusting en dat betekent meteen een vijftraps automaat aan boord. Hoort u ons niet over klagen want die bak wisselt vrijwel altijd ongemerkt van verzet op de momenten dat je dat ook verwacht. Motor en bak vormen in deze auto een superduo.
Mercedes heeft gekozen voor vrij soepel afgestemde veren en dempers voor een hoogstaand comfort. Dat is er dan ook, maar de auto helt daardoor wel over in vlot genomen kronkels in de weg. Rechtuit koersend zou de besturing iets minder licht mogen aanvoelen, maar dat is dan ook de enige kanttekening bij een verder prima installatie. Remmen kunnen ze ook maken bij Mercedes en dat demonstreert deze auto keer op keer met een krachtige vertraging die goed te doseren valt.
Een ander verhaal zijn de stoelen waar we niet zo mee ingenomen zijn: een monsterlijk groot verstelbereik, dat wel, maar nog steeds niet de steun op de juiste plaatsen als je aanmerkelijk bescheidener van omvang bent dan Helmuth Kohl. Op onze testauto zaten de nieuwste stoelen met als extra een ingebouwde ventilator. Genoeg warme dagen om het uit te proberen en het werkt voortreffelijk; geen natte rug en klam achterwerk meer als je uitstapt. Een middenarmsteun heeft deze E-klasse ook met als speciale verrassing airco in het bergvak eronder. Opmerkelijk is dat het stuur van deze riant ruime Mercedes niet in hoogte te verstellen was. En dan zijn we bij een van de grootste nadelen van deze auto, de aanschafprijs. Met handbak, die ons overigens bij de introductie slecht beviel, kost deze Benz maar liefst zo'n 104.000 guldens. Met de Elegance-uitrusting erbij zit je al op zo'n 113 mille, terwijl onze testauto zo vol was gehangen dat zijn prijs de anderhalve ton dicht benaderde. En dan is dit een voortreffelijke reiswagen met een heerlijke aandrijflijn, maar de prijs die je ervoor betaalt is gewoon hoog. Krijg je nog niet eens die goede stoelen die je voor zo'n bedrag mag verwachten!

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 270 CDI Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 54.270

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.685 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.818 mm / 1.799 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.530 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden215/55VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz E-klasse

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E-klasse 55 AMG V8 354pk Youngtimer / LPG

    Mercedes-Benz E-klasse 55 AMG V8 354pk Youngtimer / LPG

    • 2001
    • 172.295 km

    € 13.950

    Mercedes-Benz E-klasse 270 CDI Avantgarde I Airco I Leder I Navi I Cruise Contr I Massage & Elec Stoelen I Park Sens I APK 7-2023.

    Mercedes-Benz E-klasse 270 CDI Avantgarde I Airco I Leder I Navi I Cruise Contr I Massage & Elec Stoelen I Park Sens I APK 7-2023.

    • 2002
    • 288.888 km

    € 3.749

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Elegance | YOUNGTIMER! | 177 PK! | NAVI | CRUISE | CLIMATE | LMV |

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Elegance | YOUNGTIMER! | 177 PK! | NAVI | CRUISE | CLIMATE | LMV |

    • 2002
    • 194.041 km

    € 5.245

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY Estate Avantg. (2011)

    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY...

    1
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2013)

    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY...

    7
    • 25 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    • 1 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    • 28 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    5
    • 6 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final Edition

    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final...

    5
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    86
    • 16 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    48
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    16
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden