Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select (2001)

autoreview

17
Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select (2001)
Romigo
  • Romigo6
  • Gebruikersreview
5 januari 2010 om 13:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringE 200 CDI Elegance Select
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst267.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 232.000 km
  • 5 januari 2010

In mijn vorige review heb ik al aangegeven, dat ik op zoek was naar een andere auto. Ik heb toen geschreven, dat mijn voorkeur uitging naar een VW Golf V6 4 motion. Helaas kon ik geen geschikt exemplaar vinden, die mij kon boeien.
Een goede vriend van mij heeft een garagebedrijf en hij kreeg deze Mercedes binnen. Omdat ik veel kilometers rijd (35000 km p.j.)rade hij mij een diesel aan. Hij had nog niet lang geleden deze Mercedes ingeruild en hij vondt dit wel een geschikte auto voor mij.
Na een proefrit, was ik meteen verkocht! Wat een heerlijke auto is dit.
Wat betreft het vermogen, moest ik inboeten, maar dat heb ik opgelost met Chiptuning. Daarover later meer.
Kwalitatief gezien ben ik meerdere stappen vooruit gegaan, ten opzichte van mijn vorige Alfa, en dat merk je.
Ik heb nu echt het gevoel dat je in een auto zit, hiermee wil ik de Alfa niet diskwalificeren, maar kwalitatief een hele andere auto.
Deze auto is voorzien van allerlei electronische hulpjes, die de wegligging ten goede komen.


Qua uitrusting heb ik niets te klagen.
De Elegance Select uitvoering is standaard al heel kompleet. Vooral het Command-systeem krijgt grote waardering van mij. Misschien is het systeem al verouderd, tenopzichte van het huidige systeem, maar het krijgt van mij een plus. Het geluid dat uit de luidsprekers komt is werkelijk top.
Ook de automatische dimmende binnen- en linkerbuitenspiegel is heel fijn.
Moet wel even wennen aan de regensensor. Deze is heel gevoelig en de ruitenwisser wist soms iets te snel.
In de media is de enkele ruitenwisser afgekraakt, maar hij krijgt van mij alle lof. De ruit wordt voor een groot deel schoon gewist en zo hoort het ook.

Vrijwel direct na aanschaf de auto laten chiptunen, omdat mij indruk was, dat de standaard motor wat vermogen te kort komt. De auto is van 115 pk/ 250 nm naar 165 pk/ 365 nm gegaan. En dat merk je van alle kanten. De auto gereageert veel sneller op de gaspedaal bewegingen en is veel allerter. Het koppel is vanaf 1700 toeren al beschikbaar en dat is fijn rijden.
Nu ben ik geen scheurijzer, die zijn rijbewijs op het spel zet, maar een snel stoplicht sprintje of even snel van 80 naar 120 is wel lekker. Precieze cijfers heb ik niet, maar deze auto is sneller dan een Golf V 2.0 TDI qua elasticiteit.
Ik tank alleen maar V-Power diesel en dit schijnt ligt mee te helpen aan deze goede prestatie. Men beweert bij Shell, dat de auto hierdoor 3 pk en 10 a 15 nm meer vermogen krijgt.
In het voorjaar ga ik metingen doen, omtrent acceleratie en topsnelheid.

Het verbruik is voorbeeldig! Waar ik met mijn vorige Alfa maximaal 1 op 14 haalde rijd ik nu met gemak 1 op 21. Dit bij ritten onder het vriespunt gehaald, zal in de zomer hoger zijn.
Bij een rustige autosnelweg rit al 1 op 23 gehaald! Zie foto.
Gemiddeld over 2000 km rijd ik met deze auto 1 op 20!!

Wordt vervolgd.

Fijne auto

  • 245.200 km
  • 28 augustus 2010

Inmiddels alweer een tijdje in het bezit van deze MB E 200 CDI en ik rijd er elke dag met plezier in. Zoals al eerder geschreven heb ik deze auto laten chiptunen en dat kan ik weten. Al is het een 4 cilinder diesel, hij heeft een enorme trekkracht gekregen. Ik heb ook de prestaties gemeten en die mogen er zijn i.p.v. de standaardwaarden 200 km/u en 0 - 100 km/u in 12,5 sec. rijd ik met deze Mercedes 221 km/u (teller) en 0 - 100 km/u in 9,8 sec. Dat met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is het een topauto. Op het defect na van 2 ledjes (buitentemperatuurmeter)in het dashboard kan ik geen defecten constateren. Wel heeft deze Mercedes roestproblemen in de carosserie. Het schijnt dat deze hele serie E-Klasse last heeft van roestvorming. De achterklep is al gerepareerd en nu moet de spatborden voor nog gedaan worden.
Ook wat betreft zuinigheid kan ik niet klagen, nu ben ik geen hardrijder en dat wordt beloond met lage verbruikcijfers. Laatst een rit gemaakt naar Stuttgart (Mercedes-Benz museum) en tijdens die rit heb ik een gemiddeld verbruik gescoord van 1 op 24. Op kortere afstanden verbruikt deze auto ongeveer 1 op 18. Binnenkort krijgt deze auto een grote onderhoudsbeurt en nieuwe APK....even kijken of er verborgen gebreken naar boven komen.
Ik ben vol lof over deze auto (op de roestplekken na) en overweeg zeker om een Mercedes weer te kopen, als deze aan vervanging toe is.

Eerste grote onderhoud

  • 249.500 km
  • 13 december 2010

Ondertussen is de auto toe aan de eerste grote onderhoudsbeurt, en daar kwamen enkele verborgen reparaties naar voren, zoals een interieurfilter en een nieuwe uitlaat. Kortom dit werd een duur onderhoudsinterval, maar ik kan er ook weer een hele tijd mee vooruit.
Verder ben ik nog steeds dik tevreden over de auto, motorisch loopt ie goed en hij heeft me nog overal naar toe gebracht. In oktober ben ik met de auto naar Zuid - Duitsland op vakantie geweest. Dit waren heerlijke kilometers en het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 19,4. Vooral de bergritten - waaronder naar de Groß Glockner - leveren een hogere verbruik (1 op 16,3) op. De trekkracht - chiptuning - is ruimvoldoende voor deze auto, behalve ik mis nog steeds het 6 cilinder geluid. Op een of andere wijze kan ik niet wennen aan het 4 cilinder "lawaai". De volgende auto wordt zeker een 6 cilinder dieselmotor. Het verbruik zal dan niet meer de 1 op 20 halen, maar het comfort komt daardoor wel een op een hoger plan te staan.
Voordat ik naar Duitsland vertrok, zijn er winterbanden onder de auto gemonteerd.

Eenmaal terug in Nederland blijkt er een demper lek te zijn, deze zal binnenkort vervangen moeten worden. Op de terugweg had ik al een vermoeden dat er iets mis was met het onderstel. De auto was niet meer zo koersvast op hogere snelheden en ik had het idee dat ik veel meer moest corrigeren. Vooral snelheden boven de 130 km/u kwam de auto dweilerig over. Ik moet nog om een prijsopgave vragen voor het vervangen van deze demper, maar waarschijnlijk maar alle vier dempers vervangen.
Wat me wel opvalt aan deze auto is, dat je veel vaker lampen moet vervangen. Ik heb binnen een jaar al alle lampjes vervangen en vorige week bleek er opnieuw een achterlampje defekt te zijn. Dit heb ik met andere auto's nog niet meegemaakt.

Wordt vervolgt....

Super auto

  • 267.000 km
  • 7 augustus 2011

Na weer een tijdje en enkele duizenden kilometers verder, ben ik nog steeds enorm enthousiast over deze Mercedes. De soepelheid van de motor is super, dankzij de chiptuning. Het is geen sportauto en hij kan ook niet altijd meekomen met de moderne grotere diesels, maar in het "normale" verkeer, kan hij heel goed meekomen. Op lange afstanden is hij heel zuinig, maar dan wel met gematigde snelheden. Zodra je boven de 140 km/u komt, dan zie je het verbruik wel gestaag stijgen. Gisteren nog een rit gemaakt naar Köln en vooral in Duitsland het gaspedaal flink ingetrapt en dan toch nog een gemiddeld verbruik van 1 op 13, waarvan merendeels de snelheden boven de 180 km/u lagen. Ik heb nog steeds geen noemenswaardige gebreken aan deze auto gehad. Het betreft nog steeds de reguliere onderhoudsbeurten op een paar slijtage onderdelen na. Binnenkort worden tijdens de kleine inspectie de remschijven en - blokken vervangen, want die beginnen op te raken en de schijven zijn een beetje krom. Ik heb niets meer dan lof over deze auto, al kun je merken dat hij toch wel een beetje gedateerd begint te raken. Vooral op het punt van roest begin je toch te merken dat deze auto 10 jaar oud is. Dat had ik niet verwacht bij een Mercedes! Vooral roestvorming bij de spatborden voor, begint toch wat ernstige vormen aan te nemen. Aan het eind van dit jaar de keus maken voor een andere auto of restauratie?

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz E-klasse? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 320 CDI Avantgarde / 7 PERSOONS

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 320 CDI Avantgarde / 7 PERSOONS

    • 2002
    • 467.684 km

    € 2.950

    Mercedes-Benz E-klasse 200 K. Elegance LPG-G3 met onderhoudshistorie

    Mercedes-Benz E-klasse 200 K. Elegance LPG-G3 met onderhoudshistorie

    • 2000
    • 200.877 km

    € 5.950

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde XENON PARKEERSENSOREN NAVIGATIE NETTE AUTO!!

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde XENON PARKEERSENSOREN NAVIGATIE NETTE AUTO!!

    • 2002
    • 245.517 km

    € 1

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer
 

Mercedes-Benz E-klasse reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance (2001)

    Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance (2001)

    15
    • 24 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde (2001)

    Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde (2001)

    2
    • 26 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select (2001)

    Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance Select...

    17
    • 5 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select (2001)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    1
    • 16 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1999)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1999)

    3
    • 6 augustus 2006
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (2001)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (2001)

    7
    • 29 april 2006
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    20
    • 16 november 2003
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution AMG (2019)

    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution...

    15
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt innovatieve accu

    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt...

    45
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    9
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    47
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    13
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden