Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance (2001)

autoreview

Mercedes-Benz E 320 CDI Elegance (2001)

Signalement

UitvoeringE 320 CDI Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst268.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van propellor naar ster

  • 259.000 km

197 pk, 470 nm, dealer onderhouden, 2.5 ton op de klok, grote luxe en een aanschafprijs die op ongeveer 5% ligt van de originele prijs… Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De komende tijd ga ik erachter komen of dat ook zo is!

Voor zover ik kan zien staat er slechts één andere review van een W210 E320CDI en die is niet overdadig volledig. Hopelijk hebben andere lezers hier wat (plezier) aan!

Om een en ander overzichtelijk te houden hanteer ik de volgende volgorde voor dit eerste deel van mijn review:
- Aanschaf
- Algemeen
- Exterieur
- Interieur
- Het rijden
- Roest en andere problemen
- Verbruik
- Voorlopige conclusie
- Toekomstplannen

Aanschaf:

Na 2.5 maand in een BMW 320D touring (E46) gereden te hebben kwam ik deze Benz toevallig tegen op internet. Ik ben er zo een die het leuk vindt om wat rond te kijken en zo kom je nog wel eens wat tegen. De BMW reed op zich prima maar echt spectaculair vond ik hem ook niet. Inruilen was dus een optie zolang ik er geen extra geld bij hoefde te leggen (leeftijd: Benz +1, km stand Benz +15K). Mocht het mogelijk zijn dan zou het daarnaast super zijn om wederom een maandje of drie garantie te krijgen (de garantie van de e46 liep bijna af).

Enfin, zoals gezegd deze Benz op internet tegen gekomen en de eerstvolgende zaterdag maar eens langsgereden om te kijken hoe dat rijdt, zo’n 3.2 liter 6 cilinder. Uit de testrit kwamen twee zaken naar boven. Ten eerste, er waren wel wat dingetjes die opgelost moesten worden en ten tweede: 6 cilinders is helemaal super!

Het gevoel, het geluid en de kracht… Wat een verschil met de trillende en pruttelende 4 cilinder uit de 320D.
Begrijp me niet verkeerd, dat was een prima motor, maar dit is toch wel even andere koek.

Die dag geen beslissing genomen maar later na een tweede testrit zijn we tot een deal gekomen. Inruil zonder extra bijdrage met behoud van mijn eigen winterbanden en velgen (die ik nu weer kan verkopen) en incl. 3 maanden garantie op transmissie en motor. Daarnaast werden de probleempjes uit de testrit opgelost. Op naar een nieuw avontuur!

Algemeen:

Het gaat hier dus om een Mercedes-Benz E-klasse 320CDI sedan uit 2001 (W210). De auto had bij aanschaf 258.000 km gelopen en is op twee service beurten na altijd dealer onderhouden geweest.

Verder relevant is dat het om een Elegance uitvoering gaat en dat hij redelijk ruim in de opties zit. Lederen bekleding, originele AMG velgen, automaat (de 320CDI heb je alleen als automaat), dual zone automatic climate control, stoelverwarming, cd wisselaar, een heuse auto telefoon (heb ik er reeds uit gehaald, mocht je interesse hebben…), etc. etc. Daarnaast zitten er nog wat levensreddende opties op zoals koplampsproeiers en passagiers hoofdsteunen die ik met een druk op de knop kan laten inzakken. Lach er maar om, de volgende keer dat Heidi Klum achter de auto langs loopt en ik met een druk op de knop mijn zicht optimaliseer piepen jullie wel anders ;-)!

Exterieur:

Wat kunnen we hierover zeggen. Ik vind het ondanks zijn leeftijd een imposant model en de prijs voor subtielste auto van het jaar zal hij zeker niet winnen. Iets wat ik wel kan waarderen. Daar staat tegenover dat hij niet overdreven uitbundig is. Zeker niet zolang hij in originele staat blijft (en dat blijft hij dus ook).

Persoonlijk ben ik geen grote fan van de AMG velgen dus ik moet nog even kijken wat ik daarmee doe.

Meest gehoorde commentaar gaat echter niet over het specifieke uiterlijk van de auto maar meer over het imago. Het zal dan ook nog wel even duren voordat de “waar zit de meter?” en “is het gele bord van het dak gewaaid?” grappen onder mijn vrienden verstommen. Ik kan er echter wel mee lachen, zeker wanneer ik met 100 km per uur nog even het gas intrap om in no-time te versnellen naar hoogst illegale snelheden (maar daarover later meer).

Interieur:

Van binnen is het goed toeven in de Benz. Lekkere lederen (verwarmbare) comfort zetels die voldoende steun bieden en op allerlei manieren te verstellen zijn, een goede geluidsinstallatie met een stuk of 10 (nog niet geteld maar voorin zitten er al 6) boxen en bijna voldoende ruimte voor interne koprollen dragen allen bij aan een luxe beleving. Tel daarbij op dat het geluid van de motor, tenzij op verzoek, zeer beperkt is en je kan toch wel spreken van een heerlijke reis auto.

Uiteindelijk zal het niet te vergelijken zijn met de nieuwe auto’s uit dit segment maar voor dit “geld” mag ik zeker niet klagen en zit ik gewoon erg lekker.

Achterin is overigens ook meer dan voldoende ruimte, iets waar ik tijdens mij zomerplannen zeker van ga genieten (zie hoofdstuk toekomstplannen).

Kraakgeluiden zijn er soms wel een beetje (achterhoofdsteunen, bestuurderstoel) maar zeer beperkt en enkel bij hobbels.

Qua uiterlijk vind ik het allemaal wel wat minder (zie foto). Ik vind bijvoorbeeld de BMW’s uit die tijd een aanzienlijk mooier dashboard hebben. Dit dashboard komt duidelijk uit de vorige eeuw en ook de autoradio (los van het geluid) lijkt uit de industriële revolutie te stammen.

Het rijden:

Hoe rijdt dat dan, die 3.222 liter bescheidenheid. Laten we het zo zeggen, gebrek aan vermogen zul je niet snel hebben. Bij vol gas intrappen zou je het niet bijhouden al heb je de pompslang er nog in hangen maar dan heb je ook wel wat! De motor sleurt de 1.560 KG (viel mij nog mee, slechts 60 kg of één Silvie Meis zwaarder dan de e46!) in no time naar hoge snelheden en versnellen vanaf hogere snelheden is zo mogelijk nog bruter.

Qua rijgedrag vind ik hem verder erg prettig. Hij is zeker minder sportief en strak sturend dan mijn ex geliefden uit Munchen maar dat vind ik niet perse een slecht iets. Vooral in het sturen (veel lichter) merk je het grote verschil. Daarnaast doet het rij comfort van deze elegance zijn naam eer aan! Lekker kilometers vreten, dat is waar deze bak voor gemaakt is en waar ik hem voor zal gebruiken!

Roest en andere problemen:

Voorafgaand aan mijn aanschaf heb ik zoals altijd het internet afgespeurd naar reviews, tests en gebruikerservaringen. Opvallend was dat over het algemeen iedereen zeer lyrisch is over dit model (vooral op de website van de bekendste wegenwacht zijn ze zeer enthousiast) op één ding na…

Als ik het goed heb begrepen is er zo rond de millenniumwisseling een Duitser (of Duitse, maar dat zal wel niet bij onze Oosterburen, 15 jaar geleden) geweest die bij Mercedes-Benz de kogel door de kerk heeft gekregen voor een goedkopere en milieuvriendelijkere verf. Het nalatenschap van deze man(nen) is dat vrijwel alle Benzen uit die tijd grote problemen hebben met roest.

Gelukkig zijn er velen voor mij geweest die dit zijn tegen gekomen en die daar uitbundig hun tevredenheid over hebben gedeeld op internet. Ik was dus gewaarschuwd. Bij beide testritten heb ik dan ook de auto aan de kant gezet voor een grondige inspectie. Bij mijn auto is er echter al behoorlijk wat aan gedaan waardoor ik op dit moment enkel wat beginnende roest heb kunnen constateren bij de achterste spatborden. Als iemand tips heeft hoe ik dit tijdig kan aanpakken hoor ik het graag. Verder lijk ik tot dusver gespaard. Afkloppen zou ik zeggen, maar dus niet op het plaatwerk!

Buiten dit probleem heb ik momenteel te maken met een thermostaat die niet werkt. Als gevolg hiervan blijft de motor net onder de 60 graden hangen en dit schijnt niet goed te zijn voor de motor en ook niet voor het verbruik (hoop ik want ik rijd nu een op 11 a 12). Dit onderdeel wordt morgen nog kosteloos vervangen door de garage.

Verbruik:

Zoals zojuist reeds vermeld heb ik momenteel te maken met een kapotte thermostaat die volgens velen op internet het verbruik zou beïnvloeden. Het verbruik ligt momenteel op 1 op 11 a 12 maar ik ga er dus vanuit dat beter mogelijk is. Zeker aangezien 95% van mijn kilometers bestaan uit de 140km woon-werkverkeer die ik dagelijks doe (120 km per uur, weinig file). Ik hoop uiteindelijk op 1 op 13 a 14 uit te komen. Mocht dat zo zijn dan is dat bijna gelijk aan de 320D touring die ik hiervoor had.

Mocht u deze auto overwegen als stadsauto dan kan ik dat alleen maar afraden. Zoals gezegd maak ik bijna alleen maar snelweg kilometers. Was de situatie anders geweest dan had ik absoluut geen auto gekocht met een motorblok waar drie volkswagen up motoren nog bewegingsvrijheid in zouden hebben.

Voorlopige conclusie:

Zoals gezegd kan ik over het verbruik nog niks zeggen en of roest een groot probleem wordt zal de tijd gaan leren. Ik zal er geen jaren in rond gaan rijden dus ik verwacht van niet. Qua rij eigenschappen en luxe kan ik echter niet anders dan zeer uitbundig zijn. Dit is gewoon een heerlijke rustige sloep die je in alle rust, maar indien gewenst wel met hoge snelheid, van a naar b voert. Qua verzekering valt het me allemaal best mee (WA+). Qua belasting daarentegen moge het duidelijk zijn dat ik in mijn eentje de volgende idiote rotonde versiering bij elkaar ben aan het sparen maar uiteindelijk is het slechts een tientje duurder dan de 320D touring. Kortom tot dusver tevreden, maar goed, ik heb hem pas een dikke week!

Toekomstplannen:

Ik ben van plan deze review regelmatig te gaan updaten, te beginnen zodra ik wat km heb gemaakt met de gemaakte thermostaat.

Daarnaast heb ik voor deze zomer een road trip op het programma staan met 3 vrienden richting Italië en Kroatië. Volgens mij heb ik daar de perfecte slee voor aangeschaft! Vooral in laatstgenoemde land (regio) moet aan reserve onderdelen in ieder geval geen gebrek zijn, mocht het zover komen.

To be continued…

Thermostaat gemaakt, probleem verholpen

  • 260.000 km

Zoals in mijn eerdere ervaring vermeld had de auto bij aanschaf een probleem waardoor de temperatuur niet of nauwelijks boven de 60 graden uit kwam. Een mankement dat ook het verbruik nogal aan de hoge kant hield.

Ondertussen is dit mankement kostenloos verholpen door de verkopende partij. Het bleek zoals voorspeld om de thermostaat te gaan en zodra die vervangen was kwam de motor weer op de juiste temperatuur en daalde eveneens (gelukkig) het verbruik. Nu rijd ik inderdaad zoals gehoopt 1 op 13 a 1 op 14.

In de praktijk betekent dit vanwege de optionele 80L dieseltank een radius van bijna 1.100 kilometer.

Buiten deze reparatie bevalt de auto erg goed. Het is ongelofelijk hoeveel kritiek je krijgt vanwege het imago en formaat van de auto (wellicht heeft mijn leeftijd van 26 er wat mee te maken) maar buiten dat heb ik weinig te klagen.

De rust en ruimte aan boord zijn heerlijk, de kracht (en het geluid) wanneer aangesproken is top en het verbruik ligt dus vrijwel gelijk aan dat van mijn vorige auto. En eigenlijk vallen de kosten (excl. onderhoud want dat heb ik nog niet gehad) best mee. Zeker als je de afschrijving meetelt (aangezien er al 95% vanaf is).

Wel een aantal praktische zaken:
- De bank kan niet plat, jammer! Gelukkig is de koffer behoorlijk ruim.
- De richtinaanwijzer zit irritant laag waardoor ik mijn hand moet verplaatsen.
- Er zit wat vocht achter de koplampen, komend weekend maar eens naar kijken.
- De radio moet worden vervangen want aux en mp3 mogelijkheid ontbreken, jammer want hij past natuurlijk goed in het interieur. Tips m.b.t. waardige alternatieven zijn welkom!

To be continued...

Verbruik valt toch mee

  • 261.000 km

We zijn weer wat kilometers verder. Op zich zijn deze goed bevallen. Wel is de motor twee keer in noodloop gesprongen (hij rijdt dan nog max 150) en volgens de garage blijft dat terug komen en moet hij uitgelezen worden. De laatste keer is overigens al weer ruim twee weken terug maar als het nog eens gebeurd ga ik hem wel laten uitlezen.

Ondanks dat de auto uitgelijnd zou zijn voor aflevering merk ik toch wel dat hij behoorlijk trilt bij stevig remmen. Of dit de uitlijning is of kromme remschijven zal over een tijdje wel blijken tijdens de eerste beurt.

Wat me toch wel erg meevalt is het verbruik. Zoals gezegd rijd ik veel (bijna alles) cruise control snelweg kilometers (125 a 130 op de teller) maar over de afgelopen 3 tankbeurten was het verbruik (gemeten aan de pomp dus niet boordcomputer) 1 op 14.5, 1 op 13.5 en 1 op 14.7. Die 13.5 was het gevolg van een dikke tweehonderd kilometer ruim 150 rijden. Uiteindelijk viel me dat dus nog mee. Bij inhaalmanouvres en dergelijke vind ik het prachtig om hem even te laten werken dus al met al erg tevreden.

Recentelijk overigens ook in Duitsland de 230 aangetikt. In principe zit je daar zo en heeft hij daar weinig moeite mee. Wel merk ik ook dan wat trilling op...

Buiten bovenstaande verloopt alles eigenlijk naar wens. Alles werkt, op het navigatie systeem na, en buiten een paar rubbers onder de deuren die afscheid willen nemen en een soms trillende buitenspiegel (wel erg irritant) heb ik nog geen gebreken kunnen constateren. Ik merk overigens wel dat er aan de rechterzijde extra windgeruis is en volgens mij komt dit van de spiegel aangezien daar een gleufje is ontstaan tussen de auto en de spiegel. Dat moet ik dus nog oplossen.

Ten slotte, een vreemd puntje vind ik dat ik de 80 (!!) liter tank nooit leeg rijd. Ondanks dat de boordcomputer vaak aangeeft dat er nog slechts 3 of 4 liter in zit krijg ik er met geen mogelijkheid meer dan 68 of 70 liter in bij de pomp. Wellicht dat de BC enorm voorzichtig staat afgesteld?

Nu ik het terug lees zie ik dat ik toch wel wat gebreken heb benoemd maar laat ik nog wel even afsluiten met het feit dat deze wat mij betreft in het niet vallen bij de luxe, de heerlijke stoelen, het toeren met een 6 cilinder en het rijplezier van deze auto. Mijn vrienden en ik kijken dan ook enorm uit naar onze road trip richting Italie en Kroatie komende zomer! Barbeque en tentje achterin en gaan!!!

P.S. De krakende hoofdsteunen ben ik te lijf gegaan met siliconenspray en mijn auto is nu officieel kraakvrij!! Wat een prachtig spul...

Verkocht!

  • 268.000 km

Veel sneller dan verwacht is de Mercedes al weer de deur uit. Dit betekent dat ik aan mijn vierde auto begin in 6 maanden tijd.

Vanaf nu ga ik echter weer minimaal een jaar in een en dezelfde auto rijden. En welke is dat dan?

Een Mini One D Park Lane uit 2006!

De review volgt.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens