Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor (1998)
SportSter?
Ontegenzeglijk is de lage, brutaal ogende CLK 'n plaatje. Is zo'n CLK sportiever dan een tweedeurs Benz sedan? Hebben we meteen het gevoel in een opgefokte sportbolide te stappen? Nou, eerder maakt indruk wat een macht aan handige voor-zieningen deze CLK meetorst. Een deel daarvan hoort bij het Elegance-pakket van zo'n f 9.000 extra. Waarnaast op onze testwagen nóg het een en ander extra was gemonteerd.
De basisversie Sport krijgt evengoed al de nodige hulptroepen mee. Zoals Brake
Assist om bij een noodstop gegarandeerd het maximum uit de ABS-remmen te halen. Of de regensensor die automatisch de wissers naar behoefte aanzet. Heel luxe is het instapsysteem, met stoelen die beleefd elektrisch aangedreven ruimte maken om achterin te komen. Ook airco is standaard, evenals een elektronische onderhoudsintervalmeter en een slimme sleutel die elektronisch met de auto 'communiceert'.
Het Elegance-pakket voegt daar (onder meer) een perfecte vijftraps automaat aan toe, automatisch dimmende spiegels en een heel mooie 'Tempomat'. Die kan niet alleen automatisch een vast tempo aanhouden, hij heeft ook een begrenzer-functie.
De gespierde CLK trekt veel bewonderende blikken. Slim combineert Mercedes de bodemgroep inclusief verlaagde wielophanging van de C-klasse met de neus van de E-serie.
Wij beschikten over de middelste modelvariant. Op zich presteert de 230 Kompressor met bijna 200 pk zeker atletisch. Hij heeft een machtige sprint in huis, begeleid door een op hoge toon meeneuriënde Roots-compressor. Zo'n aan de krukas gekoppelde luchtpomp blaast altijd mee, dus ook vanaf heel laag toerental gaat de CLK 230 Kompressor krachtig van kiet. Daar heeft de automaat hoegenaamd geen moeite mee. Wat schakelt dat ding feilloos! De koppeling is totaal niet onder de indruk van de volle motorbelasting. Hij grijpt snel en volledig aan na het schakelen, het klinkt alsof je het met eigen handen en voeten doet. Maar in dagelijks gebruik geeft het perfect soepel en glijdend schakelen geen sportief gevoel. Net zo min als het brommend motorgeluid.
Tot zover is de CLK wel snel, maar niet overtuigend sportief. Wordt dat anders als we aan het stuur gaan zwengelen? Het is goed merkbaar dat de CLK op ingekorte vering staat, hij rolt stug over korte hobbels. De besturing is weer niet 'gesportiveerd', die werkt als in elke Benz: nauwkeurig maar aan de gevoelloze kant. Zo heeft ook het stuurwiel wel een sportief getint design, maar het is veel te groot voor een sportstuur.
Op de wegligging valt voor Mercedes weinig te verdienen. Hun sedans liggen goed, de CLK doet het niet heel veel beter. Het helpt dat de sterke Kompressor-motor gemakkelijk werk kan verschaffen aan het ASR anti-doorslipsysteem. Met ASR aan krijg je in korte bochten de achtersteven al wat aan het glijden, met ASR uit is dat helemáál zo gedaan. Korte vering en forse motorkracht samen kunnen in deze CLK sportief spektakel leveren, waarbij hij naar goed Mercedes-gebruik stabiel op de weg ligt en prima in de hand te houden is.
Op halfzeven
In de CLK geven wat swingender interieurlijnen dan bij de sedans een exclusieve sfeer. Tot je in de testauto een al op halfzeven hangende asbak achterin ziet en twijfelachtig passende vloerbedekking. Het zware bestuurdersportier valt niet soepel in zijn slot. De automaat ontkoppelt met een hoor- en voelbare 'bonk' vlak voor het tot stilstand komen. Is Mercedes-kwaliteit dan niet meer spreekwoordelijk?
Binnenin komen meer gemengde gevoelens naar boven borrelen. Helemaal vierzits zouden we een CLK niet willen noemen. Het lage, aflopende dak maakt de hoofdruimte achterin zo-zo, de beenruimte houdt voor volwassenen evenmin over. Geen vierpersoons reiswagen, hoewel er zat bagage mee kan. Ga je met z'n tweeën, dan kunnen de leuningen van de in twee stoelen verdeelde bank ook nog om.
De voorstoelen zijn op het oog sportief gemodelleerd. In de praktijk valt dat tegen. Ze zijn erg breed, hard en nogal vlak. De leren bekleding (extra) helpt niet mee om wat zijdelingse steun te vinden. Een verstelbaar stuurwiel ontbreekt. U voelt 'm al aankomen: ondanks dat de CLK aparter en sportiever gelijnd is dan voorgaande MB-coupés blijft het meer een sedan-met-snelle-lijn dan een bruut scheurijzer.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLK 230 Kompressor Elegance |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 53.024 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.295 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.722 mm / 1.371 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.350 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.