Mazda MX-5 1.8i (1995)
Bijna klassiek
Vriend en vijand werden een jaar of zeven geleden verrast door Mazda's MX-5, een roadstertje in jaren zestig-stijl. Inspiratie vond Mazda duidelijk bij de oude Lotus Elan, een compacte tweezitter met achterwielaandrijving. Mazda vertaalde dat concept naar de moderne tijd en oogst daar succes mee.
Geheel tegen de normale werkwijze, waarbij een auto na zo'n vier jaar wordt vervangen door een nieuw model, heeft Mazda het uiterlijk van de MX-5, op andere velgen na, ongemoeid gelaten.
Onder de motorkap gebeurde meer, want daar groeide de 1,6-liter vierpitter met 200 cc. Het vermogen steeg van 115 naar 130 pk, terwijl het koppel toenam van 135 tot 152 Nm. Het sterkste kritiekpunt, de geringe trekkracht onderin, is daarmee verdwenen door het betere koppelverloop bij lagere toeren. Deze motor gaat gretig aan de slag en trekt vanaf 2500 toeren al flink door. Dat scheelt een boel geschakel en de auto maakt een vlottere indruk. Het zestienkleppertje produceert zijn vertrouwde kernige sound en zet boven de 6000 toeren een forse keel op. Een echte aanwinst, die 1,8-liter motor. En dat is mooi, want voor alles is de MX-5 een razendleuk speeltje. Hij ziet er reuze aaibaar uit, maar is toch beslist geen schoothondje. Kruip achter het sportstuur, start de motor en je weet dat je met een bolide in zakformaat te maken hebt. Vanuit het vooronder komt een gegrom dat de sportwagen-fan als muziek in de oren klinkt. Schakel met het piepkleine pookje de eerste versnelling in, geef gas en laat het stevig aanvoelende koppelingspedaal opkomen. Het gegrom zwelt aan terwijl de naald van de toerenteller rap richting rood schiet. Volgende versnelling en het feest begint opnieuw. Motor en uitlaat zingen een opwindend lied dat het bloed van de MX-5 piloot sneller doet stromen. Dit is puur rijplezier. Even inhalen? Geen enkel probleem. Met een kleine beweging van het korte pookje schakel je vlot en zuiver terug. Gas. Een snelle beweging met het bijzonder direct werkende stuur en daar flits je langs een minder bedeelde weggebruiker. Op kronkelweggetjes is de MX-5 dol. Met het grootste gemak laat het achterwielaangedreven wagentje zich door een aaneenschakeling van bochten sturen. Gretig als een jonge hond die telkens opnieuw wil laten zien hoe goed hij een kunstje beheerst. Als je eenmaal met hem op pad bent lijkt hij zijn baasje telkens te willen verleiden tot nog een extra straatje om. Gewoon voor de lol. Natuurlijk heb je in de MX-5 een prima contact met de weg. Niet alleen door de exacte, bekrachtigde besturing, maar ook dankzij de harde vering, die niet probeert te verdoezelen wat er onder de wielen gebeurt. Dan mag er ook weleens wat rammelen of kraken.
Bij deze loftuitingen over de MX-5 als rijmachientje zouden we haast vergeten dat hij ook gemaakt is om open mee te toeren of langs zonovergoten boulevards te flaneren. Zijn kap laat zich makkelijk opzetten en neerklappen en het afdekzeiltje voor de neergeklapte kap is eenvoudig aan te brengen en te verwijderen. Trouwens, ook het aanbrengen en afzetten van de bij de het wagentje passende hardtop is een fluitje van een cent.
Nog steeds prima
Zoals uit het bovenstaande blijkt, zijn de rij-eigenschappen dus nog steeds prima. Door de standaard bekrachtiging is de besturing bij parkeersnelheden nu voldoende licht, terwijl hij op snelheid toch scherp genoeg is. Mazda maakte de vering van de MX-5 nog wat stugger; had niet gehoeven, want het comfort lijdt eronder. Dat wordt deels weer goedgemaakt door de goede stoelen, die steviger en kuipvormig zijn. Daarachter zit een verbindingsstang tussen de veerpoten voor een iets grotere carrosseriestijfheid. Elastische kaartenzakken en een bekledinkje in de kleine kofferbak behoren eveneens tot de verbeteringen. Elektrische ramen en spiegels zijn standaard en de kachel is toereikend om er ook bij een buitentemperatuur van onder de 10 øC open warmpjes bij te zitten. De MX-5 met 1,8-liter motor is een nog aantrekkelijker sportieveling, waarin je vele maanden kunt genieten van het echte cabriogevoel. Een bijpassende hardtop (meerprijs zo'n 4.500 gulden incl. achterruitverwarming) verandert de MX-5 's winters in een knus coupeetje. Eigenlijk had hij altijd zo moeten zijn. Warm aanbevolen.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 1.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.973 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.839 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.950 mm / 1.675 mm / 1.230 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 990 kg |
Laadvermogen | 240 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 350 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze heerlijke auto's brachten het roadsterplezier terug - Mazda MX-5 vs. MG F
Een klassieke Mazda MX-5 of een youngtimer? Weet dat de NA de leukste is!
Eerste Mazda MX-5 nu ook volledig elektrisch
Deze zeldzame Mazda MX-5 heeft een turbo – Liefhebber Gezocht
Mazda MX-5-ontwerper Matano: 'pas op tweedehands markt zie je hoe goed design is'
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.