Mazda MX-5 1.6i (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
Deze auto hebben we reeds 17 jaar in bezit. Sinds de introductie van de MX-5 was ik er grote fan van. Na het vinden van werk, appartement, etc mijn vrouw kunnen overtuigen dat een MX-5 toch wel echt leuker is dan de Peugeot 106 waar ze toen mee reed.
Korte zoektocht gedaan tot we bij een kleine Mazda dealer in de buurt een US Miata vonden in Sunburst Yellow met bijpassende hardtop.
Wagen hebben we altijd standaard gelaten tot en met de Ohio State University sticker op de voorruit. Enkel eens NB velgen gekocht die er iets mooier onder staan.
Iets verlagen zou mooi zijn, maar beïnvloed wel het comfort.
Wagen ging bijna oldtimer worden in Belgie, maar spijtig is hij pas in september 1993 voor het eerst ingeschreven, hoewel hij toch in augustus 1992 gemaakt is. We zullen dus tot 2022 moeten wachten om de jaarlijkse belasting te zien dalen. Doet er echter niet toe, deze wagen gaat nooit meer weg! Een hobby mag iets kosten.
Het blijft een wagen van 25 jaar oud en een roadster en dat merk je wel. Meer lawaai, dashboard trilt op slechte wegen, weinig isolatie etc. De snelweg is ook niet zijn terrein, aan 120 draai je toch wel 4.000 toeren en dan kan vermoeiend zijn. Onder de 3.500 toeren is het geen snelle wagen, is het zowiezo eigenlijk niet, iedere 2.0 diesel trekt tegenwoordig even snel op.
Maar de keuzes die gemaakt zijn, maken de wagen ook net zo leuk. Met weinig moderne wagens heb je nog plezier aan 70 per uur. Met de MX-5 wel! Het blijft een genot om er mee te rijden op een mooie dag, de motor die na al die jaren nog steeds vlot in de toeren gaat tot 6.000 toeren, de versnellingsbak die nog steeds snel en scherp schakelt met het korte pookje. Het snel door de bocht kunnen gaan, het blijft gewoon allemaal leuk.
Kosten:
In 2000 de wagen een toch vrij forse 10.000 euro betaald.
Jaarlijkse kosten vallen echter zeer goed mee, ik schat een 200 euro per jaar aan onderhoud.
Extra uitgaven: we hebben de waterpomp enkele jaren geleden moeten laten vervangen. Ook het typische MX-5 kwaaltje: dorpels voor de achterwielen. De rechter is nog goed, de linker heb ik laten vervangen voor een 1.000 euro. Voor de rest hebben we eigenlijk nooit problemen gehad. 2x een nieuwe batterij moeten kopen, maar dat was voornamelijk omdat de vorige eigenaar er een fake alarm lichtje had ingebouwd met een ledje. Dit zoog vakkundig de batterij langzaam maar zeker leeg. Tegenwoordig wordt de wagen niet meer iedere dag gebruikt, dus dat werd funest voor de batterij. Ledje verwijderd en nieuwe batterij geplaatst en geen enkel probleem meer.
Zeg dat de restwaarde toch nog een 3.000 euro is. Dus op 17 jaar een 7 a 8.000 euro verlies vind ik echt geen slecht afschrijving!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mazda MX-5-ontwerper Matano: 'pas op tweedehands markt zie je hoe goed design is'

Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

Mazda levert nieuwe onderdelen voor MX-5 NA

Klokje Rond: Mazda MX-5 Miata (1990) 360.997 km

Op de rollenbank: Mazda MX-5
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.