Mazda MX-5 1.6i (1992)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1992)
Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)Mazda MX-5 1.6i (1992)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf248.000 km
KM-stand laatst282.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plaatje...

  • 250.000 km

Meer dan 25 jaar lang heb ik motorgereden en een serie oude Japanners versleten, maar in de loop van de tijd is het vuur er een beetje afgegaan. Op het laatst reed ik nog maar 300 km per jaar met mijn stokoude Honda. Ik was niet bepaald meer die motormuis die ik in de jaren '90 was....

Als substituut voor het motorrijden en als liefhebber van oldtimers heb ik echter, naast mij dagelijkse auto, nu ook een hele mooie Mazda MX-5, zo'n charmante van de eerste serie ("NA") met de klapkoplampen, de mooi gestyleerde deurgrepen en de vloeiende lijnen. Naast dat het inmiddels al een klassieker is, zou ik de MX-5 ook nog wel willen omschrijven als "motorfiets op 4 wielen". Hij is spartaans, stuurt zeer direct en heeft de wegligging van een kart. Qua prestaties is het natuurlijk geen Porsche, maar boven de 4000 toeren gaat de MX-5 ineens een stuk sneller waarbij hij ook zo'n lekker donker geluidje maakt. Het maximaal vermogen van 116 pk wordt geleverd bij 6500 t/min, dus dat gaat ook al richting motorfiets-niveau. Samen met de slechts 950 kg is het een vlotte bolide. De remmen zijn goed hoewel je wel stevig moet trappen, de toegepaste rembekrachtiging is niet zo sterk. Het schakelen gaat heel direct met korte schakelwegen maar voelt in eerste instantie wat zwaar aan. Maar je moet even de gebruiksaanwijzing kennen: halverwege het schakelen moet je iets inhouden en dan voel je zo'n lekker klikje waar je door heen drukt. Heb je dat in je systeem zitten dan is het een heerlijk schakelende bak! Wat verder ook fijn is dat de MX-5 een erg korte draaicirkel heeft, door dat de aandrijving achter is kunnen de voorwielen ver draaien.

Binnen ziet alles er ook al zo mooi uit, met een strak dashboard met onder andere prachtige details als de fraai vormgegeven luchtroosters, de mooie tellers en in mijn exemplaar een sportief "Momo"-stuurtje. Uiteraard kun je er ook lekker mee open rijden, in- en uitklappen duurt een half minuutje - ik heb een glazen ruit in de kap, en die moet je dan even voorzichtig los ritsen. Voor de winter heb ik er ook nog een hardtop bij.

Qua rijden kun je goed merken dat het op sportief is ingesteld, want de vering is hard, over een slechte weg moet je echt rustig rijden. Met de softtop erop hoor je ook wel extra geluid en geklapper maar bij 120 km/u maakt hij toch nog altijd minder geluid dan mijn Renault Twingo. Het verbruik is 1 op 12, de top zou 195 km/u moeten zijn en de acceleratie van 0 tot 100 gaat in ca. 9 seconden, niet verkeerd dus.
Erg praktisch is hij natuurlijk niet, maar in de onregelmatig gevormde kofferbak kunnen toch wel zo'n 3 kratten bier en dat is toch het belangrijkste;-) Al met al een heel mooie, sportieve auto die ook nog eens een uitstekende reputatie heeft qua betrouwbaarheid.

Ik heb deze MX-5 in voorjaar 2017 gekocht en was een van de drie die ik bekeken had. Deze maakte direct een goede indruk op mij. Alles leek goed bij te gehouden te zijn. Ik kon ook geen roest ontdekken, hoewel ik er rekening mee hield dat ik me in m'n eentje er misschien op verkeek. Nou had ik me vooraf goed ingelezen op dit gebied en een deskundige vriend die eerder wel was meegegaan had me tips gegeven.
Ik vond hem tijdens de proefrit gelijk lekker rijden, maar ik hoorde bij koude motor wel getik. Warm was dit weg. Ik was even bang dat dit de hydraulische klepstoters waren, maar doordat op mijn verzoek hierna de olie werd ververst bleek het een week later bij aflevering gelukkig weg.

Ik heb deze MX-5 verder zonder beurt gekocht (de garage had nog wel een schokdemper vervangen), maar wel met een jaar APK. Verder zat een hardtop erop en had ik een map erbij met onderhoudsfacturen van de laatste 15 jaar.
Nou merkte ik later dat uitgerekend van de laatste paar jaar er maar weinig bonnetjes waren. Het een en ander en met de opmerking in gedachte van de verkoper dat "de olie inderdaad hoog nodig aan vervanging toe was", vermoedde ik dat de laatste grote beurt misschien toch wel jaren geleden kon zijn geweest. Daarbij kwam nog dat de distributieriem weliswaar 50.000 km geleden vernieuwd was (max. termijn is 100.000 km), maar dat dat wel 8 jaar geleden was. Nou ontdekte ik bij toeval op de website van de MX-5 club dat het advies is om na..... 8 jaar toch maar de riem te vervangen. Hé balen, maar laten we dat toch maar zo snel mogelijk doen. Het is wel zo dat knappen bij de MX-5 niet tot schade lijdt omdat kleppen en zuigers niet in elkaars gebied komen, maar het addertje onder het gras is wel dat als ooit de kop is gevlakt bij bijv. een lekke koppakking dit weer wel kan.
Gelukkig vond ik in de buurt, in Rheden, een zaakje (Cabrio Trading Rheden) dat gespecialiseerd is in MX-5 en deze was volgens diezelfde vriend niet duur was. Wat een geluk!

Gisteren heb ik de MX-5 opgehaald van de grote beurt en er bleek inderdaad toch wel wat achterstallig onderhoud te zijn: de koppelingsvloeistof was zo'n beetje zwart, de distributieriem was eigenlijk best nog goed maar de rollen ervan waren blijkbaar de vorige keer blijven zitten want die waren echt aan vervanging toe. Verder waren de remblokken achter versleten, de waterpomp had ook z'n beste tijd gehad, de V-snaar was er slecht aan toe, en aan de onderkant moest twee kleine stukjes dicht gelast worden.
De versnellingsbak- en differentieelolie had ik pas met hulp al vervangen op een sleuteldag van de MX-5 club, maar bij de beurt zijn nog wel de bougies, rem- en koelvloeistof en luchtfilter vervangen.
Het resultaat is merkbaar! Hij trekt sneller op en remt beter. De motor draait stationair ook (nog) rustiger.
Ondanks die 2 stukjes gelaste plaatjes aan de onderkant vertelde de monteur me dat dit beslist een MX-5 in goede staat is, hij had door de jaren ook 20-25 jaar oude MX-5's gezien met rotte dwarsbalken etc. en ander onheil.

Het enige wat niet echt verholpen kon worden is het trillen bij 55 km/u. Men heeft de banden nog wel proberen te balanceren maar dat hielp maar iets, sterker nog, hij trilt nu ineens ook bij 110 km/u. De oorzaak is dat 3 van de 4 wielen niet meer exact rond zijn, de oplossing is richten of nieuwe velgen. Ik heb gekozen voor richten omdat ik de velgen die er nu onder zitten echt heel mooi vind. Vijftien jaar geleden (dat weet ik aan de hand van de bonnen) kostten deze bijna 200 euro per velg, die vervang je niet zomaar even door net zo'n mooie nu. Binnenkort horen jullie hier meer over.

Velgen gericht

  • 250.000 km

Vandaag de velgen laten richten: 3 van de 4 waren inderdaad niet meer rond. Ik weet nu vrij zeker, ivm. met wat andere dingen die van de Mazda weet, dat de vorige eigenaar voordat ie hem verkocht een ongelukje heeft gehad en ergens hardhandig met de rechterkant een stoep of iets dergelijks is opgereden. Resultaat: 2 rechterwielen met een flinke slag + 1 linkerwiel met een kleine slag.

Anyway, het trillen of hobbelen is nu weg bij 55 km/u dankzij het werk van de richtspecialist. Toch wel fijn dat ik die mooie velgen niet hoef te vervangen.
Het trillen rond 110 km/u is niet weg, maar lijkt een standaard MX5-eigenaardigheidje te zijn gezien wat er op internet hierover te vinden is. Volgens de richtspecialist zitten er ook goedkope banden onder, die als ze de nieuw zijn al niet 100% rond zijn, dus dat helpt ook niet echt.
Maar ja, wat mij betreft liever trillen bij 110 km/u dan bij 55 km/u, dat laatste merk je steeds bij wisselen van binnen naar buiten de bebouwde kom. Als ik op een gegeven moment dan banden moet vervangen, neem ik wel een wat duurder merk, Michelin werd me bijvoorbeeld aangeraden.

Onderhoudsklusjes + topsnelheid uitgeprobeerd

  • 250.500 km

Op aanraden, na een inspectie van mijn MX-5 vorige maand op de sleuteldag van de MX-5 club, heb ik het binnenschot van het spatbord, achter de voorwielen, eens los gehaald. Ja, daar kwam een jarenlange verzameling aan bladeren en prut te voorschijn! Het is goed dat eens weg te halen met een lange staaf of iets dergelijks, omdat anders water daar niet goed weg kan. Vreemd genoeg is dat binnenschot dus gedeeltelijk open zodat vocht en bladeren daar zich makkelijk kunnen verzamelen. Om er beter bij te komen heb ik de auto opgekrikt en de voorwielen gedemonteerd en het binnenschot gedeeltelijk los gehaald. En lach maar, het was de eerste keer in mijn leven dat ik een auto heb opgekrikt en een autowiel heb losgehaald! Ik heb natuurlijk wel vaker een lekke band gehad, maar waarom zou je tegenwoordig nog het reservewiel erop zetten? Je belt de Wegenwacht, ze schieten er zo'n prop in, en je kunt weer verder rijden.
In ieder geval: ik vond het best spannend en neurotisch checkte ik alles driedubbel om er zeker van te zijn dat er niks geks kon gebeuren;). En dan te bedenken dat ik vaker aan motoren heb gesleuteld tot het demonteren van de voorvork toe, maar zo'n motor weegt toch een stuk minder....

Een ander klusje was het dichtkitten van de dubbele rand aan de binnenkant van de achterschermen. Als je door een plas rijd kan via die (smalle) opening water in de dorpels komen. Dat is normaal niet zo erg, ware het niet bij mijn MX-5 men ooit is "vergeten" de achterste afvoergaatjes in de dorpels aan te brengen na herstel van roestschade. De dorpels van een MX-5, zoals velen zullen weten, zijn een van de paar kritieke punten waar een MX-5 makkelijk gaat roesten. Bij een 25 jaar oude MX-5 komt het vaker voor dat de dorpels een keer zijn vervangen.
Dit dichtkitten heb ik dan na een paar hete dagen gedaan om er zeker van te zijn dat al het vocht uit de dorpels was verdwenen. Omdat ik geen zin had om de achterwielen los te halen en je met een bus afdichtingskit er ook dan niet goed bij kan, heb ik gewoon de nodige kit in een grote dop gedaan en met de vinger aan de binnenkant aangebracht zodat ik gelijk kon voelen of ik de opening dicht genoeg smeerde.

Verder: ik wou de topsnelheid van mijn MX-5 eens uitproberen. Die zou 195 km/u per uur moeten zijn, met de toerenteller op 6500 t/min, waarbij ook het max. vermogen wordt geleverd. Vanmorgen vroeg dus een stuk Duitsland in, maar bij 185 km/u en net niet helemaal plankgas, hield ik het toch maar voor gezien. De temperatuurmeter kroop steeds meer naar rechts en ik wil zo'n oud blok geen geweld aandoen. Overigens is die 185 km/u ook bijna echt 185 km/u: de snelheidsmeter is namelijk veel preciezer dan bij de meeste andere auto's. Ik had de tomtom nu niet bij me, maar een andere keer met de snelheidsmeter op 120 km/h gaf de tomtom 119 km/u aan, dus slechts 1 km teveel.

Toch roest....

  • 251.500 km

En zo zie je maar weer, het lijkt soms mooier dan het is. Wat wil het geval, een tijdje terug wilden ik en een vriend een beschadiging van buitenaf, achter onder de rechterdorpel, wegwerken. Dus schuren maar, en toen....kwam er plamuur te voorschijn......en daarna roest ..... Aj aj, wat is hier gebeurd? Dat de achterste afwateringsgaatjes aan beide kanten ooit bij een eerder reparatie zijn "vergeten", zal er een hoop mee te maken hebben.

Met dat laatste in gedachte zou het ook wel aan de linkerkant het geval kunnen zijn, bovendien zitten daar een paar kleine blaasjes op het onderste gedeelte van het achterscherm. Na een tijdje zoeken en informeren op internet kreeg ik via de MX-5 club de tip voor een schadebedrijf bij mij in de buurt (Carfix in Westervoort) die ervaring hebben met MX-5's.

Wat blijkt: aan de rechterkant viel het allemaal mee, de binnendorpel was nog goed. Ze hebben het vakkundig gerepareerd en ik zie geen kleurverschil. Voor de linkerkant moest ik even langskomen voor overleg. Ze had namelijk met een laagdiktemeter gemeten en vermoeden dat na een amateuristische reparatie ergens de afgelopen jaren, er met veel plamuur de dorpel is dicht gemaakt. Ze wilden niet gelijk gaan snijden want dan is er geen weg terug meer. Na overleg heb ik besloten deze duurdere reparatie uit te stellen naar het eind van het jaar als ik toch minder rijd. Kan ik nu nog even genieten als het mooi weer is. Maar zo zie je maar weer, het kan prutserig gerepareerd zijn en vervolgens wel goed zijn gespoten - je ziet (haast) niks en een auto komt ook zo door de APK.

2e rangs banden vervangen

  • 251.750 km

Omdat mijn MX-5 bij 110 km/u nogal trilde, wat ook vaker bij dit model het geval is, heb ik de oude Tranzano banden laten vervangen. Naar verluid een 2e rangs merk dat van fabriek af al niet helemaal 100% rond is. Ik heb ze laten vervangen door Michelins Pilot Sport 3 (zoals in de reacties ook al wordt aanbevolen). Natuurlijk heel benieuwd of het trillen weg zou zijn, en ja hoor, bij 110 km/u niks meer aan de hand! Verder merk ik dat de Michelins wat soepeler over een slechtere weg gaan. Top!

Linkerdorpel ook hersteld

  • 253.700 km

Ik heb even 2 weken niet kunnen rijden, zoals al eerder vermeld had ik nog een reparatie van de linkerdorpel in het verschiet. Die is nu uitgevoerd en wat Carfix bij een eerdere inspectie al vermoedde kwam uit: er is door een beunhaas in het verleden aan de linkerdorpel geprutst met slecht laswerk en veel plamuur. Ook was het binnenste achterscherm hier en daar al flink aan het rotten. Het is nu allemaal hersteld, inclusief het wegwerken van blaasjes en het weer juist aanbrengen van een afwateringsgaatje achter. Om kleurverschil op te heffen is ook een deel van het linkerportier opnieuw gespoten. Het ziet er goed uit, alleen het spuitwerk van het gedeelte onder het portier is onregelmatig en niet al te verfijnd - daar ga ik dus nog mee terug!

Wel lekker om weer even een stukje te toeren. Nou ja toeren, nu mijn MX-5 weer helemaal "stijf" is (al schijnt de stevigheid vooral van de balken onder de bodem te komen), heb ik even lekker wat rondjes gedraaid op een vierklaverblad. Op een gegeven moment haalde ik bijna 90 km/u op de vrijwel nauwkeurige meter. Wat een wegligging heeft zo'n ding! Het blijft natuurlijk wel oppassen, je voelt ook de enorme kracht die dan op het stuurwiel staat.

Al met al heb ik het afgelopen halfjaar na de aanschaf toch nog aardig wat geld in mijn MX-5 moeten steken. Ik had er ook wel op gerekend dat bij een 25 jaar oude auto er gebreken aan het licht zouden komen, maar het geeft toch steeds weer even die schrik van "o jee wat nu weer";).

Wat minder schrikken, maar wel jammer is dat toen ik eind september de hardtop erop zette de stekkers voor de achterruitverwarming niet op elkaar paste. He, dat is vreemd! Een bezoekje aan een MX-5 specialist leerde me dat het een hardtop is van een NB, die prima op een NA past, alleen de stekker ervan is anders. Dat wierp dan gelijk ook de vraag op of mijn MX-5 wel gereed is gemaakt is voor achterruitverwarming. Ik heb wel een stekker achter de bestuurdersstoel, maar geen relais voor de verwarming. Maar dat komt dan nog wel een keer. In de winter zal ik er toch niet zoveel meerijden, dan maar even goed opletten bij het wegrijden, na een kilometer of vijf ontwasemt de achterruit toch wel doordat de krappe interieurruimte vlot wordt opgewarmd.

Olieverbruik... + eerste APK

  • 255.200 km

Het olieverbruik van mijn MX-5 was na aankoop vorig jaar aanvankelijk te verwaarlozen. De eerste paar duizend kilometer daalde het peil niet zichtbaar, waar ik natuurlijk blij mee was! Toen heb ik daardoor een tijdje niet meer gecontroleerd totdat een tijd later het peil ineens veel lager was dan "logisch" zou zijn. O o , wat nu weer?;)

Dus maar bijvullen dat de max. peil. Op een gegeven moment kon ik de conclusie trekken dat het verbruik zo'n 1 op 4500 km was. Niet slecht voor een oudje maar toch ook wel gek dat het ineens meer is geworden. Want mijn MX-5 draaide heel netjes, ik reed er normaal mee en zover ik kon zien was er geen lekkage of rookontwikkeling.
Hierna heb ik vaker gecontroleerd en op een gegeven moment ging het nóg sneller, de laatste 220 km was er ineens 0,2 liter verbruikt.... Weliswaar na een redelijk pittige rit, maar toch.

Hierop heb ik bij de MX-5 specialist het een en ander laten nakijken. Er was geen lekkage, en mechanisch leek het ook allemaal okee te zijn. De motor heeft nu een olieflush gehad met Forte + nieuwe olie en filter. De olie zag er flink vervuild uit, ondanks dat deze er maar negen maanden en 7000 km in zat. Ik vermoed dat de vorige eigenaar niet elk jaar de olie heeft laten verversen waardoor inwendig veel vuil is blijven zitten.
Mogelijk is daardoor een of meerdere zuigerveren vast gaan zitten. In ieder geval, met Forte zou de compressie ook beter zijn, en warempel...ik vind hem inderdaad beter oppakken! ;) Ik houd het peil nu in de gaten en zal tzt. rapporteren of het verbeterd is.

Ik heb gelijk ook al de APK laten doen en behalve een versleten hoes van een fuseekogel + iets met de ruitenwissersproeier was er niets aan de hand. De MX-5 is ook uitgelijnd (op mijn verzoek) omdat hij op de snelweg langzaamaan naar rechts trok als ik het stuur los liet.

Olieverbruik weer normaal!

  • 255.850 km

Gelukkig...de reiniging laatst met Forte, en de nieuwe (Turbosyn) olie + filter waren voldoende om het olieverbruik weer tot normaal/nihil terug te dringen kan ik inmiddels stellen. Oef!;) Gelukkig dus niks ernstigs.

Ik denk dat de laatste vorige eigenaar het onderhoud een beetje verwaarloosd heeft onder het motto "zo'n MX-5 is niet kapot te krijgen" in combinatie met weinig kilometers per jaar. Zoals al eerder gezegd, trekt ie nu ook beter op omdat de compressie weer beter is.

Grappig genoeg overwoog ik een tijdje terug om een luchtfilter van K&N erop te zetten omdat dat dat een beetje vermogenswinst zou opleveren, maar ik vind zoals ie nu optrekt prima, dus dat heb ik weer uitgespaard.;)

K&N luchtfilter gemonteerd

  • 256.900 km

Het knaagde toch een beetje, onderin mist de NA 1.6 net wat vermogen, wat je eigenlijk wel wenst gezien de flitsende verschijning en de geweldige wegligging. Dus toch maar een K&N 57i luchtfilter besteld. Na grondige bestudering van youtube filmpjes en het doornemen van de handleiding, de luchtmassameter en het oude filter verwijderd, en daarna de luchtmassameter op nieuwe beugels gemonteerd met daar achter het filter. Beetje emmeren met ringetjes e.d., maar het geeft voldoening om het allemaal zelf te doen.

En hoe die rijdt? Ja, hij pakt soepeler op, ik vind hem lekker rijden zo! Voor nog meer verschil zou overigens een koude lucht toevoer schelen, maar om te beginnen heb ik geen krik die de auto genoeg kan optillen (je moet er onder ook bij), dus dat kan altijd nog. Bovendien vraag ik me in godsnaam af hoe die buis veilig door de motorruimte moet lopen met een draaiende riem en bewegende stuurinrichting in de buurt.

Het wonder van Wynn's

  • 260.100 km

In juli constateerde ik tot mijn schrik dat het oliepeil toch weer lager was (maar wel nog boven het minimum) dan logisch zou zijn. Blijkbaar gaan bij mijn MX-5 na 5 tot 6 maanden, doordat de olie vuiler wordt, steeds de zuigerveren vastzitten en gaat het olieverbruik in korte tijd snel omhoog. Een onhebbelijkheid die wel vaker voorkomt bij oude auto's. Een oplossing is om na een halfjaar al weer olie te verversen. Toch heb ik een goedkopere alternatief gevonden: het toevoegen van "Wynn's Super charge", een middel dat je ook tussen de oliebeurten door aan je olie kan toevoegen. Het middel belooft olieverbruik terug te dringen en ook kleine lekkages terug te dringen doordat rubbers weer soepel worden (mijn MX-5 lekt overigens niet). Wynn's is speciaal geschikt voor oudere motorblokken.

Het is een busje van 330 ml en kost ca. 12 euro en je moet het toevoegen aan een goed warm gereden motor. Hierna moet je met laag toerental nog een paar kilometer rijden zodat het stroperige spul goed wordt opgenomen in de olie. Vreemd genoeg werkte het niet meteen, maar nu na vele honderden kilometers blijft het peil weer op het zelfde niveau!

Kleine beurt, APK en probleem verholpen

  • 260.600 km

Mijn MX-5 begon de laatste tijd vaker kort in te houden en stationair onregelmatig te lopen. Het werd erger op een gegeven moment en zodoende heb ik de geplande kleine beurt en APK wat naar voren gehaald. Mijn vermoeden dat het aan de bougiekabels lag kwam uit, gelukkig waren de (duurdere) beide bobines nog intact. Buiten het vervangen van de bougies en -kabels was alles in orde.

Schurende geluiden

  • 263.800 km

O o, hoor ik daar in eens schurende geluiden uit de versnellingsbak tijdens mijn toerrit! Die zijn bij een MX-5 toch hardstikke degelijk? Even bij stilstand een testje gedaan: het blijkt de koppeling te zijn. Als ik het pedaal intrapte en flink gas gaf hoorde ik een typisch schurend geluid.

Navraag bij een MX-5 specialist in de buurt leerde me dat het het druklager zou zijn. Qua materiaal niet zo duur, maar als alles toch open ligt worden gelijk ook die stokoude koppelingsplaten vervangen, evenals mogelijk het toplager dat aan het vliegwiel vast zit.

Over stokoud gesproken: de afgesproken prijs is een variabele die ervan afhangt of alles na 27 jaar nog een beetje makkelijk los wil....
Nou, het wilde dus niet makkelijk los en men is bijna 6 uur bezig geweest! De uitlaat en versnellingsbak moesten eronder uit, en meerdere bouten zaten muurvast na al die jaren, al dan niet in combinatie met roest. Sommige bouten braken af en die moesten dan uitgeboord worden.

Maar goed, het is gerepareerd. Ik moet even wennen aan de verse koppelingsplaten die een stuk directer aangrijpen! Hopelijk ben ik nu weer voor een hele tijd gevrijwaard van reparaties, maar ik houd er altijd wel rekening mee dat bij een km stand van boven de 250.000 sommige onderdelen gewoon een keer op raken.

Koelingsproblemen?

  • 264.900 km

Sinds ik de MX-5 heb zie ik de temperatuurmeter altijd een (flink) stuk naar rechts draaien als ik bij 30 graden en hoger in de file sta, zonder dat deze echt te warm wordt. Deze zomer sloeg de meter echter ook op de snelweg een flink stuk uit en nee - dat gebeurde niet bij de tropische (!) temperaturen laatst, echter al in juni bij temperaturen tussen de 25 en 30 graden.
Het ging allemaal goed hoor maar het werd nogal vervelend om bij 120-130 km/u de meter in de gaten te moeten houden, zodoende heb ik het koelsysteem laten controleren bij Cabrio Trading Rheden, de MX-5 specialist waar ik elke keer kom.
Deze heeft een andere thermostaat erin gezet die al bij 82 ipv. 89 graden opent en een nieuwe temperatuursensor gemonteerd. De radiateur was nog goed! Ze hebben er ook mee gereden en de meter bleef op z'n plek - ik ben benieuwd, ik wil nog een eindje toeren door Duitsland, dus kan ik mooi even snelheid maken op de Autobahn om te kijken of het klopt.

Overigens heb ik dit jaar geen middeltje zoals Wynns aan de olie hoeven toe te voegen ivm. te veel olieverbruik. Het peil was in mei, 5 maanden na verversen, wel weer ineens een stuk lager, maar deze keer volstond het toevoegen van 0,5 liter nieuwe olie! De laatste 2000 km is het peil hetzelfde gebleven, een wonderbaarlijk effect waar ik natuurlijk blij mee ben;)

Eigenaardige kraakje

  • 267.200 km

Sinds een tijdje was het er een eens: een tamelijk irritant kraakje tijdens het rijden, maar ook bij stationair draaien. De dag ervoor had ik de hardtop erop gezet en een beetje de beugels versteld. Maar daar lag het niet aan. Iemand zei me misschien zijn het de motorsteunen. Ik zelf dacht aan een loszittend hitteschildje van de uitlaat of iets dergelijks.
Niks van dat alles, na een proefrit samen met een medewerker van Cabrio Trading Rheden (prima zaak trouwens!), bleek het van achter het dashboardkastje te komen.

Samen met een grote beurt en APK heb ik het laten oplossen: er bleek een beugeltje tussen het schutbord van de motorruimte en het dashboardkastje los te zitten! De grote beurt zelf stelde weinig voor. Zoals ik al verwachtte na alle dingen die ik de afgelopen 2,5 jaar heb laten doen, hoefde er maar weinig te gebeuren.

Op mijn verzoek hebben ze wel nog de onderkant geinspecteerd en bijgewerkt met tectyl. Ik rijd namelijk ook wel (hetzij minder) in de winter maar houd dan wel in de gaten of er gestrooid is. In dat geval wacht tot het weer flink geregend heeft, of ik spoel na de rit bij een carwash de onderkant, binnenkant van de spatborden, wielen en dorpels af. Blijkbaar is dat genoeg want de onderkant zag er nog goed uit!

Meer vermogen?

  • 272.400 km

Ik wou toch eens kijken of er toch nog wat meer pk's uit mijn MX5 zijn te toveren. Ik had weliswaar een paar jaar geleden een groot K&N filter gemonteerd, maar eigenlijk moest daar nog steeds de "coldair intake" bij, een buis vanachter de grille naar het filter om meer koele (en dus meer samengedrukte) lucht toe te voeren. Daarbij wou ik ook het ontstekingstijdstip laten vervroegen naar 14 graden wat ook een paar pk's zou opleveren zodat de motor hopelijk bij lage toerentallen wat soepeler zou worden.

Het een en ander heb ik pas laten doen bij een kleine beurt en APK. Bellen ze me op....het ontstekingstijdstip was al vervroegd! Maar bij een vervroegd tijdstip mag je alleen benzine met octaangehalte 98 tanken. De periode tot de invoering van E10 in oktober 2019 (waarna ik voor mijn MX5 overging op E5 met octaangehalte 98) heb ik dus eigenlijk steeds de verkeerde benzine getankt (Euro 95)! Maar blijkbaar kunnen ze daar toch tegen.....

Met de meegeleverde "coldair intake" buis konden ze ook niks (verkeerde diameter), maar ik maak nog een nieuwe afspraak en dan zou in combinatie met het originele filterhuis, weer een ander luchtfilter en toch de genoemde buis wat vermogenswinst bereikt kunnen worden.
Dan worden gelijk de raamschakelaars vervangen, het portierraam haperde namelijk vaker, maar het onderdeel moest eerst besteld worden. Overigens was er verder qua APK en beurt alles in orde!

Meer vermogen!

  • 272.700 km

Zoals al aangekondigd in mijn vorige review, is inmiddels de originele luchtfilterkast, in combinatie met een ander filter en een aanvoerbuis gemonteerd. Die aanvoerbuis ligt nu dicht bij de linker koplamp waardoor er meer koele lucht in de motor komt wat gunstig is voor het vermogen.
Het 3 jaar geleden gemonteerde K&N filter gaf mijn MX5 wel een lekker roffelend geluidje, maar zat zo dicht bij de motor en ook nog eens aan de heetste kant, waardoor er volgens de monteur eerder minder dan meer vermogen uitkwam....

Maar nu vind ik hem zowel bij lage als hoge toerentallen soepeler oppakken, met name het "sponzige" in de respons bij lage toerentellen is nu weg. Overigens ontdekte men dat de 29 jaar oude radiateur lekte, dus die is gelijk ook vervangen. Gelukkig vielen de kosten ervan mee.

Ventilatie ratel, leeglopende band & mooie routes

  • 280.500 km

Na een flinke probleemloze periode zijn er inmiddels toch wat kleine gebreken opgetreden. Zo begon een irritantie ratel vanuit de ventilatie zich steeds vaker te manifesteren. Daarop heb ik het dashboardkastje los gehaald en de ventilatie-behuizing gedemonteerd. Het idee was dat na al die jaren de bekleding van de klep (waarmee je kan kiezen tussen luchtstroom vanbuiten of vanbinnen de auto) verpulverd zou zijn en rondzwervend in het schoepenrad die geluiden zou veroorzaken.
Er kwam inderdaad wel wat rotzooi tevoorschijn en na schoonmaken en opnieuw bekleden van die klep (met dik isolatietape) heb ik alles weer in elkaar gezet. Wel een hoop gepruts als je dit soort dingen niet gewend ben - je ziet niks, je kunt er slecht bij en oh ja, had ik vòòr demontage niet beter een foto kunnen nemen van de constructie met veertjes, hendeltjes etc. - want hoe het moet het weer in elkaar?;)
Maar na het nodige gepuzzel kreeg ik alles toch weer in elkaar. Helaas bleek de ratel niet echt verdwenen.... Daarop bij MX5-specialist Cabrio Trading Rheden een afspraak gemaakt want laat een handige vakman er maar naar kijken.... Overigens een leuke zaak waar je koffie krijgt en de eigenaar of de monteur je enthousiast verteld over de MX5jes waar ze op dat moment aan sleutelen.
Wat bleek, ik had beter even met een smartphone onder het dashboard in het gat boven de behuizing moeten kijken, want het zat vol met bladeren!;) Verder bleek het asje van de klep niet meer goed te zijn.

Een ander ding was dat ik afgelopen maart een zachte rechtervoorband had. Bij de KwikFit bleek dat het niet aan de band lag, maar dat de lichtmetalen velg te veel beschadigd is in de loop der tijd. Elke keer dat je per ongeluk langs een stoeprand schuurt en ook als je wat lomp een stoeprandje oprijdt komen er schilfers los van de velg die tijdens het rijden dan tussen band en velg komen met als gevolg een langzaam leeg lopende band.
Bij de KwikFit hebben ze schoongemaakt en geschuurd met de mededeling dat "de velg niet best meer is - misschien moet je eens aan nieuwe velgen denken". Maar dat wilde ik helemaal niet, deze (niet-originele) velgen vind ik ontzettend mooi, ik vind ze echt *blits* staan!
In ieder geval zou het nu voor een tijdje wel goed blijven zei men. En inderdaad, een paar maanden was er niks aan de hand maar toen liep ie toch weer sneller leeg dan zou normaal. Daarop contact opgenomen met een velgenspecialist die beweerde dat coaten de enige goede oplossing zou zijn. Wel een dure, want wil het je het mooi doen, dan zul je alle vier de velgen moeten doen want anders zie je verschil. Toen ik dit bij Cabrio Trading Rheden terloops vertelde viel de monteur zowat om van verbazing. "Ah nee joh, ik heb dat met een sealing (vulmiddel) in een half uur voor je opgelost!" Oef, daar heb ik toevallig een hoop geld en tijd mee bespaart... Nou is het wel zo dat de monteur constateerde dat de velg inderdaad een zwaar leven heeft gehad, maar hopelijk houdt ie zich nu toch een aantal jaren nog goed.

Overigens was die langzaam leeglopende voorband wel een onruststokertje toen ik nog niet wist wat ik er mee moest en niet wist of het leeglopen steeds sneller zou gaan. Want ik wou eindelijk eens met mijn MX5 op vakantie gaan, en wel naar de Ardennen. Maar met vlak van te voren oppompen kon ik toch prima een paar dagen er op vertrouwen - zó snel liep ie nu ook weer niet leeg.
En ik wou persé deze zomer gaan, want vanaf 2023 gaat in heel Wallonië een %#@!*@ milieuzone gelden*, waarbij in eerste instantie auto's van voor 1996 niet meer toegestaan zijn. In de jaren erna zal dat verder opschuiven totdat in 2030 geen enkele dieselauto en alleen nog benzineauto's Euro klasse 5 en 6 (en uiteraard elektrische auto's) Wallonië in mogen. Ja, je kan het proberen, maar de boetes beginnen bij 150 euro en lopen verder op bij een volgende bekeuring.
Er zou wel een uitzondering komen voor oldtimers die max. 3000 km per jaar rijden. Hoewel het hele plan al van 2020 dateert is werkelijk nergens op internet te vinden hoe dat dan in de praktijk met controle e.d. zou moeten werken.
Overigens - en ik ben echt niet het type dat klakkeloos alles wegwuift mbt. bescherming van natuur en milieu - vind ik zo'n milieuzone voor oude auto's een schijnvertoning. Want met auto's ouder dan 25 jaar wordt doorgaans maar weinig gereden. En ja, ze zijn onzuiniger en vervuilender dan moderne auto's, maar zeker als ze al een katalysator en elektronische injectie hebben ook weer niet zo veel slechter als men misschien denkt. Meer dan eens is de afgelopen jaren gebleken dat de verbruikcijfers en daar aanhangende energielabels van moderne auto's in de praktijk lang niet zo mooi zijn dan die worden bereikt op de rollenbank (met allerlei manipulaties). Dus het weren van die paar leuke oldtimers en youngtimers straks uit de Ardennen en omgeving zal echt heel weinig milieuwinst opleveren maar jaagt wel toeristen weg!
Onnodig te zeggen trouwens dat met het dakje los rijden door de Ardennen rijden een feest was!;)
(* inmiddels is de milieuzone uitgesteld tot 2025 en komt er mogelijk tegen betaling een 8-daagse ontheffing voor toeristen.)

Over leuke routes gesproken: op de laatste werkdag pak ik altijd de MX5 ipv. mijn dagelijkse auto (een Fiat 500). Dan heb ik wat om naar uit te kijken en houdt ik tergelijkertijd alle mechanica soepel en kunnen alle holtes een beetje doorwaaien.;)
Ik rijd dan van Arnhem naar Kesteren (in De Betuwe) over de snelweg maar op de terugweg neem ik bijna altijd een schitterende route over de dijk vanaf Kesteren. Eerst volgt Opheusden, dan Heteren, Driel en tot slot kom je aan in Arnhem Zuid. Echt een ge-wel-di-ge route die ik iedereen kan aanraden! Zó leuk, er komt geen einde aan al die lekkere bochtjes en ondertussen heb je een fantastisch uitzicht op de RIjn. Pas wel op met voetgangers en fietsers, zeker in een sportwagen als een MX5 zit je laag en door de begroeiing in de zomer zie je soms net wat minder - ik werd een paar keer een klein beetje verrast door iemand op een ligfiets!

Nieuw stukje plaatwerk

  • 281.600 km

Het zat er al een paar jaar aan te komen: nadat ik vijf jaar geleden het linker achterspatbord heb laten repareren, was nu het rechter aan de beurt. Het spatbord was toen nog goed, maar in de loop van de tijd kwamen er steeds meer blaasjes en uiteindelijk roestplekjes in het gedeelte dat voor het achterwiel zit.
Ik was de auto daar een tijdje voor kwijt bij Schadenet Matthijsse Esser in Velp, maar ze hebben het echt netjes gerepareerd. Ik was er op tijd bij, want men vertelde mij dat je aan de buitenkant vaak maar eenderde van de roestomvang ziet, “onderhuids” is het dan dus al twee keer zo erg. Gelukkig volstond een een nieuw stukje plaat (totale kosten met spuiten e.d. 600 euro) - er kwamen dus geen onaangename verrassingen naar boven.
De dorpels en de achterspatborden behoren tot de (weinige) typisch roestgevoelige plekken van een MX-5 NA, maar de mijne kan er nu weer jaren en jaren tegenaan!

Eigenwijze klaplampen

  • 282.000 km

Mijn MX-5 heeft al een paar jaren een typisch MX-5 NA ouderdomskwaaltje: de klaplampen gaan af en toe niet omhoog, of ze gaan spontaan omlaag tijdens het rijden. Het is een storing van de lichtschakelaar aan het stuur, maar met de centrale knop op het dashboard kan ik ze altijd omhoog krijgen én houden, zodat ik toch verlichting heb.

De laatste tijd trad het me iets te vaak op zodat ik het bij de jaarlijkse beurt heb laten nakijken. Maar dan moet het blok waar het stuur op zit wel van de stuurnaaf loskomen.... wel, die bleek echter na al die jaren muur-en muurvast te zitten! Bij Cabrio Trading Rheden hebben ze de hele truckendoos uit de kast gehaald om het %&#@ kreng los te krijgen, maar na vele uren bleek het nog steeds onwrikbaar vast te zitten. Een oplossing nu zou kunnen zijn om de stuurnaaf door te slijpen en die ook te vervangen. Maar wellicht dat in de loop van de tijd de ingespoten kruipolie alsnog resultaat heeft - over een tijdje ga ik nog sowieso nog terug en dan zouden ze het nog eens kunnen proberen los te krijgen.

Er is namelijk nog een ander niet opgelost probleem: sinds de zomer gaat de motor na een rit van circa drie kwartier bij stationair toerental erg onregelmatig lopen, met een toerenteller die beweegt tussen de 0 en 1000 t/min. Houd je het gas er niet op, dan kan de motor afslaan, bovendien begint ie dan ook met wat horten en stoten te lopen bij lagere snelheden. Het is warmte gerelateerd maar het ligt niet aan de koeling: de temperatuurmeter blijft al die tijd keurig op z'n middenpositie staan.
Nou was me al verteld dat bij een NA er maar weinig digitaal uit te lezen valt (uit een ander tijdperk he...), en wat er uit te lezen valt is vaak niet eens bruikbaar. Ongelukkigerwijs treedt het nu in de winter niet op - de motor wordt dan net niet heet genoeg. De monteur heeft van alles doorgemeten en bekeken maar als de verschijnselen niet ter plekke optreden is het lastig diagnose stellen. Want het grootste deel van de tijd loopt mijn MX-5 werkelijk als een zonnetje en daarmee zijn al een hoop onderdelen uit te sluiten (o.a. bobine en nokkenassensor). Dus we hebben afgesproken dat het als het weer warmer is en het dan optreedt, ik langs kom zodat ze aan de hand van de verschijnselen gerichter kunnen zoeken.

Overigens zijn al die vruchtloze uren arbeid niet aan me door berekend: Cabrio Trading Rheden hanteert het motto "no cure no pay" wat ik bijzonder sympathiek vind gezien alle moeite die ze erin hebben gestoken.
Het blijkt nu trouwens ook wel dat onderdelen voor een NA toch wat schaarser beginnen te worden: zo was het zoeken naar de juiste stuurschakelaar. Al denk ik afgaande op de diverse websites dat er in het algemeen toch nog wel veel voor te krijgen is. Gelukkig zijn er veel van gemaakt (420.000 stuks) en is Mazda in Japan door z'n populariteit weer diverse onderdelen gaan maken voor een NA, al is de vraag wat daarvan deze kant op komt.

O ja, er was dus een beurt met APK: het enige bijzondere waren de stabilisatoren achter, die waren na al die jaren nogal gaar. Maar dat is slechts tientjeswerk;)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens