Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • MX-5

Mazda MX-5 1.6i (1991)

autoreview

9
Mazda MX-5 1.6i (1991)
Sander 3715948
  • Sander 371594814
  • Gebruikersreview
1 juli 2018 om 22:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf182.500 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Mooie Rooie

  • 182.500 km
  • 1 juli 2018

Na 2 jaar samen met mijn moeder een Renault Mégane 1.6 Cabrio te hebben gedeeld was het tijd voor mijn eerste echte auto. De Renault had vrij veel problemen en is uiteindelijk voor €100 overgedragen aan een sloperij met een lekke koppakking. Het was een prima auto om te rijden maar ik miste er wel wat sportiefs aan. Daarbij vond ik dat mijn eerste echt eigen auto een speciale moest zijn. Toen ik wist dat de Renault aan het einde van z'n Latijn was ben ik gaan zoeken naar een vervanger. Het moest dus iets speciaals zijn en een cabrio, want ik was wel gehecht aan het open dakje. Ik heb onder andere gekeken naar een Audi TT, BMW Z3 maar na 10 minuutjes rijden in een MX-5 NB wist ik zeker dat het een MX-5 moest worden. Het eerste exemplaar waar ik in gereden heb zag er echter niet zo mooi uit, had last van roest en het stuur stond behoorlijk scheef. Een paar weken later bood een bevriende monteur aan om samen maar eens naar een MX-5 te kijken. We vonden toen een NB bij de MX-5 specialist in Meerkerk. Hij reed best oké maar er zaten wat lelijke plekken op. Bovendien vond ik de kleurstelling niet heel mooi en zat de kap tegen lekken aan. Het advies van de monteur was dan ook: ziet er redelijk uit maar kijk even verder. De weken daarna heb ik Autoscout zeer veel in de gaten gehouden en ineens was hij daar. Een Rode NA met zwarte velgen, nagenoeg origineel en acceptabele kilometerstand in het nabijgelegen Hoofddorp voor minder dan €3000. Ik heb direct een mail gestuurd en kreeg al gauw kreeg ik een reactie dat ik kon komen kijken. Op een mooie lentedag ben ik met de bus die richting opgegaan waar de eigenaar mij met de MX-5 kwam opwachten. Ik ging zitten en toen wist ik het zeker. Ik wil een NA en het zou zomaar eens deze kunnen worden. Het is zo puristische en die klapkoplampen hebben echt een wauwfactor. Na kennis gemaakt te hebben met auto en eigenaar werd me duidelijk dat ik met een liefhebber te maken had. Zijn vrouw was in het bezit van een MX-5 NC Niseko en hij wist alle ins en outs van de auto. Bovendien had hij bijna altijd binnen gestaan en was hij in onderhoud geweest bij de MX-5 Specialist in IJmuiden waar hij 4 jaar daarvoor ook gekocht was. Tijdens de proefrit begon hij echter ineens te stotteren wat ons nogal zorgen baarde. Hierop heb ik de monteur gebeld en we konden nog even langskomen. Uiteindelijk bleek dat de motor iets te ijverig schoongemaakt was en dat er water in de motor was gekomen waardoor hij op drie cilinders liep. De monteur heeft de auto verder geïnspecteerd en was eigenlijk verbaasd dat ze auto al bijna 27 jaar oud is. Nauwelijks roest, laat staan ernstige roest en onder de motorkap zag alles er prima uit. Hij gaf me het advies om de deal te sluiten mits de motor weer op vier cilinders zou gaan lopen. Na een dagje zonnen was dit inderdaad verholpen waarop we de deal hebben gesloten. Credits voor de inmiddels ex-eigenaar voor het schoonmaken, tanken en het sturen van de autogerelateerde boekjes. Ik was eerst een beetje huiverig om van een particulier te kopen maar het kan dus ook voordelen hebben :). Na het overschrijven van de auto was het dan zover. De eerste rit in mijn eigen auto. Ik voelde me echt the king of the road(ster) en heb een aantal keren lachend het gas in getrapt. Toen wist ik een ding. Ik wil deze auto heel lang op de weg houden

De eerste (zonnige) maandjes

  • 187.073 km
  • 1 juli 2018

Tijd voor een eerste update en mijn ervaringen. Het brandstofverbruik valt me enigzins mee met 1:12 en een vrij zware rechtervoet. Want manmanman hij blijft je uitdagen. Toerenjagen en hard door de bocht gaan. Daar is die voor gemaakt. Verder betaal ik voor verzekering 60€ inclusief Pechhulp (21 jaar, geen schadevrije jaren). Niet goedkoop maar het kan ook veel duurder en als het goed is wordt het steeds goedkoper. Wegenbelasting is €80 per kwartaal dus dat is zeer goed te doen. Qua onderhoud is er weinig aan de hand. Ik hoorde op een bepaald moment een rammel onder de auto, hierop bleek dat het hitteschild loszat. Voor 2 tientjes heeft de garage het gelast. Verder raakt het expansievat van de koelvloeistof leef na een tijdje rijden. Er lekt niks en er ligt nooit wat onder de auto. Daarbij komt het wel in de radiateur en blijft de koelvloeistof temperatuur prima. Er zijn verschillende mogelijkheden maar ik lees ook verhalen over mensen die al ruim een jaar met een leeg expansievat rijden. Ik gooi er dus af en toe wat vloeistof bij en ik hou de temperatuur in de gaten. Bij het volgende garagebezoek maar eens kijken of het verholpen kan worden. Op deze dingen na nog geen problemen gehad. Ik heb een lange rit gereden van Amstelveen naar Overijssel en hij hield zich prima (ook op onverhard :p). Met mijn 1,90 zit ik precies goed als de stoel in de achterste stand zit. Verder geniet ik van de mensen die je af en toe aankijken met een blik van wat is dit voor ding. Ook het zwaaien van MX-5 eigenaren geeft je een speciaal gevoel :). Ook vrienden en familie zijn onder de indruk van de rijeigenschappen van dit oude beestje dat ik eigenlijk in het Grand Turismo 3 tijdperk al wilde hebben :). Voor de toekomst wil ik hem langzaam puntgaaf maken. Zo wil ik chromen spiegels monteren aangezien de huidige rode spiegels geen rode spiegels meer zijn. Ik zou graag chromen instaplijsten willen monteren, op termijn mag er een nieuwe kap op en evt een hardtop. Verder zou een kofferrek voor op vakantie fijn zijn dit lijkt echter lastig vanwege de spoiler dus als iemand daar een oplossing voor heeft laat het me weten :). Voor de nog verdere toekomst mag hij wel een keer gespoten worden want op sommige plekken is de lak zeer dof en rozig geworden. Binnenkort zal er wel weer een update komen als ik het niet vergeet :)

Update

  • 228.000 km
  • 13 december 2021

Inmiddels zijn we weer 3 jaar verder en ben ik nog altijd in het bezit van mijn MX-5 die inmiddels omgedoopt is tot Herbert. Sinds de laatste update is er echter weinig te melden. Behalve nieuwe banden en nieuwe remmen (wat er natuurlijk gewoon bij hoort) heb ik alleen een kapotte veerpootlager gehad die ook mijn schokbreker heeft gesloopt. Dit was wel een paar honderd euro maar het is hem vergeven. Bovendien heb ik er sequentiële dagrijlichten ingezet en zit er een modificatie op waardoor ik via m'n telefoon en een knop in het interieur de klapkoplampen op allerlei manieren kan laten knipperen. Je merkt ook dat met de jaren de MX-5 een steeds hogere gunfactor krijgt. Bejaarden die duimpjes opsteken en kinderen die op de foto willen zijn geen uitzondering. Verder is de auto op TV geweest in het programma Moonriders van de VPRO mocht iemand interesse hebben. Ik heb besloten dat dit de laatste winter is dat ik ermee door rij en hem volgend jaar in de stalling zet zodat het roestduivel hem niet verpest. Tot zover deze update...

  • Rijd je zelf met een Mazda MX-5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MX-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

INFO
Mazda
Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 599
 
Mazda MX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda MX-5 1.6i

    Mazda MX-5 1.6i

    • 1998
    • 306.000 km

    € 1.350

    Mazda MX-5 1.6i-16V

    Mazda MX-5 1.6i-16V

    • 1993
    • 141.000 km

    € 9.950

    Mazda MX-5 1.6i | EIBACH | TOPSTAAT

    Mazda MX-5 1.6i | EIBACH | TOPSTAAT

    • 1997
    • 101.700 km

    € 12.890

Meer Mazda MX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: nieuwe Mazda MX-5

    66
    • 16 december 2021

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MX-5 specificaties
  • Mazda MX-5 occasions
  • Mazda MX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda MX-5 tests
  • Mazda MX-5 gebruikersreviews
  • Mazda MX-5 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda MX-5 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    6
    • 30 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1991)

    Mazda MX-5 1.6i (1991)

    9
    • 1 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    3
    • 27 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    20
    • 8 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.8i (1998)

    Mazda MX-5 1.8i (1998)

    2
    • 12 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    2
    • 12 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    2
    • 8 februari 2016
meer reviews
Mazda MX-5 Miata – 1990 – 360.997 km - Klokje Rond

Mazda MX-5 Miata – 1990 – 360.997 km - Klokje Rond

70

Hoe oud de Mazda MX-5 ook wordt, zijn imago als sportauto voor de kleine knip, is hij nooit...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    30
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw modeljaar

    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw...

    27
    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    7
    • 7 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    12
    • 30 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden