Mazda MX-5 1.6i (1990)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1990)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wagen nr 5 is sinds 8 jaar in mijn bezit.
Na 2 maanden, in 2008 dus, brak een poelie van de krukas, waarschijnlijk door een verkeerd teruggezette spie na het vervangen van de distributieriem. Gelukkig voor anderen is dat bij de MX5 een zeldzaamheid en was het verkeerd terugzetten van de spie alleen mogelijk bij de eerste Miata 's.
Gevolg was wel het plaatsen van een ruilmotor. Dat heeft een lieve duit gekost.
Na dit akkefietje geen grote onderhoudskosten meer gehad.
In september wordt de auto gespoten en van een vernislaag voorzien. Dat voorkomt verkrijting van de lak.
De auto heeft in al die jaren slechts 1 winter (beperkt) gereden. Alle andere winters staat ze gestald.
Roest is haar onbekend.

En de rest? Heerlijke auto. Ligt als een blok op de weg, rijdt als een malle. Wel goed op toeren houden. Boven de 4000 rtm gaat ze als een speer.
Comfort... Uhm. Zolang je niet groter bent dan 1.80 heb je een prima zitpositie.
De auto is lawaaiig (wat wil je in een roadster), zeker met de ramen open.
Instrumentarium is logisch geordend en goed bereikbaar.
Genieten doe je voor alles. Of je nou dicht rijdt (kan dat dan?) of open. Ook bij -10 kun je gewoon open rijden (prima kachel), al wordt wel aangeraden het dak niet te vouwen met temperaturen beneden de 5 graden.
Verbruik ligt tussen de 1:10 in de stad en de 1:13 op de snelweg.
Bij een oude auto als deze moet ook verteld worden dat de onderdelen voor het oprapen liggen. Ook 'nachrüsten' is geen enkel probleem.


Update 07/12/2020

Inmiddels weer vier jaar verder. Roest kwam om de hoek, maar is door een erkende carosseriebouwer vakkundig behandeld. Keurige staat dus weer.
Ook is de wagen gespoten. Dat ging niet goed, en moet dus nog een keer over. Gaat gebeuren na het rijden van de Mille Miglia, ooit.
En verder? Nog steeds probleemloos rijden. Wat een genot.
30 jaar is ze nu, en deze week gaat ze weer op hok. Laat dit jaar, vanwege de roestbehandeling en idem met Jabba.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens