Mazda MX-5 1.6i (1992)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1992)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst172.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda MX5 1.6 115pk

  • 172.000 km

In de zomer van 2013 heb ik hem verkocht, mijn MX5. Zo is het een terugblik over 2,5 jaar.

Na een Fiat Spider, een barchetta en een Alfa spider-die ik allemaal nogal kort in bezit heb gehad- werd ik aangetrokken door de MX 5. Ik wist natuurlijk van alle verhalen wel dat het heel goed moest rijden, maar ik had nooit zo veel met het voorkomen en je ziet ze eenvoudig te vaak. Maar na een proefrit was ik toch verkocht. Er kwam een donkergroene met bruine leren bekleding en een bruine kap. Wat mij betreft een combinatie die wat meer karakter geeft aan de MX5.

De MX5 rijdt heel erg goed. Om eerlijk te zijn, beter dan een oude Alfa spider en beter dan een Barchetta. De Barchetta heeft een leuker design en is op de snelweg stiller en koersvaster, dat wel. De balans, reacties en besturing van de MX5 zijn echt geweldig. De 115 pk zijn net genoeg om lol mee te hebben. Doortrekken naar 7000 toeren geeft nog een paar vrije pktjes, dus het is werken in deze auto. Eigenlijk is dit gewoon genoeg voor een sportwagentje. Een laag gewicht (950), een lekker toerenmotortje, achterwielaandrijving: heel puur autorijden.

In 2,5 jaar heb ik uiteindelijk (te)weinig gereden. De mazda was als speeltje gestald in een garage zo’n 100 km van mijn huis en in de winter heb ik hem geschorst. De kosten zijn op deze manier wel laag gebleven, temeer omdat een verzekering ook maar tientjeswerk is.
Aan onderhoud heb ik zelf jaarlijks de olie ververst , luchfilter en de bougies vervangen. Een van de klapkoplampen bleef problemen geven wat soms ligt aan het relais. Bleek niet het geval, we hebben de motor van het opklapmechanisme zelf moeten repararen. Verder zijn in die tijd de dynamoriem, de riem van de stuurbekrachtiging en de rubbers +olie van de versnellingspook vervangen en de accu is met een nieuwe klem vastgezet . Voor het mooi is er een IL motorsport grille in gezet.
Heel bewust heb ik mijn MX5 origineel gelaten. Vrijwel alle aftermarket fratsen doen naar mijn smaak het uiterlijk geen goed. En nadat ik in verlaagde MX heb gereden vond ik de standaard setup wel prima.
De dorpels waren zo te zien 100% bij aankoop. Twee jaar later begon er toch een roestplek aan de rechterkant te ontstaan. Omdat het nog niet heel dramatisch was heb ik de plek kaal gemaakt, gevuld en gecoat. Dat wordt natuurlijk later wel een nieuw dorpeltje maar zo kan het wel even (koper wel op de hoogte gebracht) Verder is de MX 5 verbazingwekkend roestvrij en de lak heeft nog een mooie glans.
Vorig jaar zijn er nieuwe bandjes (Dunlop Sport) achter op gekomen . In het nat wil de MX5 het kontje wel erg gemakkelijk omgooien, zeker met de wat verouderde banden (Pirelli Drago) waar ik mee reed.

De verkoop was nog niet zo gemakkelijk. Er is een groot aanbod aan MX5en de prijzen zijn tot een minimum gezakt. Ik wilde hem niet voor een prikje verkopen en uiteindelijk is deze MX5 voor een goede prijs verkocht aan een Belg. In Belgie zijn weinig (origienele) MX5 en beschikbaar.

Kortom: een leuke, speelse auto die je voor weinig geld kunt rijden. Prima in elkaar geschroefd voor een auto van inmiddels 22 jaar oud, maar dat kun je bij een japanner verwachten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.