Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD Business (2011)
Zakelijke troef
Al sinds z'n introductie is de Mazda 6 één van de leukere auto's in dit segment; scherp en lichtvoetig, met een bovengemiddeld goed bochtengedrag. In 2010 gaf Mazda de middenklasser een lichte opfrisbeurt, en sindsdien heeft de auto wel aan scherpte ingeboet. Dat klinkt als een slechte zaak, maar het is juist een zeer positieve ontwikkeling. Vóór de facelift vonden wij de 6 namelijk net wat te zenuwachtig, tegenwoordig is de besturing minder direct en de ophanging subtieler afgestemd, met een uitstekende combinatie van comfort en sportiviteit tot gevolg.
De gefacelifte versie van de 6 is aanmerkelijk stiller en de vering geeft niet langer klappen op oneffenheden, waardoor je aan de 6 een ontzettend fijne metgezel hebt. Het lijkt ons in ieder geval een zeer prettige reisauto voor de langere afstand; je zit er heerlijk in, de stoelen zijn goed en het onderstel voelt heel solide aan. Bovendien biedt-ie zowel op de achterbank als in de bagageruimte bovengemiddeld veel ruimte. Toch tref je ook een aantal irritante zaken aan bij de Mazda. Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom die piepjes niet uit kunnen. Elke keer als je een knopje indrukt, klinkt er een pieptoon. Daar word je hartstikke gek van. Maar wees gerust, in het menu van de 6 kun je dat circus eenvoudig uitschakelen. Verder zitten er wel heel veel knopjes op het stuur en daarnaast oogt de indeling van het dashboard wat rommelig en niet zo logisch. Ook op de vormgeving is wel wat aan te merken. Zo lijken de knoppen van de stoelverwarming regelrecht uit een oude 626 te komen. Jammer! En het navigatiesysteem – een van de weinige (prijzige) extra's overigens – is ook niet echt mooi en bovendien niet meer een van de modernste op de markt. Gewoon niet aankruisen in de optielijst dus en gewoon een los apparaat kopen.
Sterke diesel
Hadden we het in het begin van dit verhaal over de fiscale aspecten van de zakelijk gereden auto, op dat vlak scoort de 6 Sportbreak minder goed dan gehoopt. Een verlaagde bijtelling kun je op je Mazda 6 namelijk wel vergeten, want de lichtste van de drie beschikbare dieselmotoren stoot 139 gram CO2 per kilometer uit. Dat is in de ogen van de minister van Financiën te veel. Wie lak heeft aan die fiscale voordelen krijgt bij Mazda echter wel een relatief sterke diesel.
Deze instapversie van de 2.2 CiTD levert een vermogen van 129 pk en een maximumkoppel van 340 Nm en hij voelt zich prima thuis in de neus van de Sportbreak. De viercilinder heeft bij lage toerentallen zin om aan de slag te gaan. Echt een sprintwonder is de lichtste diesel-6 daarentegen ook weer niet, maar het gaat allemaal moeiteloos en dat zorgt voor een fijne portie rust aan boord. Het Japanse blok zou echter wel wat mooier mogen lopen, want vooral stationair klinkt de viercilinder niet altijd even geciviliseerd. Het brandstofverbruik valt voor een krachtbron van dit formaat zeker niet tegen. Wij kwamen uit op een gemiddelde van 1:16,1. En dat voor een forse auto, die zelf al 1.465 kilogram weegt. De zesversnellingsbak schakelt aangenaam strak. Al met al biedt een 6 Sportbreak een mooi totaalpakket, zeker als je geen boodschap hebt aan het bijtellingsverhaal.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 SportBreak 2.2 CiTD 129pk Business |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.592 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.183 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.785 mm / 1.795 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 670 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 550 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 9,8 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Lees ook
Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Estate - Toyota Avensis Wagon - Volkswagen Passat Variant - Test
Test: Mazda 6 (2010)
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.