Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2010)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2010)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD Business+ (163 pk)

  • 1.214 km

Recent moest ik binnen een paar weken mijn Opel Astra inleveren, dus dit betekende dat ik spoedig een andere leaseauto uit moest kiezen. Uiteraard was ik hier al min of meer op voorbereid door op autoweek.nl rond te neuzen en te vergelijken en door veel brochures aan te vragen van de; Skoda Octavia Combi, Skoda Superb Combi, VW Golf Variant, VW Passat Variant, Toyota Avensis Station, Seat Exeo SW, Audi A3 en A4 Variant, Ford Mondeo Station. Zoals in een eerdere webblog geschreven vroeg ik me af of ik moest downsizen of niet. Wel hybride of juist een lekkere vette diesel. Toch een vette diesel? Bij het bekijken van alle merken kwam ik per toeval uit op de Mazda 6. Toeval of niet, het was voor mij de juiste keuze en op het juiste moment. Nadat ik een proefrit had gemaakt in een zelfde uitvoering maar dan model 2009 was ik direct verkocht. De bestelling is begin juni via de leasemaatschappij geplaatst bij Mazda Almere, zodat ik gebruik kon maken van de gratis leer aanbieding. Dus zwart metalic met bruin leer. Het is prachtig (zie foto). De voorwaarde voor het gratis leer was dat de auto voor 30 juni op kenteken zou staan. Dit lukte prima omdat de uitvoering en kleur op voorraad stond. Op 3 juli j.l. was het dan zo ver. Daar stond de auto dan. Wat een pracht exemplaar met het leer. Na een kort praatje bij Mazda Almere over de auto zijn mijn vrouw en ik dezelfde dag nog naar Drenthe gereden voor een weekje vakantie. De timing was perfect. Hieronder een kort overzicht van het lekkers:

- Metallic Lak - zwart
- Cognac bruine lederen bekleding met stoelverwarming
- Bluetooth
- DVD navigatie Europa
- 6 CD wisselaar (in het dashboard)
- Winterbanden bij leasecontract
- Automatisch dimmende binnenspiegel + regen/licht-sensor
- inklapbare buitenspiegels
- Parkeersensoren voor en achter
- RVM (Rear Vehicle Monitoring) = anti-dodehoek systeem
- Klimaatbeheersing - dual zone
- 17 inch lichtmetalen velgen
- enzovoort (zie brochure op website van Mazda)

Ik heb gekozen voor deze uitvoering omdat het de meest complete uitvoering is die ik kon bedenken. Je hebt welliswaar nog de GT-M uitvoering, maar die is weer een paar duizend Euro duurder en heeft standaard geen navigatie. Er zitten 17 inch velgen onder die de auto erg goed staan (zie foto). 18 inch is wat mij betreft niet nodig en daar komt bij dat ik in het leasecontract winterbanden heb gebaseerd op een velgmaat van max 17 inch.

Even een kort overzicht van mijn ervaringen van de eerste kilometers:

Comfort/veiligheid:
- De stoelen zitten prima, niet te hard en niet te zacht. De zijdelingse steun is ook goed al moet ik zeggen dat ik nog niet heel erg hard door de bochten gegaan ben.
- De vering van de auto is aan de stugge kant. De hobbels in de weg worden goed doorgegeven, maar dat is niet storend. Het rijden over een weg met kinderkoppen is niet storend, want daar merk je het niet. Het gaat vooral om korte hobbels in de weg. De wegligging is door de ietwat stugge vering wel sublieme, lekker sportief.
- De Mazda 6 is volgens Mazda op 400 punten verbeterd. Ik heb er al een paar ontdekt: Windgeruis is minimaal, motorgeluid is minimaal, kwaliteitsbeleving in de auto is perfect. Ja, er is hard plastic aanwezig, maar de delen die je aanraakt zijn niet van hard plastic en voelen solide aan. Verder zijn de mistlampen van model 2010 rond, en daar zie je direct dat het om het model gaat van na de facelift. Ik heb er trouwens nog geen 1 zien rijden. Komt vast wel. Het lijkt erop dat het koppelen van de bluetooth apparatuur ook beter geregeld is, want ik heb geen problemen ontdekt.
-Bedieningsgemak van de auto is goed. Alle functies zijn goed te vinden. Ik ben vanuit Toyota gewend dat veel functies, zoals verlichting, aan het stuur zitten. Is ook bij Mazda het geval, waardoor het dashboard niet zo druk is. Je raakt er direct aan gewend.
- het koppelen van mijn iPhone 3GS ging erg makkelijk en de klacht van model 2009 dat de bluetooth verbinding wel eens wegvalt, is mij nog niet opgevallen. De geluidskwaliteit van de telefoongesprekken is prima.
- De auto is uitgerust met genoeg (helaas geen knie airbag) airbags, dus ik voel met veilig. Hopelijk hoef ik deze nooit uit te testen. Verder is er ESP aanwezig en rembekrachtiging (check de specificatie op internet). Ook is de auto uitgerust met hillhold control dat er voor zorgt dat indien je op een helling wegrijdt, de auto niet achteruit of vooruit rolt. Handig en het werkt goed. Ook is er een soort dode hoek systeem aanwezig dat je waarschuwt als er een auto in je dode hoek rijdt. Dit systeem werkt prima. Als je gewoon op je baan blijft en niet je richtingaanwijzer gebruikt gaat er alleen een lampje links of rechts branden. Gebruik je je richtingaanwijzer naar links terwijl het lampje links brandt, dan wordt er een alarm (piepje) geactiveerd waardoor je er op gewezen wordt. Ik heb dit uitgeprobeerd door na het inhalen iets eerder terug naar de andere baan te gaan (wel veilig natuurlijk). Het werkt prima. Je wordt nog alerter door dit systeem.
- De klimaatbeheersing is erg comfortabel. Je hebt een dual zone waardoor mijn vrouw, die het snel koud heeft, het ook fijn vindt om mee te rijden. Super.
- De DVD navigatie werkt ook makkelijk en is tot nu toe doeltreffend geweest. Een klein minpuntje; overdag is het scherm prima leesbaar, maar het lijkt er op dat de nachtstand niet automatisch inschakelt ondanks de instelling en verder is de nachtstand in het donker wel heel erg donker, terwijl de dagstand 's avonds te fel is. Ik zal het boekje nog eens uitgebreid doornemen om te zien of ik iets gemist heb.

Ruimte:
- Wat een zee aan ruimte heb je in deze auto. Hieraan merk je ook dat het om een D-klasse auto gaat. Mijn Opel Astra had ca. 1550 liter bagageruimte, maar deze auto heeft 200 liter extra bagageruimte en dat merkt je direct. De achterbank is in 2 delen (40/60) neerklapbaar en via het befaamde systeem van Mazda gaat dat in een handomdraai. Super, je hoeft de hoofdsteunen er niet af te halen, erg makkelijk.
- De achterbank biedt erg veel ruimte voor zeker 3 passagiers. Dit gaan we binnenkort uitproberen als we met 5 volwassenen naar België gaan.
- Voorin heb ik meer dan genoeg ruimte en mijn vrouw gaf aan dat ze met haar voeten de voorkant niet kan raken als de bijrijderstoel helemaal naar achteren geschoven is. Bij de Astra was de ruimte minder riant.
- Ook is er genoeg ruimte om kleine spullen op te bergen. In het middenconsole is een grote armsteun met grote aflegbak en een extra 12 volt aansluiting en een AUX aansluiting voor mijn iPhone/iPod. Er handig. Verder zijn er voor en achter 2 bekerhouders en heb ik links een klein vakje met klep voor kleine spullen. De binnenkant bevat een soort rubber waardoor er geen rammels optreden. Typisch dat dit niet in het dashboard kastje gedaan is. Daar kunnen spullen dus wel rammelen. In het plafond zit een vakje met klep voor de zonnebril. Ook erg handig. In de kaartbakken in de voorportieren (niet zeer groot, maar mijns inziens voldoende) zit nog een uitsparing voor een flesje frisdrank. Kortom genoeg ruimte voor spullen.
- In de achterbak zit onder de laadvloer nog een aantal bakken waar je spullen kwijt. Dit is goed geïsoleerd tegen rammels. Aangezien er geen reservewiel aanwezig is, maar een busje met een speciale substantie en een 12 volt compressor, heb je dus genoeg ruimte onder de laadvloer. Verder zijn er nog 2 vakken met klep waar je allerlei spullen kwijtkan.

Prestaties:
- De 163 pk motor met de compacte turbo (1 van de 400 verbeterpunten) is een beest van een motor. Je vergeet dat je in een auto van 1475 kg onderweg bent. Er is geen turbogat aanwezig, maar 30 in de derde versnelling vindt de motor niet erg fijn. Dus schakel op tijd terug, maar verder sleurt de motor de auto binnen no time naar snelheden waar flitspalen erg gelukkig van worden. Dus kijk vooral uit. Je kunt zelfs een waarschuwing instellen dat je, als je boven een bepaalde snelheid komt, een waarschuwing krijgt. Ik houd hier niet zo van.
Tot nu heb ik ca. 1 op 15 (gemeten na eerste tankbeurt) gereden en dat is niet slecht aangezien ik op de snelweg ca 140 km/uur rijd. Ik verwacht dat de motor veel zuiniger wordt naarmate deze beter ingereden is.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Tja, de binnenspiegel trilt als ik optrek en over hobbelige wegen rijd, maar dat wordt opgelost en verder heb ik twee keer meegemaakt dat het brandstofverbruik ineens een stuk hoger wordt en na ca. 15 min weer normaal is. Misschien is het omdat de motor nieuw is. Binnenkort als men de trillende spiegel aanpakt, zal men het motormanagement uitlezen om te zien of er iets is. Ik verwacht niet dat er een probleem is.
Ik kan verder zo gauw even niets meer bedenken, maar zal over een tijdje weer e.a. toevoegen zodra ik meer kilometers gemaakt heb. Over de kosten en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Dus deze heb ik als goed aangemerkt omdat ik veel in positieve zin verwacht hiervan. Ik ben tot nu toe meer dan tevreden met deze auto. Het is een goede keuze geweest en ik kan iedereen aanraden om een proefrit te maken.

Kleine update 17 juli:
Inmiddels heb ik weer 1000 km gereden en kan alleen maar zeggen dat het prima bevalt. Ik kan nog geen minpunten ontdekken. De wegligging is sublieme en het comfort is zeer goed. Er dringt vrij weinig motorgeluid naar binnen dat je je soms afvraagt of er een wel een 2.2 CiTD onder de motorkap ligt of een 1.4 TSI van VW. Het verbruik ligt rond de 6 liter per 100 km, dus dat vind ik niet slecht. Ja, ik kan absoluut nog zuiniger rijden maar het is erg verleidelijk om af en toe een beetje gas te geven :-).

Kleine update na ruim 11000 km

  • 11.250 km

Inmiddels heb ik ca. 10000 km gereden sinds de laatste update en ik moet zeggen dat er niet veel veranderd is. Ik ben super tevreden over de auto. Het comfort, het vermogen, de luxe. Ik ben er recent mee naar Duitsland geweest en kan breed grijnzend zeggen dat 163 pk de Mazda in een monster veranderd. De motor blijft trekken. Ik heb even kort de 210 km/u aangetikt en verder langere stukken 180 km/u gereden. Dit voelde alsof we 130 km/u reden. Super. De navigatie functioneert goed, maar soms is het systeem een tikkie te traag waardoor je niet altijd direct weet welke kant je op moet. Dit gebeurt soms in steden. Verder erg tevreden over het systeem. De auto is ruim, rijdt zonder kraakjes en voelt gewoon heerlijk. Geen seconde spijt van de keuze. Oh ja, helaas heb ik al 6 snelheidsbekeuringen te pakken. Totaal ca. 200 Euro :-(. Ik ben al met mijn rechtervoet in therapie. Het verbruik volgens boordcomputer is 5,9 l/100 km. In de praktijk ligt dit 1 liter hoger. Ik houd het in de gaten. Heeft iemand nog vragen over de auto?

kleine update na 20000 km

  • 20.000 km

Ik ben bang dat ik alleen maar te melden heb dat de auto zeer goed bevalt. Ik rijd soms 800 km in een week en dat gaat zonder centje pijn. De stoelverwarming is heerlijk en de stoelen zitten ook prima. Nog steeds geen kraakjes. Over 2 weken krijgt de auto de eerste kleine beurt. Het is elke dag weer een genot om de auto naar m'n werk te pakken. "Zijn er dan echt geen nadelen?" zult u vast denken. Nee, het spijt me. De Mazda 6 is gewoon een supergoede auto, die goed is uitgerust tegen een prijs die zeer concurrerend is met bijv. een Audi A4 avant. Nee, de Mazda is geen Audi, so what. Het is trouwens fijn om te zien dat meer mensen een Mazda 6 kopen. Ik zie ze steeds vaker op de weg.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.