Kia Carens 2.0 CRDi Automaat EX Luxe (2003)

Amerikaanse Koreaan

Kia Carens 2.0 CRDi Automaat EX Luxe
De Carens heeft een nieuwe koets, waardoor de Koreaan niet meer zo busjesachtig aandoet. En voor het eerst is hij als turbodiesel leverbaar. Kia heeft nogal rekening gehouden met de Amerikaanse markt en dat merk je.

De Carens heeft een nieuwe koets, waardoor de Koreaan niet meer zo busjesachtig aandoet. En voor het eerst is hij als turbodiesel leverbaar. Kia heeft nogal rekening gehouden met de Amerikaanse markt en dat merk je.
De Kia Carens 2.0 CRDi heeft een 1.991 cc dieselmotor met 82,5 kW/112 pk en een koppel van 245 Nm. Deze zelfontbrander is afkomstig uit de keuken van Hyundai. De power van de 2.0 CRDi wordt extra opgeschroefd door een turbo met tussenkoeler. De Carens heeft een topsnelheid van 172 km/h (171 met automaat, zoals onze testauto). De sprint van nul naar honderd legde 'onze' Carens af in 14,2 seconden. Volgens de fabrieksopgave is dezelfde auto met handbak een halve seconde rapper. De test-Carens verbruikte per honderd kilometer gemiddeld 9,1 liter diesel. Hadden we zelf kunnen schakelen, dan zou het verbruik van de Carens beslist lager zijn uitgevallen.
Het interieur werd ook uitvoerig vernieuwd. Het dashboard heeft new edge-vormen: gebogen lijnen gecombineerd met scherpe hoeken. Modern, net als de aluminiumkleurige afwerking van de middenconsole en de 'aluminium' randjes rond de meters. De grote ruimte op het dashboard is niet geschikt om iets op te leggen. Maar op andere plaatsen kun je wél losse spullen kwijt. Zo zijn daar de portiervakken met flessenhouder, de lade in de middenconsole en vakjes vóór en achter de handrem. Natuurlijk mogen we de bekerhouders niet vergeten; twee komen er uit de middenconsole en twee zijn er te vinden naast de handrem. Ook passen er nog bekers in de portiervakken. Instappen gaat gemakkelijk. Je zit duidelijk hoger dan in een 'gewone' personenauto en hebt goed overzicht op het verkeer. De voorstoelen van deze MPV hebben geen sportieve snit, maar stevig zijn ze wel. Ze ondersteunen het lichaam ook goed van opzij. De chauffeur kan z'n zitpositie, behalve op de gebruikelijke manieren ook aan de vóór- en achterkant van de stoelzitting afzonderlijk aanpassen. Het met leer beklede stuur is in hoogte verstelbaar.
Achterpassagiers zitten in de Kia Carens goed. Ze hebben meer dan genoeg ruimte en ze kunnen zelfs spullen kwijt in de vakken in de achterportieren. De achterbank telt niet alleen drie hoofdsteunen, maar ook drie driepuntsgordels. De bagageruimte heeft een keurig vlakke laadvloer die precies op de tildrempel aansluit. Er is ook ruimte voor spullen ónder die laadvloer.

Amerikaanse markt
Kia richt zich duidelijk op de Amerikaanse markt, afgaande op de bediening van deze auto. Echt hinderlijk licht mag je zijn besturing niet noemen, maar naar Europese begrippen werkt hij toch met weinig gevoel. Voor het onderstel heeft Kia voor een erg soepele afstemming gekozen, maar het zou te ver gaan om van 'week' te spreken. Dat blijkt ook wel bij het bochtenwerk. Met een zware diesel voorin neigt de 2.0 CRDi naar onderstuur, maar hij helt niet hinderlijk over.
Schakelen is bij een automaat natuurlijk een fluitje van een cent, maar we hebben er toch wel wat over op te merken. De keuzehendel van de versnellingsbak zit aan de stuurkolom en dat is wennen; dat zie je alleen maar bij Amerikaanse auto's. De automaat laat onmiskenbaar schakelschokken voelen, dat kan echt wel beter. Dan nog iets over de zelfontbrander waarmee de automaat gecombineerd is. Die hoor je bij de koude start duidelijk dieselen. Later wordt het wel minder, maar de dieselgeluiden blijven aanwezig en zijn zeker als je flink gas geeft goed te horen. Het zal dan ook niet verbazen dat de Kia Carens met dieselmotor niet erg stil is.

Signalement

Merk Kia
Model Carens 2.0 CRDi EX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.493 mm / 1.748 mm / 1.609 mm
Wielbasis 2.560 mm
Massa leeg 1.461 kg
Laadvermogen 514 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 530 kg
Banden205/60R15Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,2 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,9s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km