Kia Carens 1.8 LS (2001)
Multi purpose?
De Kia Carens, gebaseerd op de vier/vijfdeurs gezinsauto Shuma, volgt "de Ameri-kaanse MPV-richting"; hij doet een beetje denken aan wagens als de Chrysler Voyager en de Ford Windstar. Maar hij is wel een slag kleiner. Opvallend is ook dat Kia - net als andere merken uit Korea - kiest voor een stevige verchroomde grille. Ook is een Carens altijd in twee kleuren gespoten. Het Carens-dashboard, gemaakt van kunststof die niet zo"n hoogwaardige uitstraling heeft, ziet er "gewoon", zeg maar behoudend uit. Voor het opbergwerk zijn er allereerst ruime portiervakken. Méér spullen vinden een plaatsje onder de radio en in een flink vak onderaan de middenconsole. Uit die middenconsole kunnen twee bekerhouders te voorschijn komen. Een zonnebril past in een vakje in de dakconsole.
Hoe is het met de zitpositie? Om te beginnen zit je in deze ruimtewagen hoger dan in een "gewone" auto. Dat maakt het in- en uitstappen makkelijker en het zorgt ervoor dat je een beter overzicht hebt over het verkeer. Echt "op de bok" zit je niet. En met stuurwiel en stoel die in hoogte is te verstellen, kan de chauffeur z"n zitpositie aanpassen aan de persoonlijke behoefte. Achter het stuur lukt het chauffeurs van doorsnee lengte niet het hele instrumentenpaneel in beeld te krijgen; ook al is het stuur in de hoogste stand gezet. De stoelen zijn van een royaal formaat en zijn zonder meer stevig genoeg.
Bij de Kia Carens ben je snel klaar met de verbouwing achterin. Want met de achterbank valt niet veel te verhapstukken. De leuning laat zich in ongelijke delen neerklapen, en daarmee heb je het gehad.
Passagiers die meereizen op de achterbank hebben niets te klagen over hoofdruimte; die is er zat. Ook met de beenruimte is het wel in orde. Dat komt onder meer doordat je in de Carens aardig rechtop zit. Prettig is ook dat de achterbank een flink formaat heeft. Voor elk van de drie achterpassagiers is er een in hoogte verstelbare hoofdsteun, maar een middelste driepunts rolgordel ontbreekt. Hoe het met de bagageruimte is gesteld, hangt bij een MPV sterk af van wat er met het meubilair achterin wordt gedaan. Met achterbank in "uitgangspositie" kunnen er in ieder geval een respectabel aantal koffers en tassen mee. Maar wat multifunctionaliteit betreft, biedt de Kia niet veel. Ook is er een twintig centimeter hoge tildrempel.iet handig als er zware spullen vervoerd moeten worden.
Vlot en rumoerig
Kia levert de Carens alleen met 1,8 liter motor. Deze viercilinder zestienklepper levert een vermogen van 110 paardenkrachten bij 5.750 tpm en een koppel van 152 Nm bij 4.500 tpm. "Volgens het boekje" moet "ie daarmee 190 km/h kunnen lopen. Accelereren van nul naar honderd kan in 12,6 s. Ook het optrekken van stadssnelheid (50), naar buitenwegsnelheid (80), en bij de inhaalproef (80 - 120) laat geen opmerkelijke dingen zien. Wordt er honderd kilometer constant gereden, dan laat de decibelmeter het getal 68,5 zien. Bij een tempo van 120 lees je dan "73" af. En dat is toch wel een beetje rumoerig.
Nu komt de Carens toch al niet erg stil over. Als je stevig optrekt, laat de viercilinder in het vooronder zich goed horen.
Hoe rijdt de Carens eigenlijk? Laten we eerst even vaststellen dat hij op comfort en gemak is afgestemd; een "rijdersauto" is het dus zeker niet. Dat merk je al zo gauw je maar even onderweg bent. Rond de middenstand doet de besturing weinig tot niets en dan zal het duidelijk zijn dat je verder ook op weinig gevoel of messcherpe reacties hoeft te rekenen. De vering is comfortabel zonder week te worden; zij het met af een toe een lichte neiging om na een richel iets na te deinen. Slecht wegdek wordt door het onderstel goed verwerkt. Schakelen gaat niet zo heel soepel en wat ook niet helpt, is dat de pook wat onhandig dicht bij de voorstoelen staat. Het overhellen in bochten valt eigenlijk best mee. Daar moeten we wel bij opmerken dat de Carens z"n bestuurder ook bepaald niet uitnodigt tot het snellere bochtenwerk.
Aan het eind van deze test is duidelijk dat de Carens er niet uitsprint.iet op prijs, niet op uitrusting en al helemaal niet op het punt van multifunctionaliteit. De ruime Kia Carens ziet er misschien uit als een MPV, maar van dat "multi" en "purpose" moet je je niet teveel voorstellen.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Carens 1.8 LS |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.793 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 151 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.439 mm / 1.709 mm / 1.603 mm |
Wielbasis | 2.555 mm |
Massa leeg | 1.189 kg |
Laadvermogen | 561 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 530 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 19,2 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |