Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Honda Civic driedeurs & Type-R

Alles gepeperd, behalve de rekening

Honda Civic driedeurs & Type-R
  • Rob van Ginneken
  • Eerste rijtest
21 september 2001 om 08:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 41
AutoWeek 2001 week 41

Je leest het in AutoWeek 2001 week 41

Eindelijk is de nieuwe driedeurs Civic in beeld. In ons land met stip genoteerd. En het leukste is: de R is weer in de maand. Want ook de razendsnelle Civic Type-R stond klaar voor een adembenemende proefrit. LekkeRRRRR!

Laten we maar met de deur in huis vallen. De introductie van de Civic driedeurs is de eerste kennismaking sinds tijden waarbij de Honda-prijzen de boel nu eens niet verzuren. Niet dat ze de Civic driedeurs opeens uit gaan delen. Maar zowel de instapper - de 90 pk Civic - als de driedubbelgespierde Civic Type-R wordt wel op een 'haalbaar' prijsniveau neergezet. De 90 pk sterke 1.4-16V (f 35.590/€ 16.150, minus f 716/€ 325 milieusubsidie) komt ergens tussen een vergelijkbare Astra, 307 en Golf terecht en zelfs de Type-R houdt het met z'n prijskaartje van f 59.990/€ 27.222, minus diezelfde 716 piek, nog redelijk beschaafd. Daar koop je in de afdeling Audi A3, Alfa 147 en bijvoorbeeld BMW 3 Compact pákken minder power voor. Met zijn 200 pk is de Type-R een heus vuurspuwend monstertje!

Komen we zo nog op terug. Eerst de meer alledaagse uitvoering. Daar heeft Honda namelijk ook flink werk van gemaakt. De voorkant is gelijk aan die van de vijfdeurs, maar vanaf de voorste raamstijl naar achteren is het een compleet andere auto, er schijnen maar vier carrosseriepanelen hetzelfde te zijn. Ook de vorm van de achterkant is een tikje anders. Sportiever, zogezegd. De wielbasis is flink ingekort, de overhang (van achteras tot bumper) een paar centimeter gekortwiekt en het dak iets verhoogd.

Korter

De effecten? Door de praktische bril bekeken, kun je achterin één fikse koffer minder kwijt. De zitruimte achterin kan er redelijk mee door, al houdt de beenruimte niet over. Wat verder opvalt, is de nogal vlakke achterbank. Niet het MPV-achtige karakter van zijn 15 centimeter langere vijfdeurs broer, maar de Civic met drie portieren is wel een veel levendiger auto. Letterlijk en figuurlijk. Met een lengte van 414 centimeter is hij niet echt klein, maar toch gevoelig veel wendbaarder en beweeglijker dan broerlief. De driedeurs laat zich makkelijk dirigeren en kan met de 1.4-16V heel behoorlijk. Dat is goed nieuws, want de sterkere 1.6-16V VTEC (110 pk) zit prijstechnisch wél weer op klassieke Honda-hoogte: vanaf f 43.140/€ 19.576.
Het verhaal van het handige hooggeplaatste Civic schakelpookje en de vlakke bodemplaat zonder middentunnel kennen we inmiddels wel van de Honda Stream en Civic vijfdeurs. Wél nieuw is de nogal nerveuzige component in zijn weggedrag. De driedeurs wil namelijk vrij enthousiast over de wielen schuiven als het hard gaat. Het begint met een portie onderstuur en gaat in extreme gevallen over in een opzij stappende achterkant. Redelijk makkelijk te beheersen, maar toch. Het zal te maken hebben met de opvallend comfortabele vering en lange veerwegen. Alles bij elkaar: geen verkeerde auto die in september op de IAA in Frankfurt wordt gepresenteerd en begin 2002 voor een aardige prijs in de showroom staat. En wat de dieselaars onder ons aangaat: er gaat een zelfontbrander komen, een 1.7 common rail-turbodiesel die in samenwerking met Isuzu is ontwikkeld en 100 paarden op de hoeven zet. Maar daarover te zijner tijd meer.

Vrooaaaarrrr....

De Civic Type-R gooit nog eens een schepje of tien gloeiende kolen boven op wat de gewone benzines aan rijplezier leveren. Want motorisch is het genieten geblazen. De tweeliter heeft variabele kleplichthoogte én een variabele timing van de nokkenassen (VTEC en VTC in Honda-taal). Hoe dan ook, het levert een voedzame 200 paardenkrachten op. Plus een trekkracht van 196 Nm. Zet daar een heerlijk schakelende zesbak achter en je weet dat het voor de liefhebbers smullen is.
De Type-R is inderdaad een héél snelle auto. Hij knalt in 6,8 seconden naar de honderd en loopt op topsnelheid 235 kilometer per uur. Uiterst imposant dus. Zowel bij een stoplicht als op de slingerende Duitse wegen (waar we de Type-R voor het eerst mennen) moet er toch heus een dikke Porsche of ander snoepgoed aan te pas komen om hem af te troeven. Zó vlot knal je door die zes versnellingen heen.
Het minder goede nieuws: je moet beslist houden van zijn hoogtoerige karakter, anders word je er heel nerveus van. Op een meer alledaags tempo is de Type-R gewoon een hele vlotte en meegaande jongen. Wil je echt het onderste uit de kan, dan gaat hij opeens heel druk aan het werk. Al die snufjes in het vooronder doen opeens mee en boven de - pakweg - zesduizend toeren lijkt het wel alsof er een tweede motor start. De tweeliter brult het dan werkelijk uit van vreugde.

Wakker worden!

Oké, hij gaat als de spreekwoordelijke kogel, maar eerlijk gezegd werkt dat geweld wél tamelijk vermoeiend. Je moet echt je best doen om de motor boven dat 'omslagpunt' van zesduizend toeren te houden. Dat betekent dik zevenduizend toeren. Waar andere motoren ophouden, begint de Type-R pas wakker te worden. En dat hoor je!
Krijgt hij dat geweld ook op het asfalt? In grote lijnen wel. Dankzij dwarsversterkingen in de carrosseriestructuur, een aangepast en verlaagd onderstel, aanzienlijk steviger schokdempers en dikke 205/45R17 banden schuifel je op strak asfalt in zeer hoog tempo een bocht om. Met slechts een licht onderstuurd accentje. Helaas raakt het onderstel op minder strakke wegen de weg een tikje kwijt en begint hij wat te 'dansen'. Alsof hij zich steeds schrap zet.
Iets te weinig schokdemping of zitten die lange veerwegen dan in de weg? Afijn, neemt niet weg dat de Type-R zeker de belangstelling gaat trekken. Met zijn strakke carrosserie en sportieve interieur (sportstoelen met alcantara en metaalaccenten, onder andere) is het voor de liefhebber een heus hebbeding. Zeker als je dynamiek veel hoger noteert dan comfort. En voor zo'n kanon is hij nog redelijk betaalbaar ook!

  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Honda Civic

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.4 100pk Comfort | Climate Control

    Honda Civic 1.4 100pk Comfort | Climate Control

    • 2013
    • 97.541 km

    € 9.890

    Honda Civic 1.4 Sport navi camera bomvol

    Honda Civic 1.4 Sport navi camera bomvol

    • 2016
    • 51.575 km

    € 13.950

    Honda Civic 1.3i IMA HYBRIDE, AIRCO, APK TOT 02-06-2023, 4X ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, LM-VELGEN

    Honda Civic 1.3i IMA HYBRIDE, AIRCO, APK TOT 02-06-2023, 4X ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, LM-VELGEN

    • 2004
    • 235.557 km

    € 1.995

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic (e:HEV hybride voor Europa op p. 2)

    87
    • 17 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    8
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    27
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    159
    • 23 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    34
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    31
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Sony Honda Mobility is officieel: EV's vanaf 2025

    Sony Honda Mobility is officieel: EV's...

    52
    • 17 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Open nieuwkomer van Honda

    Open nieuwkomer van Honda

    5
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden