Ford Galaxy 2.3 16V Trend (2001)

Nieuwe lichting

Ford Galaxy 2.3 16V Trend
Ze dragen alle bijna hetzelfde pak, als een muziektrio dat close harmony zingt. De drie ruimtewagens uit dezelfde fabriek in het Portugese Palmela, dus. Allemaal herzien en in een gemoderniseerd pak gestoken. In deze test de Ford Galaxy.

Samenwerking tussen concurrerende merken was nog ongewoon, toen begin 1995 de haast identieke Volkswagen Sharan en Ford Galaxy verschenen. Een jaar later kwam ook nog de Seat Alhambra. Maar ja, een grote ruimtewagen vergde nu eenmaal een heel nieuwe bodemgroep en opbouw, dat kost geld. Daarom deden VW en Ford sam-sam.
Bij de vernieuwing van de joint-venture MPV is - bepaald niet verrassend - gekozen om de gezichten iets meer verschillend te maken. Dat is nog heel aardig uitgepakt, vinden we. Aan de andere kant zat er voorheen wat verschil in interieurdetails tussen de Ford enerzijds, en de Seat/VW anderzijds. Dat is in het (vernieuwde) interieur bijna weggevallen. De Ford heeft nu ook heel herkenbare VW meubilering en stoffering, waar de Galaxy trouwens allesbehalve op achteruit gaat.
We beginnen gewoon van voren af aan. Je stapt in, neemt plaats, en wat merk je dan? Iets gegroeide, veel beter geprofileerde en steviger stoelen. Beter afgewerkt ook. Om je heen een nieuwe interieurafwerking, die eveneens een stuk meer kwaliteit uitstraalt. En voor je neus een nieuw dashboard. Bovenop handige bergvakken, een zakelijk en zeer overzichtelijk meterpaneel en middenconsole. Alles in een zeer herkenbare VW-look, ahum. Als opvallende details zijn er het stuur en in het midden een typisch Ford-klokje. Extra functionele mogelijkheden ten opzichte van de voorganger zijn er niet. Maar volop ruimte voorin en op de drie stoelen daarachter is er nog steeds. Plus de mogelijkheid nogeens twee stoelen te monteren in de grote bagageruimte, waarvan dan niet bar veel overblijft. Op die extra stoelen helemaal achterin zit je minder ruim, maar het gaat nog net: juist voldoende hoofdruimte, met de benen een beetje opgetrokken zitten.
Onveranderd: vier gewone deuren opzij, geen schuif-exemplaren. En een gigantische achterklep, dus zowel naast als achter de auto heb je wel wat ruimte nodig om deuren en klep te kunnen openzwaaien. Aangevuld met wat kracht en een lange arm om de achterklep te sluiten, terwijl het slepen met de verplaats- en verwijderbare stoelen ook wat moeite kost. Waarom zit er alleen in de rand van de achterklep een greep om die klep aan dicht te trekken? Waarom geen twee grepen op de binnenzijde of nog liever een lange lus?

Comfort
De Ford richt zich nadrukkelijk op comfort, met een soepele vering. Hij helt flink in de bocht, stuurt precies maar niet erg gevoelig en nogal indirect. De zachte vering leidt niet tot deinen, prima. Het genoemde overhellen blijft op zich ook ongevaarlijk, de Galaxy verlaat niet gauw de gewenste bochtkoers. Voordat hij met zijn neus goedmoedig naar buiten glijdt hangen de inzittenden al zo ver op één oor dat de boodschap is overgekomen: hier is-ie niet voor bedoeld. Hooguit is het nu even oppassen met abrupt gas loslaten, waardoor de hellingshoek van de Galaxy vermindert en hij vrij resoluut weer dieper de bocht in duikt.
De zestienklepper van Ford trekt goed en gelijkmatig. Bovendien loopt hij lekker rustig. Het valt op dat de testauto in de 0-100 sprint sneller is dan de fabriek denkt, anderzijds blijven de prestaties steken op middenklasse-niveau.
De viertraps 'Select Shift'-automaat heeft een extra handschakelstand. Zelf schakelen maakt de auto heel wat vlotter, in volautomatische stand schakelt de bak erg snel naar de hoogste versnelling. Doet 'ie wel heel soepel, overigens. Maar met terugschakelen bij flink op het gas stampen is hij niet snel.
Laten we het tot slot nog eens hebben over de bakjes. Het nieuwe dashboard heeft twee bakjes met kleppen bovenop, da's handig, maar je kunt er niet veel in kwijt. In de middenconsole zit standaard een radiocassettespeler van dubbel-DIN formaat gemonteerd, waardoor het extra vakje dat je daar bij de VW Sharan vindt, ontbreekt. Het dashboardkastje is niet noemenswaard groter dan de bakjes op het dashboard. Daarvóór zit zeker de airco ingebouwd. Maar: er zijn ook nog uitklapbakjes à la Audi A6 in de voordeuren, plus heel grote bergbakken aan alle vier de deuren. Al met al is de Galaxy een sterker geprofileerde auto, waar weinig mis mee is. Overigens leent het misschien de moeite om prijzen en uitrusting met VW en Seat te vergelijken voor de optimale (en optimaal geprijsde) uitvoering.

Signalement

Merk Ford
Model Galaxy 2.3 16V Trend
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.295 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 203 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.641 mm / 1.810 mm / 1.732 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.680 kg
Laadvermogen 750 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden195/60R16Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,5s
Brandstofverbruik 11,0 l/100km
CO2-uitstoot 264 g/km