Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Focus Wagon

Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (1999)

Wagon met een 'Edge'

Ford Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente (1999)
  • Autotest
30 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford scoort natuurlijk als een waanzinnige met de Focus. Die ziet er met zijn new edge-lijnen zeer gedurfd uit. Bij de station geldt dat wat minder dan voor de hatch. Weet de Focus Wagon de redactie van AutoWeek toch te verleiden?

Onze Focus Wagon was uitgerust met een 1,6-liter viercilinder motor; een blok met twee bovenliggende nokkenassen en in totaal zestien kleppen. Ford haalt op deze manier een topvermogen van 100 pk bij 6000 tpm en een maximaal koppel van 145 Nm bij 4000 tpm. Voor het optrekken van 0-100 heeft de Focus 11,2 seconden nodig. Bij het B-weg inhaalsprintje van 50 tot 80 km/h realiseert hij in 3 en 4 het volgende: 6,8 en 9,9 s. Dan de snelweginhaalsprint. Van 80-120 km/h dus. In vier heeft hij daarvoor 13,3 seconden nodig en in vijf maar liefst 21,0. We kunnen de motor van de Focus dan ook echt bestempelen als eentje met een wat ouderwets zestienkleppergedrag: vermogen is er wel, maar de trekkracht laat zwaar te wensen over. Dat is overigens ook te wijten aan de veel te lange overbrengingen, maar het resultaat is zeer matig. Wie veel met een caravan of een andere aanhanger op stap gaat en zijn zinnen heeft gezet op de Focus 1.6 kan beter nog een keer nadenken. En al helemaal als we naar het verbruik gaan kijken: gemiddeld 1:10,2. We moeten er echter aan toevoegen dat onze Focus nog geen 1000 kilometer op de teller had en dus nog niet optimaal was ingelopen. Verbeteringen zitten er nog wel in. De motor klinkt overigens rustig en dat past wat ons betreft goed bij het karakter van een gezinsauto.

Praktisch
Een stationwagen moet ruim zijn en die ruimte moet goed te benutten zijn. Ford heeft best begrepen hoe het moet. Zo is de achterbank bijvoorbeeld gedeeld neerklapbaar. Wat ook handig is, is dat je de kofferklep op afstand kunt bedienen. Je kunt zelfs kiezen: er zit een knopje op het dashboard waarmee je de klep ontgrendelt, maar het kan ook via de afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Leven en werken met een auto gebeurt vooral voorin. ook bij stations, want na het laden zal er toch ook gereden moeten worden. De stoelen zitten goed. De zitting is lang genoeg en de stoel biedt voldoende zijdelingse steun. Bovendien is de Focus-zit in hoogte verstelbaar. Dat gebeurt door een soort raamslinger waarnaar het echter wel even zoeken is.
De zitruimte achterin is prima. Hij benut zijn grotere wielbasis om genoeg beenruimte te geven. Ook qua hoofdruimte krijgt hij een voldoende.
Bij AutoWeek kunnen we u bergen rationele adviezen geven. Wij beoordelen auto's op hun meetbare merites, maar het gevoel is ook erg belangrijk. In de Focus krijg je een overdonderend gevoel van degelijkheid. Hij voelt stevig, doortimmerd aan. En daarmee komen we op de rij-eigenschappen van de Focus. De Duitser hebben we daarvoor al meerdere malen veren in de uitlaat gestoken: prettig geveerd, goed comfortabel en een onberispelijk weggedrag. De eerste twee punten blijven onverkort staan, maar bij het weggedrag moeten we een aanvulling plegen. Waarschijnlijk door zijn massievere achterkant, 'voel' je de Focus Wagon van achteren méér dan de hatch. In de bocht welteverstaan. Daar is de station gevoeliger voor gas-los dan de eerder gereden versies. Deze station begint daarbij duidelijk merkbaarder te drukken. Dit drukken ontstaat dus door gas-los en is door gas-bij weer van de baan. Als het echt tekeer gaat, zal er wellicht een 'polsje' tegenstuur aan te pas moeten komen, maar waarom zou je met een station haaks gaan hoeken? Overigens stuurt de Focus zeer precies én gevoelig waardoor de auto op de millimeter is te plaatsen.
Voor wat betreft het comfort, voelt u hem waarschijnlijk al aankomen en u hebt gelijk: de Focus is als gezegd wat stug, maar nooit stoterig. Laten we het houden op een stevig comfort. Voor de Focus gebruiken we het woord stevig nogmaals als het gaat om het schakelen: precies, trefzeker en zonder overbodige speling.
Standaard heeft de Focus bijvoorbeeld ABS. Ook twee airbags horen tot de standaarduitrusting. Sidebags zijn slechts zo'n f 500 extra.
Op vrijwel alle fronten weet de Focus te overtuigen. De Duitser rijdt goed, ligt stevig op de weg, is praktisch ingericht, voelt stevig aan. Daarentegen houden de prestaties niet over. Wie veel met wat voor aanhanger dan ook op weg gaat, moet de Focus 1.6 gewoon laten staan.

Signalement

Merk Ford
Model Focus Wagon 1.6i 16V Ambiente
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.695

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.438 mm / 1.702 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.118 kg
Laadvermogen 517 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 595 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 21,1 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
Ford Ford Focus

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
XLEasy
XLEasy
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 416
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 524
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 439
 
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 439
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Ghia Airco, Trekhaak, NAP

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Ghia Airco, Trekhaak, NAP

    • 1999
    • 324.215 km

    € 599

    Ford Focus 1.6i 16V Ghia

    Ford Focus 1.6i 16V Ghia

    • 1999
    • 173.828 km

    € 699

    Ford Focus 1.6-16V Ambiente*5drs*airco*met nieuwe apk

    Ford Focus 1.6-16V Ambiente*5drs*airco*met nieuwe apk

    • 2000
    • 178.236 km

    € 450

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    445
    • 23 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2016)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Titanium...

    4
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    4
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line...

    6
    • 11 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business (2021)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active...

    10
    • 7 januari 2022
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

25

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Zwart masker voor Ford Focus

    Zwart masker voor Ford Focus

    15
    • 7 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga ik wel naar Duitsland'

    Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga...

    14
    • 28 mei 2022
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Bronco komt naar Nederland

    Ford Bronco komt naar Nederland

    69
    • 4 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    27
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    25
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden