Ford Focus Wagon 1.8 TDdi 75pk Ambiente (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 TDdi 75pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 325.800 km |
Lof
- 269.000 km
Nadat ik een nieuwe baan kreeg heb ik mijn oude Renault Clio ingeruild voor deze Focus. Een vriendin van mijn tante had hem nog staan en ze gebruikten hem niet zo vaak meer, ik had een diesel nodig en de prijs was mooi.
Uiteindelijk is het deze station geworden. Voor mijn 20 jaar (toen) een nogal grote familiebak maar dat maakt mij niets uit. Ik wil van A naar B en er zat toch uitbreiding van het gezin aan te komen.
Inmiddels ben ik twee jaar en 110.000 kilometer verder dan de stand waarmee ik hem gekocht heb (159.000) en nog altijd ben ik heel erg tevreden over de auto.
Ik wist van tevoren al dat de 75PK van deze auto niet heel veel voorstelde. Toch is de auto daardoor ook relatief licht voor een station (1216 kilo). In het dagelijks verkeer kan ik goed meekomen en ook 170 op de teller is goed te behappen. Een stoplichtsprintje wil ik nog wel eens winnen dankzij de korte slagen van de bak maar over het algemeen is het geen sprinter.
Bij koud weer laat de motor zich erg duidelijk horen maar zodra deze eenmaal na een kilometer of 15 warm begint te lopen is snort deze tevreden verder.
Het interieur is redelijk luxe te noemen voor een instapdiesel. Airco, fabrieks radio/cdspeler etc zitten er allemaal in en werken ook goed. De stoelen zitten redelijk maar je moet er wel van houden om een beetje op een harde stoel te zitten. De leuning van de stoelen geeft een prima zijdelingse ondersteuning.
Wel vind ik dat de auto binnenin erg lawaaiig is vanaf 110 km/u.
Het rijgedrag van de auto is goed. Voor het gevoel stuurt hij strak, mede dankzij de relatief grote banden waar hij op staat (195/55/15). Nadeel van deze maat is dat
Als ik kijk naar de auto's die ik op het werk rijdt (Golf, Touran en Transporter) dan heb ik niet het idee dat de Focus vergeleken het huidige auto's goed mee kan komen.
Problemen:
In de 110.000 kilometer die ik erop heb zitten heb ik redelijk weinig problemen gehad. Het meeste doe ik ook zelf aan de auto.
Bij aankoop kwam het dynamolampje aan. Omdat de accu goed bijlaadde dit eventjes laten gaan. Op een gegeven moment de dynamo gereviseerd. Dit loste het probleem niet op. Daarna nog een keer de dynamo aangepakt (zit goed weggebouwd zeg) maar weer niets. Uiteindelijk viel het op dat het lampje uit ging als je een kabeltje bewoog. Uiteindelijk bleek het kabeltje net te weinig ruimte te hebben gehad waardoor deze langzaam versleten is. Voor een kleine 20 cent gemaakt.
Bij 190.000 sloeg de spanroller vast. Gevolg was dat ik op de autosnelweg stil viel zonder koeling, stuurbekrachting etcetera. Na een sleep naar huis de spanroller vervangen voor een euro of 80.
Bij 225.000 de APK gedaan, een stuurkogel vervangen. Verder geen bijzonderheden.
Sindsdien geen noemenswaardige pijntjes meer gehad. Wel heeft de motor nog een keer olie rondgespoten over het blok. De garage heeft geadviseerd het blok schoon te maken en daarna de auto in de gaten te houden. Hierna is dit nooit meer gebeurd. Uiteindelijk bleven de kosten bespaard tot een busje olie.
Drie ton
- 301.204 km
Inmiddels heb ik met de Focus de drie ton bereikt. De auto snort tevreden verder. Afgelopen APK was ook weer nagenoeg probleemloos. Enige puntje was een stofhoes links voor.
Vorige winter op het einde helaas wel een aanvaring gehad met een stoeprand door gladheid. Dat koste mij een lichtmetalen velg en een draagarm. De draagarm zelf vervangen en de lm velg is ingeruild voor een stalen exemplaar daar een identiek exemplaar mij maar liefst 250 euro zou kosten.
Wel is er bij beide achterportieren roest naar voren gekomen. Deze heeft al aardig huis gehouden voordat hij aan het licht kwam. Jammer, maar een bekende Ford kwaal. Ik heb de binnenkant opgeschuurd en de buitenkant is tot nu toe nog gespaard gebleven.
De auto is niet meer bij de garage in onderhoud. Alle dingen zoals olie verversen e.d. doe ik er helemaal zelf aan.
Inmiddels zit ik wel te kijken naar een benzine auto omdat ik dichterbij ben gaan werken. Ik vind het wel heel moeilijk dat ik misschien afstand moet gaan nemen van deze auto want hij bevalt mij uitstekend. Ik gun hem eigenlijk niet om naar een of ander vaag land geëxporteerd te worden. Voorlopig rijdt ik er prima mee!
Lagertje
- 321.000 km
Sinds de vorige update ben ik alweer 20.000 km verder. Het gaat hard met de Focus. Maar qua onderhoud heb ik niets te klagen. De lager rechtsachter is onlangs door ons vervangen. Dat koste een schokkende 15 euro. Ik hoor overigens wel langzaam aan de lager linksachter ook op spelen. Ook had de startmotor de beste tijd gehad en deze is vervangen. Na demontage (super eenvoudig) bleek dat het een wondertje was dat deze het nog deed. Hij vrat zichzelf van binnen helemaal op. Voor 60 euro een tweedehands startmotor erin met een jaar garantie!
Voor de rest gewoon netjes de olie en af en toe twee bandjes maar voor de rest is er geen onderhoud aan de Focus.
Binnenkort moet hij weer voor de APK. Ik hoor af en toe wat gebonk links voor. Ik ben bang dat het de stuurkogel is ondanks dat die niet zo heel lang geleden ook vervangen is. Dat zal wel te maken hebben met het stoeprandje waar ik eerder over schreef. Dat is eigenlijk het enige waar ik bang voor ben.
Ik heb inmiddels met enkele maanden zicht op een baan hier in de buurt. Niet op tijd om de Focus nog voor de APK weg te doen. Ik zal deze kilometervreter wel gaan missen maar ik kan lekker fietsen (10 km) en daar pak ik niet de auto voor en al helemaal geen dure diesel.
Inruil
- 325.800 km
Helaas, mijn nieuwe baan is rond en ik kom op slechts 8 kilometer afstand van huis te werken in tegenstelling tot de 65 die ik nu elke dag heen en weer rijdt enkele reis. Ik ga dan ook fietsen en een dieselauto is absoluut niet meer rendabel.
Met veel moeite een andere auto uitgezocht. De inruilprijs was bij verschillende handelaren gelijk en aangezien de APK bijna af liep ging ik er niet vanuit dat hij bij particulieren nou zoveel meer zou opleveren.
Om die reden de auto ingeruild met een mooie prijs en een Peugeot 206 5drs op benzine terug genomen op benzine. De auto van mijn vrouw gaat ook weg en dan moet de Peugeot al ons verkeer overnemen.
Ik wilde eigenlijk gaan voor een Fiesta of een Focus hatchback maar hier in de buurt was geen leuke deal te verkrijgen en ik wilde er niet zo heel veel geld aan uitgeven aangezien deze auto binnen een paar maanden het grootste deel van de tijd stil staat.
Ik ben niet emotioneel maar ik vind het wel jammer dat ik hem weg heb moeten doen. Ik had er nog veel mooie kilometers mee kunnen maken en dat gaat de auto ook wel lopen (in Polen denk ik). Ik heb van de afgelopen 3,5 jaar er pak-em-beet dik 3 maanden in gezeten.
Ach ja, vernieuwing is ook goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.